Hét Niet-ronde kettingbladen-topic (Q-ring, O'symmetric,etc)
Enkele maanden terug heb ik op de website van rotor een promotieaanbieding gelezen waarbij men de mogelijkheid gaf, aan de geintresseerden om bij wijze van proef 1 maand gratis deze dingen uit te proberen. Of dit nog steeds zo is weet ik niet.
Na mijn voorgaande bericht heb ik begin augustus Q-Rings gekocht. De eerste keer dat ik op de fiets stapte voelde ik even een verschil, maar deze verdween binnen enkele kilometers. Sinds, na ±1000km, ben ik er zeer over te spreken en voel ik een merkbaar verschil aangaande de aanhaalmomenten wanneer ik op mijn winterfiets stap met ronde kettingbladen.
In de Vuelta heb ik reeds meerdere renners van Caja Rural gezien die rijden met QXL kettingbladen. Zijn er leden die de overstap hebben gemaakt van Q-Rings naar meer geovaliseerde bladen als QXL of zelfs O'Symmetric of Proval?
In de Vuelta heb ik reeds meerdere renners van Caja Rural gezien die rijden met QXL kettingbladen. Zijn er leden die de overstap hebben gemaakt van Q-Rings naar meer geovaliseerde bladen als QXL of zelfs O'Symmetric of Proval?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@amclassic-fan: Ik was nog niet op de QXL kettingbladen gestuit in het peloton. Het sprong mij in het oog dat beide vroege vluchters van Caja Rural QXL's prefereren over Q-Rings. Het deed mij denken aan deze forum thread en vroeg mij daarbij tevens af of enkele leden ook de overstap van Q-Rings naar QXL hebben gemaakt en wat hun ervaringen van deze overstap zijn.
@scepticus: Ik word ook wel eens de MacGyver op de racefiets genoemd. Ik ben bijzonder technisch onderlegd.
@scepticus: Ik word ook wel eens de MacGyver op de racefiets genoemd. Ik ben bijzonder technisch onderlegd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 13 sep 2007 13:33
weet iemand waar ik Q-rings kan kopen voor een Zipp Vumaquad crankstel? betreft in dat geval een symmetrische 4-arm met BCD 110. Ze hebben hiervoor een tijd een aparte set gehad (alleen 52T-36T) maar die lijkt wat moeilijk online te vinden...
Hier ben ik naar op zoek.craftec schreef:dit zo'n wigje wat je bedoelt?
http://dmpbikes.nl/onderdelen/bike-tuni ... illeur-wig
Eigenlijk naar deze: http://www.rotor-shop.nl/contents/nl/p4 ... s_QXL.html maar dan niet voor 24 euro!
- jerome2710
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 08 jun 2014 12:39
Ook ik zou graag een keertje Q-rings willen proberen. Ik heb er al aardig wat over gelezen en het lijkt me interessant dit eens te proberen.
Wanneer is het beste moment om hiermee te beginnen? Ik heb mijn cassette & ketting niet al te lang geleden vervangen (~1500km?), eerste setje kettingbladen hebben er nu zo'n 5000km op zitten. Is het wijs om alles te vervangen bij het monteren van de Q-rings of maakt dat niet/weinig uit?
Wanneer is het beste moment om hiermee te beginnen? Ik heb mijn cassette & ketting niet al te lang geleden vervangen (~1500km?), eerste setje kettingbladen hebben er nu zo'n 5000km op zitten. Is het wijs om alles te vervangen bij het monteren van de Q-rings of maakt dat niet/weinig uit?
- jerome2710
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 08 jun 2014 12:39
Ik ben van plan nieuwe te bestellen.
- jerome2710
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 08 jun 2014 12:39
Of je direct minder last van je knieën krijgt, is natuurlijk lastig te zeggen. Het ovale blad zorgt ervoor dat het 'dode punt' - als je crank verticaal staat - wordt verminderd. Hiermee trap je dus gedurende een hele omwenteling ongeveer dezelfde kracht, dit zou voor je knieën inderdaad een positief effect kunnen hebben.
In het begin voelt het misschien eventjes raar en moet je eraan wennen, maar ik heb zelf inderdaad het idee dat ik een gelijkmatigere kracht gedurende een omwenteling trap. Vooral met een lagere cadans is dit goed merkbaar.
EDIT:
Hier staat het verhaal nog eens beschreven met wat nuttige illustraties, om een beter beeld te geven; http://rotorbike.com/wp-content/uploads ... -Rings.pdf