Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bora Ultra of Lightweights???

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 19:02

Wacht effe kees, ik mis paar dingen;
ik heb nooit beweert dat het minuten scheelt bergop
Daarnaast bedoelde de ik met hulde aan newton en f=m*a dat het geweldige formule is waar heel veel problemen mee kan oplossen. Vraag maar eens aan mijn docent stabilteit en besturing. Maar dat staat buiten deze discussie.
Betreffende de baanmechanica kan ik je helaas vertellen dat deze ook afgeleid zijn met onder andere f=m*a. De hoek die jij bedoeld heeft te maken met bergop fietsen als je op het vlakke fiets is er geen hoek. Ik heb ook nooit over bergopfietsen gehad. Alleen over sprinten. 
Daarbij zei ik ook dat de aerodynamische weerstand ook afhangt van de vorm en de oppervlakte. Een vleugelprofiel met een grote oppervlakte zou best een lager weerstand kunnen hebben dan een blok met minder oppervlakt-> vorm dus.
Sorry, man maar ik fiets dik 10.000 km per jaar. Misschien dat jij het weinig vind, maar echt ik persoonlijk voel het verschil niet zo. Maar als jij dat wel voelt prima hoor. Maar ik behoud mij het recht op een eigen mening. Laat ik zo zeggen zonder er een welles nietes spel van te maken. Je hebt gelijk dat gewicht wat uit maakt dat heb ik ook aangegeven. Daarbij als jij zegt dat je kan voelen dan wil ik je best geloven alleen ik zelf voel het niet.

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 19:06

En Cees luister eens kameraad:
Dan zijn het mischien geen minuten maar een verschil is er gewoon!!! En een positief verschil is altijd welkom toch. En ik vind dat het gewoon niet te verwaarlozen is. al is het 2 seconden of 12   1 sec kan het verschil zijn tussen winst en verlies !!!
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 09 nov 2006 19:23

Quote: Origineel geplaatst door WielrennerD op 09 November 2006

1 kg op 75 kg (fiets en renner) is bij mij nog altijd 1,333 procent besparing. bij een zelde hoeveelheid energie die men verbruikt is dat op een rit van 6 h nog altijd 4,79999 minuten verschil!!!!!


Gast, zo simpel is de natuurkunde helaas niet, dat moet je onderhand toch wel doorhebben naar deze ellenlange discussie.

En ja, voor een prof, tijdens een klimtijdrit, kan het gewicht inderdaad het verschil betekenen tussen winnen en verliezen. Maar als hij hard genoeg rijd (boven de 25 km/u bijvoorbeeld) dan zal de aerodynamica alsnog belangrijker zijn dan het gewicht (binnen de normale grenzen dan).

Niemand ontkent hier dat gewicht totaal onbelangrijk is, en iedereen hier vind het wrsch even leuk om een zo licht mogelijke fiets te bouwen, maar voor (relatieve) stumpers als wij boeit het allemaal gewoon niet zo veel. Gerommel in de marge. Na alle berekeningen hier van techneuten en bw'ers die er voor doorgeleerd hebben (Tu Delft, UT, UvA, etc) moet ook jij toch wel een beetje perspectief gekregen hebben?

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 nov 2006 19:25

Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 09 November 2006


Wacht effe kees, ik mis paar dingen;
ik heb nooit beweert dat het minuten scheelt bergop
 
 
nou doe het dan op een vlakke weg!!!!!
laat dat maar eens zien

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 nov 2006 19:29

Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 09 November 2006

En Cees luister eens kameraad:Dan zijn het mischien geen minuten maar een verschil is er gewoon!!! En een positief verschil is altijd welkom toch. En ik vind dat het gewoon niet te verwaarlozen is. al is het 2 seconden of 12   1 sec kan het verschil zijn tussen winst en verlies !!!


tja maar stijfheid in drie richtingen die ik neregens ook dat speelt een rol
en waar het gewicht zit  ,stel  2 wielen   de allebeide laat zeggen 600 gram   verdeeld de een met het groste gewcht in de naaf de ander in de velg     en dan nog over de stijfheid van deze beide constructie+s
 
 

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 nov 2006 19:32

Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 09 November 1 kg op 75 kg (fiets en renner) is bij mij nog altijd 1,333 procent besparing. bij een zelde hoeveelheid energie die men verbruikt is dat op een rit van 6 h nog altijd 4,79999 minuten verschil!!!!!    dat is een mooi gat.   en dat is zo als je nou 45 rijdt of 15 of berg op of bergaf. dat boeit allemaal niet bij een gelijk parcours en gelijke krachtsuitoefening bespaar je met 1kg bijna 5minuten.    En als die kg   in de wielen zou worden bespaart is het verschil nog groter dus hou in godsnaam op met je dwarse gedoe!!!


wat een onzin !!!
je moet wel even de rolweestand hier toepassen
en opeens scheelt het niet zoveel meer ,en dan nog het verlies in stijfheid .
 

