Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Shimano / Campagnolo

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2006 13:47

Iemand als Lance Armstrong wilde ook altijd op het beste materiaal z’n rondjes Frankrijk rijden. Dan zou je toch vermoeden dat Dura Ace minimaal op hetzelfde niveau als Record ingeschaald mag worden.

lazo
Forum-lid

lazo 17 sep 2006 15:12

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 17 September 2006

Iemand als Lance Armstrong wilde ook altijd op het beste materiaal z’n rondjes Frankrijk rijden. Dan zou je toch vermoeden dat Dura Ace minimaal op hetzelfde niveau als Record ingeschaald mag worden.

Ja zo denk ik er ook over vermits veel profploegen met DA rijden,kan ik mij nie voorstellen dat het minder kwalitatief is dan campagnolo record.Ik heb wel eens gehoord dat het materiaal dat profploegen gebruiken ook niet op de markt komt dus  de DA groepen dat zij gebruiken is mss beter.(denk ik)
Trouwens DA titanium  kostprijs rond de 2000 € heeft iemand me eens verteld kan da ???

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 sep 2006 15:41

Er bestaat geen eens Dura Ace titanium, misschien dat iemand die Anniversary set bedoeld heeft die wel duur is.
Waar de profs mee rijden is gewoon een kwestie van sponsering, of shimano komt een zakgeld brengen of campa komt geld brengen. Behalve natuurlijk de ploegen die niet gesponserd worden en zelf moeten kopen zoals Astana.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bazz
Forum-lid

bazz 17 sep 2006 16:34

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 17 September 2006

Ja zo denk ik er ook over vermits veel profploegen met DA rijden,kan ik mij nie voorstellen dat het minder kwalitatief is dan campagnolo record.Ik heb wel eens gehoord dat het materiaal dat profploegen gebruiken ook niet op de markt komt dus  de DA groepen dat zij gebruiken is mss beter.(denk ik)
Trouwens DA titanium  kostprijs rond de 2000 € heeft iemand me eens verteld kan da ???

Ok een L.A. moest rijden op het materiaal wat de sponsers voorschrijven.      En een Trek fiets is afmontage fabriek ook altijd Shimano. En vermits Trek sponser is van DSC lijkt me dat ook niet meer dan normaal dat deze afgemonteerd is met D.A. En idd shimano rijders horen dit niet graag maar Dura Ace is Chorus waardig.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2006 18:12

LA had o.a. een privé-trainer, -kok en -mecanicien. Ook reed hij b.v. op banden die precies zeven jaar oud waren. Gewoon omdat ze na zeven jaar het beste ‘liepen’. Die banden werden ergens in België speciaal voor hem (en wellicht ook voor z’n ploegmaats) bewaard, alsof het een excentrieke wijn betrof. Eveneens verkende hij alle belangrijke Tour-etappes tig keer. Die jongen probeerde gewoon alle toevalligheden uit te sluiten. En vervolgens laat hij zich door een sponsor de op-één-na-beste race-groep voorschrijven? Lijkt me stug.

Maar als ie werkelijk met een tweederangsgroep in de rondte reed, geeft dat z’n carrière uiteraard een extra glanslaagje.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 17 sep 2006 18:30

Ik zou iets kiezen waar je happy bij voelt. Dat levert meer voordeel op dan je te laten leiden door subjectieve meningen over Camp. of Shimano. Zo als ik het al eerder stelde het maakt geen bal uit. Het is goed dat er 2 fabrikanten zijn, dat houdt elkaar scherp wat betreft de kwaliteit en duurzaamheid.
Ik ben overigens nog geen een zinvolle wetenschappelijke onderzoek tegen gekomen waarin stond dat het één beter is dan het andere. Wie zo'n onderzoek/experiment wel tegen is gekomen mag die aandragen, hier op dit forum!. En dan bedoel ik een degelijk onderzoek, niet een onderzoek van een fabrikant. Het laatste zijn dan de zgn. likmevestje-onderzoeken.
En al zou er een verschil aan te wijzen zijn (in bijv. Shimano DA en C. Record), dat verschil lijkt me niet significant om voordeel op te leveren. Nogmaals kies waar je je happy bij voelt, laat je niet leiden, dat levert meer voordeel op. En dan bedoel ik voordeel in de zin van tijdswinst.
Er wordt hier alleen maar over meningen gepraat; ik lees vaak alleen maar vooronderstellingen. Ga vooral zo door om over meningen en ervaringen te praten. Subjectivisme die de boel hier levendig houdt, prachtig!.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 17 sep 2006 19:57

