Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrennen en ruitersport, wederzijds onbegrip?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 apr 2015 17:32

Da's duidelijk géén paard! ;)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 apr 2015 17:44

Afbeelding
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 apr 2015 17:48

rob74 schreef:Geluid maken (ratel in wiel), vaart minderen, kijken wat het beest doet en dan besluiten om door te rijden of toch maar helemaal af te remmen
Percies. Ik geef wat meer details, maar we bedoelen hetzelfde.
Alleen.. als het paard mij wel in de gaten heeft en de ruiter niet, dan wil de ruiter wel eens boos worden, omdat hij dan schrikt en mij dan wel eens de schuld geeft. En dan is mijn antwoord: "je paard had mij al lang gezien, hoor" :!:

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 20 apr 2015 20:08

body schreef:Afbeelding
Schotse Hooglander ...lagenfelder , daar bedoel je denk ik Lakenvelder mee ( ander runderras )

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8943
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2015 20:44

Inderdaad deze grote hond type foutje;) en ja ander was een kip.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 20 apr 2015 20:57

of toch een rund
Afbeelding

senior
Forum-lid
Berichten: 2317
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 20 apr 2015 22:08

nijkie schreef:
Arno357 schreef:
nijkie schreef:Op de posbank kan maar zo een lagenfelder op het fietspad staan zonder begeleiding;)
een Lagenfelder ??
Een groot bruin beest lopen los op de posbank.
Dit geval https://www.google.nl/search?hl=nl&site ... 1300%3B990
Wat jij bedoelt is een schotse hooglander. Die lopen in half-wilde staat rond op de Veluwe. Een Lakenvelder is een zwart of rood rund waar als het ware een wit laken omheen is gewikkeld in het midden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5260
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 apr 2015 22:19

Bij Egmond in de duinen moet je ook oppassen voor wilde paarden :

http://losseveter.nl/2013/01/16/egmondl ... e-paarden/

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8943
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2015 22:38

Mijn dieren kennis is niet zo groot maar inderdaad bedoelde de Schotse hooglanders.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16753
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 apr 2015 23:00

Als kip bestaat het ook:
Afbeelding
Maar die zullen niet zoveel overlast geven op het fietspad...
Campagnolo Ultra Dork

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 20 apr 2015 23:04

Tsja, ik vind die tip over de oren behoorlijk link en dat zeg ik als iemand die met een Mountainbike op trektocht ben geweest met twee ruiters.

1. Je vergeet dat een paard slecht ziet en dus probeert om zijn hoofd EN/OF zijn lichaam te draaien. Dat laatste is behoorlijk vervelend, omdat hij dan met zijn achterkant verder de berm indraait...en daar kan schrikken (stapt in een kuiltje, prikkelplant). Of zijn baas dwingt hem weer recht, doet dat lomp en paard gaat dwars op het pad.
2. Ondanks dat een paard weet dat je komt kan hij alsnog schrikken.
3. Als het paard weet dat je komt... kan de berijder zitten te pitten en je te laat opmerken.

Alles kan door een goede ruiter prima worden opgevangen (en gelukkig zijn verreweg de meeste ruiters echt niet zo onhandig), maar je zou maar net een beginner treffen, of iemand die zit te mijmeren (dat gebeurd helaas ieder mens).

Snelheid minderen en contact zoeken met de berijder is verreweg het beste.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 21 apr 2015 22:33

baron062 schreef:Wat ik apart vind is de woede die er weer op sportieve fietsers geprojecteerd wordt. Ik erger mij wel aan het feit dat ruiters beslag leggen (onterecht) op onze ruimte. Als het eens omgekeerd gebeurt is dit blijkbaar een reden om de media te bewerken, die hier blijkbaar graag aan meedoen in niet mis te verstane bewoordingen (asociaal etc.)
Zo..., die is wel heel kort door de bocht...

"Onze" ruimte is de openbare weg en voor MTB'ers zijn er apart aangelegde routes (mits het ook toegestaan is in het bos buiten de routes te rijden, maar dan is het weer openbare weg), net zoals die er voor ruiters ook zijn.

"Wij" wielrenners zijn nu eenmaal snel en geruisloos, maar dus ook kwetsbaar in "onze" ruimte. Dus defensief rijden is wel zo slim, al is het maar voor je eigen veiligheid.

Ik erger mij aan reacties zoals deze, want dit zijn over het algemeen de wielrenners die de openbare weg als "onze" ruimte zien en zich daar naar gaan gedragen. En dus zo voor de rest van "wij" wielrenners een asociale naam zorgen, waar ik dus ook last van heb en uiteindelijk ook zo in de media word afgeschilderd...

Dus houd een beetje rekening met elkaar, let op de lichaamstaal van het paard, ruiter, minder vaart en groet elkaar. Kan je daarna weer lekker optrekken, is goed voor de beenspiertjes en het maakt echt niet uit of je nu met 40,1 km/u of 40,2 km/u gemiddeld thuis komt ;)

Plaats reactie