Zo, met de opgedane kennis eens wezen rekenen wat het zelf maken van een wielenset kost, en ik kwam op het volgende uit als ik de prijzen van H&S bike discount gebruik:
2 x cpx33 velg : 92euro,105 navenset 36 gaats : 60 euro en dt competition zwarte spaken plus alu nippels 72 stuk : 50 euro, totaalprijs is dan : 202 euro.
Dezelfde wielset kost echter 181 euro bij bike experto, gemaakt en wel, met garantie en afstelbeurt. ook bij roseversand zijn ze 181 euro met garantie etc
Weet dus nu wel hoe ik een wiel moet maken, maar het echt doen ???? dacht het niet, want ik kan dat vast niet beter dan eerdergenoemde zaken en (mijn) tijd is ook geld
Uiteraard kan ik een gespaakt wiel nu wel beter onderhouden, en daar ging het me ook voornamelijk om... dus vind het nog steeds een nuttige cursus geweest.
Cursus Wiel Spaken > inschrijven
inderdaad is het al een hele winst als je de wielen kan naspaken, of een keer een velg vervangen, of gewoon een slagje eruit halen op de juiste manier...
Ik heb inmiddels een paar setjes gemaakt, waaronder mijn eigenachterwiel.En heeft de maratona glansrijk doorstaan.. geen kraak, of slag.
Mijn vader dikke 90 kg rijd nu op ultegra en openpro creramic (oud model) 36 spks.Als een trein en kaarsrecht ... Mooie testcase. En als er 1 kritisch is..
Zeker als ik hem wat heb aangesmeerd..
Anyway. Ik vind het erg leuk om lekker te spaken en een mooi, recht en stevig wiel te spaken....
Ik krijg als het goed is van een paar mensen nog de adressen via de mail, voor het boekje dat bij de cursus hoort.. > info@epbike.nl
Dan kan ik het doorgeven aan Dick !
Ik heb inmiddels een paar setjes gemaakt, waaronder mijn eigenachterwiel.En heeft de maratona glansrijk doorstaan.. geen kraak, of slag.
Mijn vader dikke 90 kg rijd nu op ultegra en openpro creramic (oud model) 36 spks.Als een trein en kaarsrecht ... Mooie testcase. En als er 1 kritisch is..
Zeker als ik hem wat heb aangesmeerd..
Anyway. Ik vind het erg leuk om lekker te spaken en een mooi, recht en stevig wiel te spaken....
Ik krijg als het goed is van een paar mensen nog de adressen via de mail, voor het boekje dat bij de cursus hoort.. > info@epbike.nl
Dan kan ik het doorgeven aan Dick !
Quote: Origineel geplaatst door SpEric op 25 September 2006
info@epbike.nlInteressant project SpEric! Ik zal de site in de gaten houden.
info@epbike.nlInteressant project SpEric! Ik zal de site in de gaten houden.
Welke spaakpatronen worden in dat boekje besproken? Kruis over drie of ook andere?
En welke spaakmethode?
En welke spaakmethode?
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Quoten: Origineel geplaatst door koersklak op 03 Oktober 2006
Welke spaakpatronen worden in dat boekje besproken? Kruis over drie of ook andere?
En welke spaakmethode?
De meest voorkomende spaakpatronen, het principe blijft het zelfde, qua het opzetten e.d.
Hoe bedoel je spaakmethode.
Het boekje wat je krijgt is eigenlijk een hulpmiddel voor je hele fiets om te kunnen repareren en onderhouden met nuttige tips voor als je op reis bent.Met een duidelijk en uitgebreid stuk over wielen (Spaken)
En welke spaakmethode?
De meest voorkomende spaakpatronen, het principe blijft het zelfde, qua het opzetten e.d.
Hoe bedoel je spaakmethode.