De enige degelijke vergelijking die ik ooit heb gelezen, was een remmentest met onder meer DA en Record. Beide de beste remmen op de markt. Het bleek dat beide hun sterke en relatief minder sterke kanten hadden. Heb nu effe geen zin om het op te zoeken... Ik meen me te herinneren dat de ene iets krachtiger kon remmen (Record) en de ander meer doseerbaar was en minder handkracht nodig had (DA). Echt een kwestie van voorkeur dus. Als iemand het echt wil weten, zoek ik het nog wel op.

bazz
Forum-lid

bazz 17 sep 2006 20:59

LA had o.a. een privé-trainer, -kok en -mecanicien. Ook reed hij b.v. op banden die precies zeven jaar oud waren. Gewoon omdat ze na zeven jaar het beste ‘liepen’. Die banden werden ergens in België speciaal voor hem (en wellicht ook voor z’n ploegmaats) bewaard, alsof het een excentrieke wijn betrof. Eveneens verkende hij alle belangrijke Tour-etappes tig keer. Die jongen probeerde gewoon alle toevalligheden uit te sluiten. En vervolgens laat hij zich door een sponsor de op-één-na-beste race-groep voorschrijven? Lijkt me stug.Maar als ie werkelijk met een tweederangsgroep in de rondte reed, geeft dat z’n carrière uiteraard een extra glanslaagje.

En hij had ook nog een geweldige nek en meer dingen waar wij geen weet van hebben, alhoewel der begint hier en daar toch wat info los te komen                                                                                                                   En dat DA een tweede rangs groepje is heb ik mij toch niet horen zeggen, alleen dat deze gelijk staat met de Chorus.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2006 21:27

Wat je met je eerste zin probeert te speculeren, kan je misschien beter in een ander topic droppen. En wat de tweede zin betreft: je zette zelf Record bovenaan op de eerste rang, zonder enige concurrentie. En vlak daaronder plaatste je Chorus en Dura Ace keurig op de tweede rang...
Quote: Origineel geplaatst door bazz op 17 September 2006
1. Record <> niks2. Chorus <> Dura Ace3. Centaur <> Ultegra4. Veloce <> 1055. Mirage <> Tiagra6. Xenon <> Sora7. ...   <> 2200 (troep)
Dit lijkt mij de juiste vergelijking

ronengels
Forum-lid

ronengels 17 sep 2006 23:50

Het volgende stukje komt uit Tour, en is onderdeel van een artikel dat Shimano vergelijkt met Campagnolo. In het kort komt het erop neer dat de technische verschillen gering zijn.Campagnolo wordt vooral gekozen bij de topgroepen (Chorus, Record), door ervaren, goed geïnformeerde consumenten die relatief wat ouder zijn, en ook bereid zijn goed te betalen. Shimano moet het vooral hebben van de jongeren, in de midden en lagere prijsklassen. Ongetwijfeld omdat deze groep meer op de prijs let, en minder op de traditie en het design.
"ERFOLG MIT TEUREN GRUPPENAllen Unkenrufen zum Trotz: Bei Käufern sehr teurer Rennräder hat Italiens Traditionsmarke Campagnolo nach wie vor einen guten Klang. „Im High-End-Bereich gibt es eine Zielgruppe, für die Shimano keine Alternative ist“, sagt Roman Arnold, Chef von Canyon Bicycles in Koblenz. Auch er räumt ein, dass sich Räder mit Campas Mittelklasse- Gruppe Centaur eher zäh verkaufen. Ganz anders bei teuren Rädern. „Unseren Top-Rahmen „Ultimate“ aus Carbon verkaufen wir etwa gleich häufig mit Campa-Record wie mit Shimanos Dura-Ace.“ Für die Saison 2006 haben die Koblenzer deshalb die gleiche Menge Komponenten in Vicenza geordert wie im Vorjahr – vor allem die teureren Gruppen. Campagnolo-Kunden sind laut Arnold oft bereits lange im Radsport aktiv und überdurchschnittlich gut informiert. „Lange beraten muss man die nicht, die wissen genau, was sie wollen.“ Das sieht auch Lars Pabich so, Verkaufsleiter beim Rennradspezialisten Il Diavolo in Bad Honnef. „Vor allem ältere Kunden mit langer Rennraderfahrung wählen mit Vorliebe Campagnolo.“ Wie Arnold berichtet auch Pabich, dass Campagnolo vor allem in der nach oben offenen Preisklasse gut läuft – bei Il Diavolo, wo teure Einzelaufbauten einen Großteil des Geschäfts ausmachen, sogar besser als Shimano. Dass die Italiener gerade unter älteren, zahlungskräftigen Rennrad-Fans viele Anhänger haben, hängt für Pabich nicht nur mit dem Traditionsvorsprung von Campagnolo zusammen. Er sieht im konsequenten Einsatz von Carbon bei den Top- Gruppen Record und Chorus einen wichtigen Vorteil der Italiener gegenüber den Japanern. „Damit liegt Campa im Trend, die Teile passen optisch sehr gut zu den aktuellen Carbon-Rahmen.“ Die Strategie, mit teuren, exklusiven Produkten eine eher ältere Zielgruppe ins Visier zu nehmen, muss aus Sicht von Campagnolo nicht falsch sein. Marktforscher haben die so genannten „Best Agers“, die über 50-Jährigen, längst als eine der konsumfreudigsten Gruppen überhaupt erkannt. Wer heute in Rente geht, fühlt sich nicht mehr unbedingt alt wie frühere Generationen. 60-Jährige sind oft fitter und trainierter als 30-Jährige und haben Pläne für mindestens 20 weitere genussreiche, aktive Jahre. Dazu kommt: Mit teuren Produkten lässt sich mehr Geld verdienen. Der Marktpreis für eine Record-Gruppe von Campagnolo liegt ungefähr 50 Prozent über einer Dura-Ace-Gruppe – eine Differenz, die technisch schwer zu rechtfertigen ist. So lange die Komponenten dennoch ihre Käufer finden, macht Campagnolo alles richtig. Ob die Konzentration auf die High-End-Nische auf Dauer funktioniert, bleibt abzuwarten. Schon heute kann die Firma jüngere Rennradler nur schwer für die Marke begeistern. In den nächsten Jahren wird der Wettbewerb auf dem Komponentenmarkt deutlich zunehmen. Die Zeiten, in denen Campagnolo und Shimano den Markt unter sich aufteilten, gehen demnächst zu Ende, neue Wettbewerber stehen schon in den Startlöchern. Für 2007 hat der amerikanische Hersteller SRAM zwei Rennradgruppen angekündigt. Außerdem gibt es ernstzunehmende Gerüchte, dass der taiwanisch-amerikanische Anbieter FSA an einer eigenen Rennradgruppe arbeitet. Für Campagnolo dürfte es deshalb in Zukunft noch schwerer werden, verlorenes Terrain in der Mittelklasse zurückzuerobern. Dass dies womöglich eine der größten Herausforderungen in der mehr als 70-jährigen Firmengeschichte ist, scheint man inzwischen auch bei Campagnolo erkannt zu haben. So räumt Piero Da Rin, PR-Manager von Campagnolo, gegenüber TOUR ein: „Vielleicht müssen wir in Zukunft wieder mehr an die mittlere Preisklasse und größere Stückzahlen denken.“"
Harde wind is meestal tegen.

spinningfreak
Forum-lid

Gebruikersavatar spinningfreak 18 sep 2006 01:18

@ Ron
Een goed artikel, maar als je een stukje uit het duits vertaalt, dan moet je wel correct blijven. In het artikel wordt gerefereerd naar 'oudere fietsliefhebbers die een lange fietshistorie hebben'. Dit vertalen naar goed geïnformeerde fietsers doet toch enigszins de strekking van het artikel geweld aan.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 18 sep 2006 01:25

Ja, dit had ik ook gelezen. Ik was ergens wel verbaasd dat de Campa in het midden- en laagsegment zo slecht in de markt ligt. Het valt natuurlijk ook op dat in het blad TOUR nooit geadverteerd wordt met Mirage en Veloce onderdelen (elke maand zo'n 80 pagina's zonder goedkopere Campa-onderdelen, alsof het niet bestaat). Campagnolo is natuurlijk een relatief klein bedrijf, dat op het moment zeer kwetsbaar is door de eenzijdige nadruk op dure race-groepen. Als meer producenten als SRAM met carbon looks komen in de middenhoge marktsegmenten, dan hebben ze echt een probleem. Ze moeten echt met een betere prijspolitiek komen, vooral voor de aftermarket-onderdelen, anders worden ze over 5 jaar gewoon door Shimano, FSA of SRAM overgenomen.

Plaats reactie