Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Shimano WH-R550

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 07 jun 2006 15:03

in korbeek lo ben ik gestart met m'n mavic cosmosen --> achterwiel is nu volledig de prak in  Week erop in wortegem koerse met m'n schimano whr 540 gestart vanachter, wiel heeft nokkereberg 8x (zoiets) overleefd  , wel gevallen in de massaspurt  maar is nogaltijd recht

edvr
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mei 2006 13:26

edvr 07 jun 2006 16:54

Ik heb vorig jaar een wedstrijdseizoen gereden op die Whr-550.Was er niet echt tevreden over toch wel een spaak of 4 gebroken door het seizoen heen.Ook had ik hetzelfde als Am-classicfan dat als je aanzet je voelt dat je wiel meegeeft.Je gewicht speelt ook een belangrijke rol ik ben 75 kilo mijn broertje 65 en die had er weer geen enkele problemen mee.Al met al ben ik toch meer tevreden over mijn handgespaakte wieltjes.

miegael
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mei 2006 22:33

miegael 07 jun 2006 20:24

Ik heb de wh-550 een half jaar en heb 2 spaken gebroken (weeg 78 kg) en in een afdaling samen met mn broer ( zelfde gewicht en lengte) leken zijn wielen aanzienlijk sneller ( hij heeft bontrager x-lite), ik moest hard werken om hem te volgen terwijl hij niet trapte en niet onder in de beugel zat...

cycling2winn
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 apr 2006 23:05

cycling2winn 07 jun 2006 21:21

Ik heb ook reeds 6000 km met de 550's gemaakt en ben er zeer tevreden over alhoewel ik rondkijk voor nieuwe (lichtere) wielen

joris25
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2006 16:41

joris25 21 nov 2006 17:00

Heb uit geldnood mijn mooie (=dure) bontragers door de goedkope Shimano 550's vervangen. Vond ze in vergelijking met mijn oude wielen minder stijf. Paar honderd kilometer op gereden. Dit weekend op een helling van rond de 20 stevig op de pedalen gaan staan. Resultaat: gesprongen spaak en velg in de kronkels. Weeg 80kg en (ahum) ben al zeg ik het zelf vrij sterk...
Als je wilt gooien en smijten met wat je hebt (aan gewicht, kracht of materiaal), of je in Limburg of in het buitenland woont:
Geen Shimano 550!

salon-toerist
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2007 16:00

salon-toerist 10 jan 2007 16:04

weeg 100 kg en heb de voorkeur gegeven aan klassiek handgespaakte wielen (campa record naaf, sapim spaken-36, eenvoudige rigida chrina velg).
tot nu toe geen enkel probleem met deze wielen (2700 km)
 

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 10 jan 2007 16:24

mijn zus heeft ook deze wielen, ze heeft er misschien 500km op gereden. Zij is wel tevreden, maar ze merkt denk ik het verschil tussen deze en dura-ace niet eens dus dat zegt weinig. Wat me opviel is dat er paar keer slagje in is geweest terwijl zij heel voorzichtig en vrij langzaam (~26km/h gem) rijd.
Haar lagers maken alleen wel heel veel geluid alsof de lagers niet goed gesmeerd zijn.

tlmm
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 okt 2005 22:12

tlmm 13 apr 2007 23:48

Vandaag "lekker" 140km gereden op deze wielen met conti gp banden.
Wat een bagger wielen zeg hetzelfde geld voor de bandjes.

Gelukkig reed ik door zeeland en hoef je daar maar op elke 20km een keer een bocht te nemen.

Het is mijn oude set die ik nu ff moest gebruiken omdat ik mijn fulcrum racing 3 verkcoht heb.

Nieuwe set wordt waarschijnlijk Neutron ultra.
Triple is een bier...

Gebruikersavatar
spinningfreak
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23

Gebruikersavatar spinningfreak 14 apr 2007 01:36

Heb zelf een jaar op de 550's gereden en je krijgt gewoon (beperkte) waar voor z'n (ook beperkte hoeveelheid) geld. Ben zelf tussen de 90 en 95 kilo en zolang het vlak is is er niets aan de hand. Ja, je voelt ze 'flexen' als je aanzet. Maar bij mij zijn ze nog steeds recht, geen gebroken spaken en spaken zijn nog steeds op spanning. Echter, als je in de heuvels/bergen komt, dan breekt het gebrek aan stijfheid toch op. Op macht naar boven voelde erg zwabberig en naar beneden voelde ik me vanaf 50km/h erg onzeker door het zwieberen van de wielen.
Ze zijn nu gepromoveerd tot wielen voor op de tacx. Voor buiten heb ik nu Campagnolo Eurus wielen (in zilver, kleuren mooi bij mijn Ultegra groep ) en het verschil is gewoon overduidelijk, maar wat wil je van een wielset die drie tot vier keer zo duur is.
Conclusie: Als je een beperkt budget hebt, je blijft in NL en je bent niet te zwaar dan heb je een goede wielset aan. In alle andere gevallen, spaar door of besteed meer geld en ga voor stijvere wielset.
 

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 14 apr 2007 15:53

Ik heb deze wielen ook gehad (zaten standaard in mijn Cube). Ik heb er mischien 200 km's op gefietst, maar vond ze niet fijn. Rechtdoor gaat het allemaal prima, maar in een bocht, en bij stevig aanzetten voelden ze gewoon niet stevig. Ze buigen als het ware door. Ik weeg rondom de 65 kilo ergens dus daar zal het niet aan liggen.
Dit probleem had ik ook met de R500(?) wielset van Shimano. Ik heb nu Easton Vista's en die zijn op alle punten beter, naar mijn gevoel. Steviger, stiller, en mooier bij mijn fiets. Gewicht scheelt niet veel volgens mij.

edit: spaakbreuk of een slag in de velg heb ik er niet mee gehad. Beide sets zijn nog goed recht. (200km's voor de 550's en ongeveer 3000 km's voor de 500's).

justme
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2007 20:17

justme 24 mei 2007 20:20

ik heb er nu meer dan 2000km mee gereden, en heb nu problemen met het achterwiel, eerst een lekke band ( een spaak kwam door het velglint ) en nu zit er een spaak los en dus ook een slag in mijn wiel, ik rijd er wedstrijden mee, en rijd over verscheindend terrain.. zit nu te denken om als extra wielen de fulcrum racing 7 te kopen.. iemand hier nog evaring mee?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 24 mei 2007 20:30

Nou, ik kom dan maar weer met mijn Roadbike testen. Zij zijn lyrisch over de Fulcrum7, omdat ze veel stijver zijn dan alle concurrentie in die prijsklasse en daarboven. In theorie zou je dus goed zitten met die wielen. Maar of het setje misschien wel irritante dingetjes heeft in de praktijk, dat kan ik je niet vertellen.

Plaats reactie