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 19:35

Relax Cees,
Als je effe terug leest heb ik in een excel sheet effe wat berekeningen gezet  en gezegd dat het 37,5 cm zou schelen. Het gaat hier puur om versnellen (15sec). In een gewone vlakke rit ligt de snelheid redelijk constant daarmee bedoel ik dat de versnellingen niet zo groot zijn en dat het gewichtsvoordeel dan niet zo zwaar meespeelt het is er wel. Ik heb nooit beweerd dat het minuten zou schelen.
Ik denk dat je nu de verkeerde aanspreekt!
Je mag de excel-sheet ook hebben
Ik sta prima open voor kritieke hoor

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 19:35

Ok maar als alle factoren gelijk zijn gebleven behalve het gewicht zou het toch moeten kloppen?


En wel is het zo dat je als je niet echt afgetraind bent beter 2 kg kan afvallen dan duizenden euros uitgeven om 2 kg in het materiaal te besparen maar als je al rond de 6 procent vet percentage zit zul je toch in het materiaal winst moeten zien te boeken. Ik ben het dus met je eens dat de renner de grootste en belangrijkste factor is ja maar dat heb ik ook nooit gezegd dat dat niet zo was.

Ik heb alleen beweert dat ik vrij snel het verschil denk te kunnen VOELEN tussen 2 identieke fietsen waarvan er 1     1 kg zwaarder is !!!!!

Daar is deze discussie over begonnen.
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 nov 2006 19:41

 
Betreffende de baanmechanica kan ik je helaas vertellen dat deze ook afgeleid zijn met onder andere f=m*a. De hoek die jij bedoeld heeft te maken met bergop fietsen als je op het vlakke fiets is er geen hoek. Ik heb ook nooit over bergopfietsen gehad. Alleen over sprinten. 
Sorry, man maar ik fiets dik 10.000 km per jaar. Misschien dat jij het weinig vind, maar echt ik persoonlijk voel het verschil niet zo. Maar als jij dat wel voelt prima hoor. Maar ik behoud mij het recht op een eigen mening. Laat ik zo zeggen zonder er een welles nietes spel van te maken. Je hebt gelijk dat gewicht wat uit maakt dat heb ik ook aangegeven. Daarbij als jij zegt dat je kan voelen dan wil ik je best geloven alleen ik zelf voel het niet.




ik vind 10.00o km niet weinig maar heeft hier toch niets mee te maken
en betreffende de hoek ook heb je een hoek op de vlakke weg (om het simpel te houden hier ) is de hoek hier als rol weerstand
immers je kan je eigen niet 10 cm van de aarde af bewegen
rond om de aarde want dan ondervind je alleen  luchtweestand ( denk aan maan die om de aarde draait,die levert immens of verbruikt geen energie)
dus altijd een hoek meenemen in je berekeningen
lees hier voor fietsers de rolweerstand

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 19:43

Precies we zijn eruit, iedereen is het er volgens mij over eens dat gewichtsbesparing loont of het nou in de wielen zit of ergens anders
Of je het kan voelen is een andere vraag, die kan helaas niet wiskundig opgelost worden aangezien gevoel niet een wiskundig/natuurkundige veschijnsel is.
Misschien zijn er psychologen op het forum die dit wel kunnen

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 nov 2006 19:43

je al rond de 6 procent vet percentage zit zul je toch in het materiaal winst moeten zien te boeken.

nou greg lemond had 1.5 vet  dus kan je nog wel even

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 nov 2006 19:45

Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 09 November 2006


Relax Cees,
Als je effe terug leest heb ik in een excel sheet effe wat berekeningen gezet  en gezegd dat het 37,5 cm zou schelen. Het gaat hier puur om versnellen (15sec). In een gewone vlakke rit ligt de snelheid redelijk constant daarmee bedoel ik dat de versnellingen niet zo groot zijn en dat het gewichtsvoordeel dan niet zo zwaar meespeelt het is er wel. Ik heb nooit beweerd dat het minuten zou schelen.
Ik denk dat je nu de verkeerde aanspreekt!
Je mag de excel-sheet ook hebben
Ik sta prima open voor kritieke hoor




nou laat die excel sheet maar zien stuur hem maar naar mijn mail adresada@prorider.org

Plaats reactie