Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe hard rijdt de gemiddelde toerrijder?

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 06 mei 2009 13:30

ach weet je wat het is....
om eea objectief te meten, als je daar al interesse in hebt, zou een powermeter het beste zijn...
Hoe vaak je niet hoort van we reden daar wel 50 per uur blablabla, dan kan dat uiteraard zijn met windkracht 6 in de rug!!!
Terwijl iemand die "slechts" 33 per uur rijdt tegen windkracht 6 in, weleens een veel grotere prestatie kan leveren dan die met 50 p/u hierboven.
Ik heb ook talloze voorbeelden door de jaren heen van mensen die geweldige gemm. zouden halen, maar als je met ze mee rijdt zie je dat niet terug.

en over profs...ik trainde voor jaren terug weleens met profs, maar kan me geen geweldige gemm. heugen!!! hoogstens 33 over 160 km duurtraining met intensieve momenten op de hellinkjes! En dan vertelde die renner jaren later op een terrasje nog aan zijn toenmalige proftrainingsmaatjes dat hij destijds nog echt trainde....
Dus die opmerking van Boogerd klopt denk ik wel hoor.

herinner me ook museeuw in hollandsport, waar wilfried de jong zegt van oh! 33/34 per uur!!!
Dan kan ik met je mee!!!! Waarop Johan zegt: dat zeggen ze allemaal, totdat ze meerijden!!!

Tot slot: doe gewoon wat je leuk vind om te doen, dat is het beste

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 06 mei 2009 13:33

Grotendeels eens met de Zwarten, alleen: wat voor de ene een gruwelijk hoog gemiddelde is, is voor de ander lekker peddelen.
En wat is er uiteindelijk mis met fietsen omdat je domweg je energie kwijt wil of omdat je kickt op snelheid? Elk zijn motivatie, tenslotte.

Zelf kick ik hoegenaamd niet op cijfertjes, maar vind het wel interessant om mijn gemiddelden te kennen, niet als doel op zich, maar gewoon als indicatie (al vergeet ik even vaak mijn tellertje op 0 te zetten voor ik vertrek...).
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 06 mei 2009 13:38

Mooi die column van Heijboer
Vooral dat tenenkrommende rijgedrag, vooral in de groep, en de gedachte dat ze alleen op de weg zijn, en zo alle racefietsers (...) een slechte naam geven.

Ook die fixatie op gemiddeldes herken ik!!!

Leuk!

jappiex
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 06 mei 2009 17:00

Ja die fixatie op de snelheid snap ik ook niet. Ik 'moet' een kilometerteller, anders ben ik niet aan het wielrennen. Ik ben ook niet aan het wielrennen, ik ben aan het toeren. En was ik wel een wielrenner dan hoef ik nog niet zo'n ding, dan moet ik gewoon als eerste over de meet.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 06 mei 2009 17:12

jappiex schreef:Ja die fixatie op de snelheid snap ik ook niet.
Toerrijders zijn er in alle soorten en maten, de een zal 50km per 2 weken rijden, de ander 400 km/week, de een peddelt lekker rond, de ander zit te knallen of z'n leven er vanaf hangt, etc, so? Ieder zo z'n eigen plezier in deze sport..

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 06 mei 2009 17:16

Nu ja, je rijdt toch ook een beetje met een koersfiets omdat dat lekker snel gaat - anders kun je net zo goed met een opa-fiets rijden!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 06 mei 2009 17:22

haha :D mooie column

quote; Cofidis (....) en dan hoor ik; nooit van gehoord!

jappiex
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 06 mei 2009 17:22

Ik wil wel snel fietsen, maar als ik voor mijn gevoel snel fiets en moe dan wel voldaan thuis kom dan is het goed. Hoef niet continu te weten hoe hard ik ga. Maar iedereen kan daarin verschillen inderdaad.

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 06 mei 2009 17:41

Aan alles zitten twee kanten. Er zijn ook tenenkrommende niet-racefietsers die zonder te kijken over steken of met hun rijwiel links af gaan terwijl dat gewoon niet kan en dus jou en zichzelf door domheid/onachtzaamheid in gevaar brengen. Dan heb je nog het type "boze bejaarde" of de chronisch verongelijkte dwarse figuren die zelf nooit even achter elkaar hoeven te fietsen bij weinig ruimte omdat de bij voorbaat asociale racefietsende maniak maar opzij moet gaan.
Een peloton racefietsers kan nu eenmaal niet zo gemakkelijk inschikken als twee toerders. Waarom zou het langzame fietsverkeer niet even inschikken ? Wij betalen toch ook belasting ?

Ik snap niet waarom de racefietser zo gemakkelijk aan zelfbevlekking doet. Uiteraard gaat het dan altijd over die andere toerfietsers en zijn wijzelf zeer relaxt en tolerant.

Hierbij verklaar ik dat ik regelmatig krachttermen gebruik als ik weer eens aan de dood ontsnapt ben nadat een medeweggebruiker niet goed om zich heen kijkt als hij van koers verandert.

Het is net als die figuren die een kinderwagen voor je auto of racefiets gooien als je op 2 meter van de zebra bent onder het motto "wij hebben toch voorrang ? ". Dus niet alleen over korte lontjes van racefietsers praten maar ook over het claimgedrag van de "boze burger".
Als er van 2 kanten wordt samengewerkt gaat er niks mis. Nederland (althans het westen) is nu eenmaal vol met een beperkte infrastructuur die door verschillende verkeerssoorten gebruikt moet worden. Het is mij wat te kort door de bocht om altijd die racefietser als de a-sociaal aan te duiden. We moeten niet meewerken aan dat soort vooroordelen. Is net ff te makkelijk.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 06 mei 2009 21:39

klopt pipootje!

het is in zijn algemeenheid levensgevaarlijk geworden op de weg...

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 06 mei 2009 22:01

Jullie toeren wel met bel ? :-)

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 06 mei 2009 23:47

dat scheelt inderdaad stukken, ik heb zon klein BBB belletje op de kop aan mn stuur, werkt prima en zit niks in de weg. is vaak duidelijk zat, en anders roep je nog een keer pardon/sorry. gewoon vriendelijk blijven.

Verder vind ik de snelheids obsessie ook aan de ene kant 'raar' maar ik hou het wel bij. ik rij met simpel tellertje en hartslagmeter. maar ben vooral geintresseerd in mijn ontwikkeling. fiets nu bijvoorbeeld 120 km boven de 31 km/h als het niet te veel waait in het vlakke noorden tegen max 60 of 70 km met 30 km/h 2 jaar geleden. dat zijn de dingen die mij intresseren.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie