Pagina 10 van 14

Geplaatst: 08 jun 2010 16:26
door nofuturekid
daj schreef: Allejezus, zelfs fabrikanten zijn taalbarbaren geworden. Het is sloping. Met één o. Komt van het Engelse "slope" (helling). Dat is ook met één o.

Anyway terug ontopic: je moet naar de bovenbuis (top tube, in dit geval maat B) kijken, dat het een sloping frame is maakt geen donder uit. Dan kom je denk ik bij een L het beste uit. Een M zou ik pakken als je erg diep zit en je er wedstrijden mee gaat rijden.


Geinig, als je in urban dictionary de betekenis van slooping opzoekt krijg je: When one falls asleep while pooping. (the combo of sleeping and pooping)

Maar goed, een L dus. Op basis van bovenbuis lengte was ik ook tot die conclusie gekomen. Thx.

Geplaatst: 02 aug 2010 14:36
door IBAN
volgend jaar komt er andere fiets, ik rijd nu op de fiets met bovenstaande geometrie. En wss wordt het die met onderstaande geometrie. Dan lijkt het mij alsof ik 2 centimeter op moet lossen met spacers of zie ik iets over het hoofd?

Geplaatst: 16 aug 2010 12:37
door dementor69
@amclassic: is het mogelijk de geometrietabel van je originele post nog eens te posten? Ik krijg je afbeelding niet open, nog in IE, Firefox of Chrome.

Geplaatst: 16 aug 2010 14:00
door amclassic-fan
Hierbij de PDF waar alles in staat.

Ik zal het binnenkort ook eens doorlezen om te zien of ik eens aan het updaten moet.

Geplaatst: 16 aug 2010 16:20
door Livio Livius
@Amclassic-fan
Wat ik mij afvroeg is (eea nog eens doorlezend) wat de invloed is van setback of rechte zadelpen op juiste zithouding wat betreft virtuele rechte lijn knie - bal van je voet - pedaal as? Mede om knieklachten te voorkomen of ten aanzien overbrengen vermogen.

Geplaatst: 16 aug 2010 16:31
door paulusr3
IBAN schreef:volgend jaar komt er andere fiets, ik rijd nu op de fiets met bovenstaande geometrie. En wss wordt het die met onderstaande geometrie. Dan lijkt het mij alsof ik 2 centimeter op moet lossen met spacers of zie ik iets over het hoofd?


Dat zou ik niet zonder meer aannemen. Zaken als zithoek, balhoofdhoek en bottom bracket drop hebben ook hun uitwerking op de geometrie. Als die zaken niet identiek zijn (en dat zijn ze niet volgens jouw schema) kun je niet zomaar aannemen dat je die 2 cm even compenseert met 2cm extra spacer.

Geplaatst: 24 sep 2010 14:27
door Livio Livius
Tegengekomen op WW forum Biomechanical spreadsheet - Sizing&Fitting. Spreadsheet om geometrie te bepalen, kun je ook een beetje spelen met de maten.

http://weightweenies.starbike.com/forum ... =8&t=51071

http://www.mediafire.com/file/5xnxnyynz ... nglish.zip

Geplaatst: 25 sep 2010 00:09
door krokie
Merkwaardig. 2 maten en dan alles weten. Klinkt raar. Na een check blijkt mijn fiets wel heel dicht bij de berekeningen te zitten. Alles zit binnen de centimeter, behalve de drop daar zit ik 2 cm dieper. Ook de verschillen met Competitive Cyclist en deze berekningen zijn heel klein.
Berkeningen zijn wel niet op wedstrijdfietsers gericht, maar voor de gewone toerder lijkt het wel aardig te kloppen.

Geplaatst: 25 sep 2010 01:02
door amclassic-fan
Die Excel sheet op WW's heeft helemaal niets biomechanisch behalve de naam. Bij sommige personen valt 't toevallig goed uit, bij andere (zoals mij) klopt er echt helemaal niets van. Is ook niet zo gek want er gaan gewoon te weinig maten in.

Geplaatst: 25 sep 2010 01:14
door krokie
Klopt competitive cyclist bij jou wel? Misschien dat jij ook niet in de doelgroep van de spreadsheet valt (de recreatieverts).

Geplaatst: 22 nov 2010 21:48
door fasssssa
Hier maar even mijn vraag stellen. Ik heb een nieuw frame (in bestelling). Op m'n oude fiets was ik erg tevreden over m'n houding dus zoals in de beginpost aangegeven is dat een goede uitgangspositie om m'n nieuwe fiets af te stellen. Ik was ook zeer tevreden over mijn stuur en zou dat ook zo veel mogelijk hetzelfde willen om dezelfde positie te krijgen.

Nu, op mijn oude fiets was de bovenbuis 54cc en had ik een stuurpen van 11cm. M'n nieuwe frame heeft een bovenbuis van 53cc, dat valt denk ik makkelijk op te lossen door dan een stuurpen van 12cm te nemen (niet helemaal hetzelfde maar dat komt toch aardig in de buurt?). M'n balhoofdbuis was 14.5cm met daarboven 3cm spacers. M'n nieuwe balhoofdbuis is ook een stukje kleiner, namelijk 13.5cm. 4cm spacers vind ik echter al een beetje overdreven.

Maar, ik reed met een stuur dat zeer diep was: 150mm namelijk. Stel dat ik nu ga naar een stuur met een diepte van 135mm, kan ik dat verschil van 1.5 cm dan compenseren door gewoon 1.5cm minder spacers te gebruiken? Iets wat erg handig zou zijn omdat m'n spacer-toren dan vermindert tot 2.5cm. Of komt dat niet op hetzelfde neer: een cm verschil in spacers en een cm verschil in diepte van je stuur?

Geplaatst: 22 nov 2010 22:02
door krokie
Bovenkant shifters blijft even hoog he? Daar maakt een compact stuur geen verschil.
Of rijd jij allen maar in de beugel?
Lengte van stuurbocht maakt wel verschil, met een grote bocht zit je over het algemeen net iets langer.