kapot carbon frame
polyester is niet gelijk aan carbon, verre van .
de sterkte bij carbon komt voor uit de lengte van de vezels, de lengte van de complete vezel over de gehele geweven mat , bij polyester bestaat de vbezel uit heel veel vezels en is niet echt een draad net zoals bij carbon , daardoor kun je wel stukken herstellen zonder de gehele eind te moeten herstellen.
nu ja, ik hou er hier mee op met die discussie hier,trek jullie plan .
de sterkte bij carbon komt voor uit de lengte van de vezels, de lengte van de complete vezel over de gehele geweven mat , bij polyester bestaat de vbezel uit heel veel vezels en is niet echt een draad net zoals bij carbon , daardoor kun je wel stukken herstellen zonder de gehele eind te moeten herstellen.
nu ja, ik hou er hier mee op met die discussie hier,trek jullie plan .
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 23 September 2006
polyester is niet gelijk aan carbon, verre van .
de sterkte bij carbon komt voor uit de lengte van de vezels, de lengte van de complete vezel over de gehele geweven mat , bij polyester bestaat de vbezel uit heel veel vezels en is niet echt een draad net zoals bij carbon , daardoor kun je wel stukken herstellen zonder de gehele eind te moeten herstellen.
nu ja, ik hou er hier mee op met die discussie hier,trek jullie plan .
Polyesther is alleen de hars, je kan het ook met carbon gebruiken. Je zal polyestherharsen echter zelden in de rijwilbranche vinden, daar het veroudert door steeds verder uit te harden en UV straling. Je kan polyestherhars ook gebruiken met geweven glasvezelmatten, dus doorlopende strengen.
polyester is niet gelijk aan carbon, verre van .
de sterkte bij carbon komt voor uit de lengte van de vezels, de lengte van de complete vezel over de gehele geweven mat , bij polyester bestaat de vbezel uit heel veel vezels en is niet echt een draad net zoals bij carbon , daardoor kun je wel stukken herstellen zonder de gehele eind te moeten herstellen.
nu ja, ik hou er hier mee op met die discussie hier,trek jullie plan .
Polyesther is alleen de hars, je kan het ook met carbon gebruiken. Je zal polyestherharsen echter zelden in de rijwilbranche vinden, daar het veroudert door steeds verder uit te harden en UV straling. Je kan polyestherhars ook gebruiken met geweven glasvezelmatten, dus doorlopende strengen.
en als je die armsteuntjes ziet, hoe gaat hij dan in gods naam een frame maken? een frame moet nu net wel redelijk precies in elkaar zitten, zodat je achterwiel netjes recht zit, je balhofd niet te schuin , bracket recht enz.... en nog met de juiste afmetingen natuurlijk.
-> men neme een pinarello montello en maakt er een mal van
-> men neme een pinarello montello en maakt er een mal van
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik denk dat het zeker wel 10 jaar geleden is maar indertijd heeft er eens een reportage in Fiets gestaan over iemand die een Kestrel carbon raceframe volledig zelf had nagemaakt. De brave man reed er al een tijdje mee en was er blijkbaar wel tevreden over. Over duurzaamheid en sterkte van zulke zelfbouw frames kan je natuurlijk geen uitspraken doen. Maar het is dus blijkbaar wel doenbaar om zo'n frame zelf ineen te knutselen.
Ik twijfel er ook aan of de goedkopere full carbon frames en onderdelen die in massaproductie in het verre Oosten worden gemaakt voldoen aan de strenge criteria die hier door de forumgebruikers worden opgesomd. Ik denk niet dat men voor elke geplaatste carbonvezel zal uitrekenen hoe de krachten erop kunnen inwerken etc.....
Iedereen kent wel voorbeelden van carbon producten die plots stuk gaan en ook tot gevaarlijke situaties leiden, vorkbreuk, stuurbreuk.....
Ik twijfel er ook aan of de goedkopere full carbon frames en onderdelen die in massaproductie in het verre Oosten worden gemaakt voldoen aan de strenge criteria die hier door de forumgebruikers worden opgesomd. Ik denk niet dat men voor elke geplaatste carbonvezel zal uitrekenen hoe de krachten erop kunnen inwerken etc.....
Iedereen kent wel voorbeelden van carbon producten die plots stuk gaan en ook tot gevaarlijke situaties leiden, vorkbreuk, stuurbreuk.....
ik moet mij nog verdiepen in het framebouwen dat zal een stuk complexer zijn dan de armsteuntjes en bidonhouders waar ik mee bezig ben.
feitelijk met een fabrieks-vork erin en een super dikke oversized balhoofdbuis kan er weinig mis gaan.
gewoon niet de grens opzoeken en het frame zo sterk maken als mogelijk.
bovendien; welke krachten komen er nu te staan op een tijdritframe???
feitelijk met een fabrieks-vork erin en een super dikke oversized balhoofdbuis kan er weinig mis gaan.
gewoon niet de grens opzoeken en het frame zo sterk maken als mogelijk.
bovendien; welke krachten komen er nu te staan op een tijdritframe???
