Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote taaltopic

dario
Forum-lid

dario 10 aug 2012 23:05

havana schreef:LOL. :D

Ook opvallend Vlaams is het gebruik van het woord "terug", in de zin van "weer". Bijvoorbeeld "hij is terug op kop gaan fietsen". Zoiets zou een Nederlander nooit zeggen.

"Iemand in steun hebben" hoorde ik De Cauwer laatst ook zeggen, nog zoiets wat een Nederlander nooit zou zeggen. "Nibali heeft nog een paar mannetjes in steun".
Goh, van Mart Smeets hoor ik ook wel geregeld dingen die een Vlaming nooit zou zeggen hoor!
Het is overigens een misverstand, te denken dat 'wat een Nederlander al dan niet zou zeggen' de norm zou zijn voor correct Nederlands... ;)
Ik merk wel, vanuit mijn werk voor een Nederlandse uitgeverij, dat volstrekt correcte Nederlandse woorden die in de dagelijkse Noord-Nederlandse spraak minder gebruikelijk zijn, vaak ten onrechte als 'Vlaams' worden afgedaan ('nochtans' is er zo eentje). Vlamingen zijn op dat vlak flexibeler, stel ik vast. In Vlaanderen zegt bijvoorbeeld niemand 'rennen', maar toch wordt het door iedereen als perfect een normaal Algemeen Nederlands werkwoord (h)erkend. Anderzijds wéét een Vlaming dat hij voor een Nederlands publiek niet met termen als 'onnozele zeveraar' moet komen aanzetten, terwijl Nederlanders wel denken dat iets als 'hartstikke mesjogge' gewoon geslikt wordt in het hele taalgebied.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

tennisser
Forum-lid

tennisser 11 aug 2012 14:26

Peloton. Het is 'peloton'. Waarom schrijft 'iedereen' toch steeds 'peleton'... :?:

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 12 aug 2012 10:20

Omdat veel mensen vandaag de dag geen aandacht meer besteden aan taal. Of gewoon niet beter weten. Als je alle mensen van dit forum verwijdert die dt-fouten maken, blijven er weinig discussie over. Ben ik bang.

Havana, jij zit in het onderwijs, waar ligt dat toch aan???
Michiel

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 13 aug 2012 12:13

Verkeerd...! Waarom wordt het woord "verkeert" (als werkwoordvorm) in misschien wel meer dan de helft van voorkomende gevallen (zeer voorzichtige raming mijnerzijds) bij voorkeur -verkeerd- als "verkeerd" geschreven? Dit doet zich met name voor in advertenties waarin iets wordt aangeboden dat "in zeer goede staat verkeerd". Doet toch enige twijfel rijzen omtrent de conditie van het aangebodene!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2012 12:20

fietsvriend schreef: Als je alle mensen van dit forum verwijdert die dt-fouten maken, blijven er weinig discussie over.
Die d/t maak ik mij niet zo druk om op een forum. Dat is toch vaak een kwestie van snel iets tikken zonder de zorg die je normaal aan je correspondentie besteed.
En soms weet ik het ook gewoon echt niet :lol:
Less is bore

lien
Forum-lid

lien 13 aug 2012 12:44

daniel1975 schreef:
fietsvriend schreef: Als je alle mensen van dit forum verwijdert die dt-fouten maken, blijven er weinig discussie over.
Die d/t maak ik mij niet zo druk om op een forum. Dat is toch vaak een kwestie van snel iets tikken zonder de zorg die je normaal aan je correspondentie besteed.
'besteedt' ;)

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 13 aug 2012 12:47

tennisser schreef:Peloton. Het is 'peloton'. Waarom schrijft 'iedereen' toch steeds 'peleton'... :?:
... volgens mij zijn dat dezelfde mensen die het ook over 'pendalen' hebben... :mrgreen:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 aug 2012 12:56

In dezelfde categorie: "de pion" en "trieple" of "tripple".

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2012 12:59

lien schreef: 'besteedt' ;)
daniel1975 schreef:.
Less is bore

arend71
Forum-lid

arend71 18 aug 2012 21:40

supergrover1 schreef:Pendalen...
Die pendalen-mensen bezorgen mij wel existentiële hoofdbrekens. Want hoewel de context vaak aangeeft dat de pendaal-hanteerders zich meer talige vrijheden permiteren; over het algemeen flexibel zijn ten aanzien van abstracta; er iets is in het fietsen dat zij wel begrijpen en ik niet.
Dit gezien het gegeven dat pendaal onderbewust moet vewijzen naar pendel / pendelen: zielloos heen en weer gaan. Het zou kunnen dat juist de pendaal-gebruikers die mystieke leegheid - die toch het wezen van het fietsen betreft - van nature automatischer en wezenlijker weten te bereiken. Zucht.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 19 aug 2012 19:50

Ik krijg vooral jeuk als ik op auto's de reclame etc in de Engelse taal moet ondergaan. Zie daar totaal het nut niet van in, en zeker niet van bedrijven die de provinciegrens nog niet overgaan ook.
Als alle Engelse woorden die nu gebruikt worden eens in het Arabisch waren; Ik denk dat heel Nederland op zijn achterste poten zou staan.
Maar ja, in het Engels staat het zo gewichtig.
Het woord waar ik ook veel exceem van krijg is inderdaad PENDALEN......het is en bllijft een pedaal of gewoon trapper in het zeeuws.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 aug 2012 20:55

marcvmegroot schreef:Ik krijg vooral jeuk als ik op auto's de reclame etc in de Engelse taal moet ondergaan. Zie daar totaal het nut niet van in, en zeker niet van bedrijven die de provinciegrens nog niet overgaan ook.
Als alle Engelse woorden die nu gebruikt worden eens in het Arabisch waren; Ik denk dat heel Nederland op zijn achterste poten zou staan.
Maar ja, in het Engels staat het zo gewichtig.
Het woord waar ik ook veel exceem van krijg is inderdaad PENDALEN......het is en bllijft een pedaal of gewoon trapper in het zeeuws.

Marc
En waarom zou "trapper" exclusief zeeuws zijn? Voor mij als geboren wageninger (GLD) is trapper ook een volstrekt gewoon en regelmatig gebruikt woord.

Plaats reactie