Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets blijkt oude te zijn dan de dealer verteld heeft

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 29 jul 2011 14:06

drummie71 schreef: Ik las ook geen opzet, miss kun je de verkoper verwijten dat hij iets te makkelijk met jaartallen en cijfers is omgegaan
ergens moet je zelf als consument ook een beetje oplettend zijn hierin vind ik
Wat een onzin, ik mag van een verkoper verwachten dat deze productkennis heeft en goede informatie geeft.
Dit is nagelaten, opzet tot misleiding is inderdaad niet zonder meer duidelijk, het kwam de verkoper waarschijnlijk wel erg goed uit.

Maar dat ik als consument moet uitzoeken of een door mij aan te kopen product wel klopt met wat de verkoper zegt gaat veel te ver.
Hoe zie jij dat voor je?
In de winkel om een computer vragen en daarop het framenummer e.d. opzoeken en vervolgens vergelijken met het verhaal van de verkoper?
Of de importeur bellen voor de juiste gegevens?
Zo werkt het niet!

tjansen
Forum-lid

tjansen 29 jul 2011 14:07

Voor de fietsenmaker is het idd mooi opgelost. Hij heeft een nieuwe dure fiets verkocht en krijgt de oude Cannondale terug om het trucje opnieuw uit te voeren op een niet oplettende klant.

Wat voor mij van doorslaggevende betekenis is, is dat hij de oude Cannondale niet met korting wou verkopen. Immers, er is een bedrag afgesproken voor een fiets uit 2008. Als deze fiets 3 jaar ouder blijkt is deze logischerwijs ook minder waard. Dat de fietsenmaker dit niet terugkoppelt door een korting aan te bieden zegt imo genoeg.

dirkjan
Forum-lid

dirkjan 29 jul 2011 14:15

Als de fietsenmaker hem voor 1500 heeft ingeruild(omdat hij zelf ook dacht dat de fiets 3 jaar oud was) kan ik me voorstellen dat hij er weinig korting op kan geven.

tjansen
Forum-lid

tjansen 29 jul 2011 14:26

dirkjan schreef:Als de fietsenmaker hem voor 1500 heeft ingeruild(omdat hij zelf ook dacht dat de fiets 3 jaar oud was) kan ik me voorstellen dat hij er weinig korting op kan geven.
Dat is zijn fout, niet de fout van degene die de fiets koopt hoor. Dan gaat hij aan de volgende klant dus idd onder valse voorwendselen een fiets voor teveel geld proberen te verkopen.

Again; wat is dit jullie auto was geweest en het ging om een jaartal of kilometerstand?

Kan echt niet geloven dat je de garagehouder in zo'n geval gaat verdedigen.

Zou ook echt de domste ondernemer ooit zijn in dat geval. Je eigen verkochte fiets voor teveel geld terug verkopen omdat je bent vergeten hoe oud die is. :roll:

drummie71
Forum-lid

Gebruikersavatar drummie71 29 jul 2011 15:41

ja jullie hebben ook wel een punt
ik ging met mijn eerste fiets als leek ook met een 2 maten te klein kader naar huis
in principe mag je inderdaad als consument verwachten dat je goed en eerlijk wordt voorgelicht

alleen de kwade bedoelingen van deze gerespecteerde fm zijn niet echt hard te maken, uiteindelijk is hij wel spekkoper door nog duurdere fiets te verkopen
dus zit wel een luchtje aan :;-)
maar eigenlijk is het belangrijkste of de klant nu tevreden is :-)
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

Carrinthe
Forum-lid

Carrinthe 29 jul 2011 15:42

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de FM in deze op z'n minst fors de fout in is gegaan. In z'n verdediging kan je in ieder geval zeggen dat hij de klant alle opties geeft voor een oplossing en dat had ook een stuk minder flexibel opgelost kunnen worden. Of je dan besluit om daar alsnog een fiets te kopen is natuurlijk afhankelijk van je gevoel als klant bij die zaak. Ik heb begrepen dat de TS ook beperkt werd in z'n keuze door het fietsplan van zijn werkgever. Hij heeft in ieder geval besloten om bij die FM verder te kijken en zal ongetwijfeld met zowel de CAAD als de TREK een prima fiets hebben. Ik ben zelf meer benieuwd naar waar hij vandaag mee huis gaat komen dan om dit topic verder te vervuilen met een discussie die er nu niet meer toe doet.
Laatst gewijzigd door Carrinthe op 29 jul 2011 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Faluro
Forum-lid

Faluro 29 jul 2011 16:30

Ik blijf het zelf ook een vreemd verhaal vinden dat de FM in kwestie zich hier in vergist heeft. Alleen kwam hij wel gelijk met een goede oplossing. Het eerste wat hij ook zei was dat ik het geld gewoon terug kon krijgen en erkende ook zijn fout. Nou blijft het natuurlijk zo dat ik niet hard kan maken dat het een poging tot oplichting was. Ook om het feit dat hij gelijk bereid was geld terug te geven. Het staat in iedergeval vast dat ik de "oude" Cannondale weer terug breng. Maar ik snap Tjansen en andere kritische members van hier ook erg goed.

De koop van een nieuwe fiets bij deze FM laat ik veel afhangen van 1) het gevoel dat ik vandaag verder van de FM zal krijgen; 2) uiteraard wat van indruk de fietsen op me achterlaten en 3) in mindere mate, ik niet zo heel veel keuze heb wat betreft fietsenwinkels.

Faluro
Forum-lid

Faluro 29 jul 2011 17:46

scottpch schreef:Drummie71, je gaat als leek juist naar een fietsenmaker omdat je ervanuit gaat dat hij je goed voorlicht, zeker als hij dealer van Cannondale is. Als je allles mbt die fietsen weet ga je toch naar bv Vos of M.Salden omdat die je niets op de mouw kunnen spelden omdat je alles ervanaf weet. Deze FM moet toch weten uit welk jaar die fiets komt?
De fietsenmaker is op z'n minst verwijtbaar, hij lost het wel slim op en volgens mij op de enige juiste manier. Of je dan bij hem een nieuwe fiets gaat kopen hangt natuurlijk ook af met wat voor gevoel je hebt over zijn aangeboden oplossing, die wel goed is.
TS, kijk naar de geometrie van de Cannondale en de Trek en staar je niet blind dat het Cannondale frame hier behoorlijk gehypt wordt. De trek heeft waarschijnlijk voor jou de betere geometrie en afmontage. Ga op beide een proefrit maken en maak dan je beslissing.
Ben pas thuis van werk ;( gelukkig hebben vanavond koopavond.

Maar wat bedoel je precies met dat de trek waarschijnlijk een betere geometrie voor mij zou hebben?? Heeft dat met mijn lengte te maken??

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 29 jul 2011 18:22

De Cannondale die je gekocht had was een Synapse, dat is de comfortfiets van Cannondale. De Caad 10 is een fiets met een racegeometrie, dus lange bovenbuis, korte balhoofdbuis en dus het tegenovergestelde van de Synapse, waar ook nog de stuurnok omgedraaid was voor een nog comfortabelere zit.
De Trek heeft een kortere bovenbuis en een wat langere balhoofdbuis, ook een geometrie die je als comfortabel kan bestempelen, net zoals de Synapse bedoeld is. Daarom, ga op beide fietsen zitten, rijden en neem dan je beslissing. Aan beide fietsen doe je geen miskoop, alleen wanneer je er niet prettig op blijkt te zitten.

Carrinthe
Forum-lid

Carrinthe 29 jul 2011 18:29

De Trek heeft een wat meer comfortabel gericht frame terwijl de CAAD 10 wat meer race gericht is. Bij de Trek zit je wat meer rechtop wat je kan zien aan het feit dat de balhoofdbuis hoger is. Bij bijvoorbeeld framemaat 60 is deze bij de CAAD 19cm hoog en bij de Trek 21cm een verschil van 2 cm dus. Maar ga gewoon op beide zitten en kijk wat je prettig vind. Ik denk dat wat je zelf het prettigst vind rijden belangrijker is dan de vraag of het ene frame iets stugger is dan het andere of dat de een met 105 en de ander ultegra is afgemonteerd.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Faluro
Forum-lid

Faluro 29 jul 2011 18:49

Kijk info waar ik weer mee verder kom! Als ik jullie niet had hulde! Kan ik zo met een gerust hart naar de fm.

Faluro
Forum-lid

Faluro 29 jul 2011 19:30

Ben inmiddels bij FM , omdat de fm nog ff een klant aan t helpen us kan ik van de gelegenheid gebruik maken om beide fietsen goed te bekijken. en wat zien ze er toch strak uit! De caad voelt toch een stuk lichter aan. En optisch gezien spreekt me de caad is meer aan....

Plaats reactie