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Baron062, ga op een voorlichtingsdag een keer naar een technische universiteit en ga aan iemand die niets staat te doen eens vragen stellen. Er zijn mensen die hun hele leven onderzoek doen naar materialen en hoe die gebruikt moeten worden in bepaalde constructies. Met een mal maken en vervolgens gewoon matjes met epoxy er overheen leggen krijg je wel iets wat er uit ziet als een frame. Maar of de duurzaamheid en sterkte (ik heb het nog niet eens over de stijfheid) maar een beetje fatsoenlijk is is maar zeer de vraag.
Zelf een voorvork maken, dan mag je er 1e wel op z'n minst 2 net zo maken en die kapot maken met testen hoe sterk dat ie is. Als je van bijna dood ervaringen houdt moet je er natuurlijk gewoon lekker meegaan fietsen.
Zelf een voorvork maken, dan mag je er 1e wel op z'n minst 2 net zo maken en die kapot maken met testen hoe sterk dat ie is. Als je van bijna dood ervaringen houdt moet je er natuurlijk gewoon lekker meegaan fietsen.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 September 2006
Baron062, ga op een voorlichtingsdag een keer naar een technische universiteit en ga aan iemand die niets staat te doen eens vragen stellen. Er zijn mensen die hun hele leven onderzoek doen naar materialen en hoe die gebruikt moeten worden in bepaalde constructies. Met een mal maken en vervolgens gewoon matjes met epoxy er overheen leggen krijg je wel iets wat er uit ziet als een frame. Maar of de duurzaamheid en sterkte (ik heb het nog niet eens over de stijfheid) maar een beetje fatsoenlijk is is maar zeer de vraag.
Zelf een voorvork maken, dan mag je er 1e wel op z'n minst 2 net zo maken en die kapot maken met testen hoe sterk dat ie is. Als je van bijna dood ervaringen houdt moet je er natuurlijk gewoon lekker meegaan fietsen.
Je overschat de kennis schromelijk. Als zelfbouwer moet je natuurlijk niet verwachten dat hetgene wat je maakt zich kan meten met de proffesionele concurentie, en je kan natuurlijk niet terugvallen op garantie! Dat neemt niet weg dat iemand die kennis van zaken heeft met betrekking tot de mechanica, en de logische theorieen achter het werken met vezelversterkte kunststoffen heeft bestudeerd, en hier hoef je geen academische graad voor te hebben want er is al genoeg over gepubliceerd, prima een betrouwbaar frame kan maken.
En die vorken worden al jaren getest ze rijden al jaren rond zonder problemen.... Ik kan je per PB wel een telefoonnummer doen toekomen, als je er uberhaupt interesse in heb.
Baron062, ga op een voorlichtingsdag een keer naar een technische universiteit en ga aan iemand die niets staat te doen eens vragen stellen. Er zijn mensen die hun hele leven onderzoek doen naar materialen en hoe die gebruikt moeten worden in bepaalde constructies. Met een mal maken en vervolgens gewoon matjes met epoxy er overheen leggen krijg je wel iets wat er uit ziet als een frame. Maar of de duurzaamheid en sterkte (ik heb het nog niet eens over de stijfheid) maar een beetje fatsoenlijk is is maar zeer de vraag.
Zelf een voorvork maken, dan mag je er 1e wel op z'n minst 2 net zo maken en die kapot maken met testen hoe sterk dat ie is. Als je van bijna dood ervaringen houdt moet je er natuurlijk gewoon lekker meegaan fietsen.
Je overschat de kennis schromelijk. Als zelfbouwer moet je natuurlijk niet verwachten dat hetgene wat je maakt zich kan meten met de proffesionele concurentie, en je kan natuurlijk niet terugvallen op garantie! Dat neemt niet weg dat iemand die kennis van zaken heeft met betrekking tot de mechanica, en de logische theorieen achter het werken met vezelversterkte kunststoffen heeft bestudeerd, en hier hoef je geen academische graad voor te hebben want er is al genoeg over gepubliceerd, prima een betrouwbaar frame kan maken.
En die vorken worden al jaren getest ze rijden al jaren rond zonder problemen.... Ik kan je per PB wel een telefoonnummer doen toekomen, als je er uberhaupt interesse in heb.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bedenk eens waarom er 20 jaar geleden nog nauwlijks carbon frames waren? Misschien dat de kennis ontbrak.
Hoe zouden die grote verschillen tussen race frames komen? Een Parlee rijdt toch net even wat anders als F10 en het zijn alleen maar wat matjes met epoxy ertussen over elkaar heen gelegd...
Hoe zouden die grote verschillen tussen race frames komen? Een Parlee rijdt toch net even wat anders als F10 en het zijn alleen maar wat matjes met epoxy ertussen over elkaar heen gelegd...
