Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

25 mm banden

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 26 apr 2016 21:27

ypuh schreef:
BAMCAN schreef:Hed Jet Black, Reynold Strike en Bora One overwogen. Uiteindelijk voor een set Zipp 808 Firecrest gegaan. Breed en aero en vooral mooi.
En ze staan een maand later jammer genoeg alweer te koop zo te zien? :cry:
Te koop voor de liefhebber, die ze tegen die prijs net zo goed bij een dealer kan kopen. Met andere woorden ik bewaar ze nog even als nieuw totdat de Aeroad besteld en binnen is ;). Wel veel serieuze reacties hier. Misschien kan ik de volgende keer even vermelden dat "mijn stelling" ook een relativering is. Wielen maken de fiets, zo ervaar ik het althans. Voor mij zijn de 808's echt droomwielen en je leeft maar één keer. Echt hard fietsen zal me dit leven niet meer lukken, maar de 808's pakken ze niet meer af :).

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 27 apr 2016 01:09

BAMCAN schreef: Te koop voor de liefhebber, die ze tegen die prijs net zo goed bij een dealer kan kopen. Met andere woorden ik bewaar ze nog even als nieuw totdat de Aeroad besteld en binnen is ;). Wel veel serieuze reacties hier. .
Je hebt ze net gekocht, maar wil toch eigenlijk iets anders ?
Met Zipp blijft het natuurlijk erg veel geld voor wielen van een fabrikant met een onzekere reputatie op gebied van naven en bijbehorende garantieafhandeling....

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 27 apr 2016 10:09

Wiliertoerist schreef:
BAMCAN schreef: Te koop voor de liefhebber, die ze tegen die prijs net zo goed bij een dealer kan kopen. Met andere woorden ik bewaar ze nog even als nieuw totdat de Aeroad besteld en binnen is ;). Wel veel serieuze reacties hier. .
Je hebt ze net gekocht, maar wil toch eigenlijk iets anders ?
Met Zipp blijft het natuurlijk erg veel geld voor wielen van een fabrikant met een onzekere reputatie op gebied van naven en bijbehorende garantieafhandeling....
Ik heb de advertentie aangepast waarin de zipps te koop staan. Ik denk dat de omschrijving wat verwarring wekte. Ik verkoop de zipps alleen als het voor (triathlon) mensen een trigger is om de bijbehorende cervelo te kopen (geen losse verkoop van de wielen t.o.v. de frameset). Ik wil graag wat minder fietsen in de garage en probeer dus o.a. mijn tt-fiets te verkopen (waar de zipps imho heel mooi bij staan). De reden waarom ik de Firecrest heb gekocht is niet om ze een week later te verkopen, maar als wielset voor een nieuwe Canyon Aeroad CF SLX 6.0. Dit wordt mijn pensioenfiets, vandaar dat ik een wiel- en frameset wil waar 28mm banden ook goed in passen. Dit zijn mijn eerste zipps en ben me niet bewust van slechte kwaliteit naven/lagers (ze rollen als een tierelier) en heb dus ook geen ervaring met slechte garantieafhandeling. Ik hoop niet dat ik pech krijg, mocht die stelling waar zijn. Ik ga er van uit dat de twee jaar garantie op de wielen goed genoeg moeten zijn om kinderziektes voor te zijn. Daarnaast lijkt mij het voordeel van 25mm/28mm banden die op iets lagere druk kunnen ook gunstig is voor de levensduur van een wiel (absorbeert schokken naar velgen en lagers). Het enige nadeel die ik vantevoren kon bedenken is het remvermogen in nat weer bij lange afdalingen en de hitteafvoer bij slepend remmen. Maar als mooi-weer rijder denk ik niet daar veel last van te hebben. Dus enerzijds uiteraard functionele redenen om deze wielset te kopen (brede binne- en buitenkant, aero (dimpels afgeronde onderkant velg) en ze waren maar iets duurder dan de full carbon bora ones, en iets goedkoper dan alu-widerim-hed blacks) en anderzijds esthetische redenen (zwarte stickers, hoge velg, design, marketing-placebo-effecten, etc).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 apr 2016 10:18

Die naven waar problemen mee waren zijn 188's , daar is een stickey op Bikeradar over te vinden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

joseph
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 18 mei 2009 22:33

joseph 28 mei 2016 17:21

Sta op het punt om een set Veloflex Corsas te bestellen.
Deze komen op mijn 25mm brede Carbon velgen.
Mijn gewicht is 68kg.

Nu begrijp ik uit alle topics dat het met mijn gewicht niet voordelig is om 25mm banden te monteren.
Hoe verhoud het zich qua bandenbreedte en veldbedden in dit geval?


Inviato dal mio iPhone utilizzando Tapatalk
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 mei 2016 18:27

joseph schreef: Nu begrijp ik uit alle topics dat het met mijn gewicht niet voordelig is om 25mm banden te monteren
?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 mei 2016 22:33

joseph schreef:Sta op het punt om een set Veloflex Corsas te bestellen.
Deze komen op mijn 25mm brede Carbon velgen.
Mijn gewicht is 68kg.

Nu begrijp ik uit alle topics dat het met mijn gewicht niet voordelig is om 25mm banden te monteren.
Hoe verhoud het zich qua bandenbreedte en veldbedden in dit geval?
Zwaardere rijders kunnen met bredere velgen en 25 mm banden profiteren van het verlagen van de druk en een goede bochtvastheid behouden, voor lichtere rijders geldt dat niet in die mate (ofwel, hebben daarvoor niet de bredere velg.bandcombinatie nodig), baat het niet, schaden doet het ook niet.
Wil je met 25 mm nog comfortwinst boeken, moet je echt een stuk lager in druk gaan.
ALS je 25 mm banden neemt, is minimaal een 17C velg toch wel aan te raden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 mei 2016 22:38

Staat vast al ergens in dit topic, maar een voordeel van 25mm banden in combi met brede velgen is ook dat ze veel mooier rond lopen, waardoor je de fiets veel makkelijker de bocht in "legt". Althans, ik vind het stuurgedrag merkbaar anders.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 mei 2016 22:41

Ja, het verbetert de stabiliteit merkbaar, maar relatief minder voor lichte rijders.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 mei 2016 22:43

Hoeveel bar is aangeraden voor 80 kilo rijders?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 mei 2016 22:46

Ik ben (was :oops: ) maar een kilo of vier zwaarder (en heb een vrij lichte fiets), en ik vind het nog steeds een flink verschil met smalle velgen met 23 mm banden. Kan natuurlijk best zijn dat een "zware" meer verschil merkt. Eerlijk gezegd weet ik niet precies waaróm het bochtenwerk fijner/zekerder gaat.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

joseph
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 18 mei 2009 22:33

joseph 28 mei 2016 22:48

Heb meerdere malen gelezen dat het voordeel groter is bij mensen met meer gewicht (op gebied van comfort).
Wellicht verkeerd begrepen.

De nieuwe vraag: zitten er nadelen aan een 23mm band op een 25mm velg?

Andersom is vaak beschreven, maar dit vind ik minder goed terug.


Inviato dal mio iPhone utilizzando Tapatalk
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

Plaats reactie