Het boekje wat je krijgt is eigenlijk een hulpmiddel voor je hele fiets om te kunnen repareren en onderhouden met nuttige tips voor als je op reis bent.Met een duidelijk en uitgebreid stuk over wielen (Spaken)
Quote: Origineel geplaatst door SpEric op 03 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door koersklak op 03 Oktober 2006Welke spaakpatronen worden in dat boekje besproken? Kruis over drie of ook andere?En welke spaakmethode?De meest voorkomende spaakpatronen, het principe blijft het zelfde, qua het opzetten e.d.Hoe bedoel je spaakmethode. Het boekje wat je krijgt is eigenlijk een hulpmiddel voor je hele fiets om te kunnen repareren en onderhouden met nuttige tips voor als je op reis bent.
Met een duidelijk en uitgebreid stuk over wielen (Spaken)
Is het al bekend wanneer deze boekjes verstuurd worden?
Quoten: Origineel geplaatst door koersklak op 03 Oktober 2006Welke spaakpatronen worden in dat boekje besproken? Kruis over drie of ook andere?En welke spaakmethode?De meest voorkomende spaakpatronen, het principe blijft het zelfde, qua het opzetten e.d.Hoe bedoel je spaakmethode. Het boekje wat je krijgt is eigenlijk een hulpmiddel voor je hele fiets om te kunnen repareren en onderhouden met nuttige tips voor als je op reis bent.
Met een duidelijk en uitgebreid stuk over wielen (Spaken)
Is het al bekend wanneer deze boekjes verstuurd worden?
<a target="_blank" href= "http://album.zoom.nl/user/8553/images/8 ... .jpg">Mijn Bulls 105</a>
Quote: Hoe bedoel je spaakmethode.
Misschien was vlechtmethode duidelijker. Er schijnt een vlechtmethode te zijn waarbij je eerst de ene kant en dan pas de andere kant van het wiel afwerkt. Dus niet in 4 stappen met telkens het wiel omdraaien, zoals gebruikelijk is.
Misschien was vlechtmethode duidelijker. Er schijnt een vlechtmethode te zijn waarbij je eerst de ene kant en dan pas de andere kant van het wiel afwerkt. Dus niet in 4 stappen met telkens het wiel omdraaien, zoals gebruikelijk is.
Quoten: Origineel geplaatst door koersklak op 03 Oktober 2006
Gilbert Cattoir, mecanicien bij Davitamon-Lotto, gebruikt deze methode waarbij hij eerst de ene kant en dan pas de andere kant opspaakt. Wie interesse heeft, ik heb daar een paar slides van.
Gilbert Cattoir, mecanicien bij Davitamon-Lotto, gebruikt deze methode waarbij hij eerst de ene kant en dan pas de andere kant opspaakt. Wie interesse heeft, ik heb daar een paar slides van.
Altius, Citius, Fortius!!
die methode ken* ik ook ja, is dacht wel voorbehouden aan zeer ervaren wielbouwers.
JE spant als het ware het wiel op door de ander kant te te spaken en zode velg in het midden te trekken en te spannen. Volgens mij heb ik dat gelezen ergens, of op internet gezien.
Ben ook wel geïntresseer in de slides, want * ken en kan is iets anders. Vraag me af of er een voordeel is.
JE spant als het ware het wiel op door de ander kant te te spaken en zode velg in het midden te trekken en te spannen. Volgens mij heb ik dat gelezen ergens, of op internet gezien.
Ben ook wel geïntresseer in de slides, want * ken en kan is iets anders. Vraag me af of er een voordeel is.
Quoten: Origineel geplaatst door Rolandt op 06 December 2006
@fennek, kun je mij die slides mailen aub?Ik had je een e-mail willen sturen, maar je hebt geen e-mailadres vermeld in je profiel.
Was per ongeluk ingelogd met mijn oude login (fennek)
Slides komen er aan, maar zijn momenteel uitgeleend. In het weekend zal ik een scan maken en doorsturen. Wie interesse heeft: stuur maar een e-mail.
@fennek, kun je mij die slides mailen aub?Ik had je een e-mail willen sturen, maar je hebt geen e-mailadres vermeld in je profiel.
Was per ongeluk ingelogd met mijn oude login (fennek)
Slides komen er aan, maar zijn momenteel uitgeleend. In het weekend zal ik een scan maken en doorsturen. Wie interesse heeft: stuur maar een e-mail.