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 September 2006
Bedenk eens waarom er 20 jaar geleden nog nauwlijks carbon frames waren? Misschien dat de kennis ontbrak.
Hoe zouden die grote verschillen tussen race frames komen? Een Parlee rijdt toch net even wat anders als F10 en het zijn alleen maar wat matjes met epoxy ertussen over elkaar heen gelegd...
Kennis zeker, voor een fabrikant gelden echter hele andere beweegredenen. Die kijken eerst of een product betrouwbaar, en zonder recalls op de markt gezet kan worden. Daarnaast speelt hier een stuk marktwerking mee. Waarom een frame van 4500 gulden (Kestrel, 20 jaar geleden) op de markt zetten, terwijl je weet dat de gemiddelde Nederlander het houdt bij een stalen Champion Mondial van 1000 piek.
UIteindelijk ontwikkeld men door de jaren heen nieuwe technieken (RTM), kosten de matrijzen geen vermogen meer door goedkopere CNC. Maar om een foamcore een fiets handlayuppen (eerste Zipps) wordt al veel langer, relatief betrouwbaar, gedaan. Kan ff niet op de naam komen, maar hoe oud is die zitbuisloze fiets wel niet?
Bedenk eens waarom er 20 jaar geleden nog nauwlijks carbon frames waren? Misschien dat de kennis ontbrak.
Hoe zouden die grote verschillen tussen race frames komen? Een Parlee rijdt toch net even wat anders als F10 en het zijn alleen maar wat matjes met epoxy ertussen over elkaar heen gelegd...
Kennis zeker, voor een fabrikant gelden echter hele andere beweegredenen. Die kijken eerst of een product betrouwbaar, en zonder recalls op de markt gezet kan worden. Daarnaast speelt hier een stuk marktwerking mee. Waarom een frame van 4500 gulden (Kestrel, 20 jaar geleden) op de markt zetten, terwijl je weet dat de gemiddelde Nederlander het houdt bij een stalen Champion Mondial van 1000 piek.
UIteindelijk ontwikkeld men door de jaren heen nieuwe technieken (RTM), kosten de matrijzen geen vermogen meer door goedkopere CNC. Maar om een foamcore een fiets handlayuppen (eerste Zipps) wordt al veel langer, relatief betrouwbaar, gedaan. Kan ff niet op de naam komen, maar hoe oud is die zitbuisloze fiets wel niet?
Quoten: Origineel geplaatst door koers op 23 September 2006
bovendien; welke krachten komen er nu te staan op een tijdritframe???
Ik heb al veel om je post moeten lachen, maar lompigheid zoals bovenstaande, daarmee maak je je zelf belachelijk.
bovendien; welke krachten komen er nu te staan op een tijdritframe???
Ik heb al veel om je post moeten lachen, maar lompigheid zoals bovenstaande, daarmee maak je je zelf belachelijk.
Quoten: Origineel geplaatst door fransz op 24 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door koers op 23 September 2006
bovendien; welke krachten komen er nu te staan op een tijdritframe???
Ik heb al veel om je post moeten lachen, maar lompigheid zoals bovenstaande, daarmee maak je je zelf belachelijk.
Niemand neemt hem meer serieus. Want hoe kan je nou een Carbonframe vergelijken met bidonhouders en armsteuntjes. Dat is toch een giller.
Alle frame worden toch het uiterste getest (TNO is daar goed in). Als je geen mogelijkheid hebt om te testen, dan is het zinloos om aan een zelfbouw carbonframe te beginnen.
Stel dat zo de auto's werden gebouwd..............zonder ze te testen, moet er niet aan denken.
Quoten: Origineel geplaatst door koers op 23 September 2006
bovendien; welke krachten komen er nu te staan op een tijdritframe???
Ik heb al veel om je post moeten lachen, maar lompigheid zoals bovenstaande, daarmee maak je je zelf belachelijk.
Niemand neemt hem meer serieus. Want hoe kan je nou een Carbonframe vergelijken met bidonhouders en armsteuntjes. Dat is toch een giller.
Alle frame worden toch het uiterste getest (TNO is daar goed in). Als je geen mogelijkheid hebt om te testen, dan is het zinloos om aan een zelfbouw carbonframe te beginnen.
Stel dat zo de auto's werden gebouwd..............zonder ze te testen, moet er niet aan denken.
dat is echt larie...
er zijn zat mensen in Nederland die op een zelf gemaakt carbon frame rijden, alleen in de winkel waar ik carbon spullen haal kennen ze er zo al 10.
of denk je dat die allemaal een technisch onderzoek erop loslaten
er zijn zat mensen in Nederland die op een zelf gemaakt carbon frame rijden, alleen in de winkel waar ik carbon spullen haal kennen ze er zo al 10.
of denk je dat die allemaal een technisch onderzoek erop loslaten