Bedoel je het placebo effect?kees0251 schreef:Mijn ervaring van oudsher is dat een fiets met lichte velgen snel aanvoelt, met name bij aanzetten.
Dat effect is IMO veel groter dan het feitelijk meetbare voordeel....
Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Hoewel de discussie van meer academische aard dreigt te worden: een 200 gram zwaardere fiets zal, als het extra gewicht zich als roterende massa voordoet, een groter vermogen vergen bij het accelereren dan wanneer je bv. 200 gram meer in je bidon doet. Hierop heeft de luchtweerstand geen enkele invloed, de afstand tot aan de draaiingsas wel. Dat is waarom lichtere velgen "sneller" aanvoelen, het genoemde gyroscoopeffect heeft vnl. invloed op het stuurgedrag, zoals al door AMCF is aangedragen.kees0251 schreef:Wil je de versnelling zuiver op zich beschouwen, dan moet luchtweerstand daarbuiten blijven, dat wordt hier bedoeld.papsnoetn01 schreef:Dat hou je anders ook niet lang vol, versnellen in een vacuüm Maar serieus, het massatraagheidsmoment heeft toch niets te maken met de luchtdruk waarin dit optreedt? Of heb ik een belangwekkende ontwikkeling in de fietsdynamica gemist?amclassic-fan schreef:100 gram lichtere velgen hebben met 't versnellen in een vacuüm hetzelfde effect als 200 gram lozen uit je darmen...
Ik denk dat je het effect wat overschat. Als je een ronddraaiend wiel los in je hand hebt, dan voel je het wel. Maar zodra dat wiel contact maakt met de grond en jij met je hele lichaam (handen aan het stuur en je voeten in de pedalen) een flinke hefboom hebt en zelfs meekantelt met je hele lichaam, dan vraag ik mij af wat je daar nog van merkt. Maar steek gerust van wal.kees0251 schreef:Ooit een criterium gereden met 6 bochten per ronde?litespeed schreef:En je kantelt wat af met fietsen...
Allemaal theorie die iedereen kan reproduceren.papsnoetn01 schreef: Hoewel de discussie van meer academische aard dreigt te worden: een 200 gram zwaardere fiets zal, als het extra gewicht zich als roterende massa voordoet, een groter vermogen vergen bij het accelereren dan wanneer je bv. 200 gram meer in je bidon doet. Hierop heeft de luchtweerstand geen enkele invloed, de afstand tot aan de draaiingsas wel. Dat is waarom lichtere velgen "sneller" aanvoelen, het genoemde gyroscoopeffect heeft vnl. invloed op het stuurgedrag, zoals al door AMCF is aangedragen.
Ik voel geen verschil of ik aanzet met een volle bidon aan boord of niet, bij de ervaren acceleratie, wie dat bij een blinde test kan bepalen is heel erg fijngevoelig.
Het gaat hier om een verschil in massa van, let wel, pakweg 0,6% of daaromtrent.
Dus ook niet als ik aanzet met velgen die 100 gr. per stuk lichter zijn (om die orde van grootte gaat het hier).
Het laatste geval voelt echter toch lichter, "agieler"aan en dat verklaar ik uit het makkelijker te sturen voorwiel bij staan op de pedalen.
Wie staat op de pedalen en de fiets stilhoudt voelt dat uiteraard niet.
Cheap light strong, choose two
De macht der suggestie is enorm bij dit soort dingen.litespeed schreef:Ik denk dat je het effect wat overschat. Als je een ronddraaiend wiel los in je hand hebt, dan voel je het wel. Maar zodra dat wiel contact maakt met de grond en jij met je hele lichaam (handen aan het stuur en je voeten in de pedalen) een flinke hefboom hebt en zelfs meekantelt met je hele lichaam, dan vraag ik mij af wat je daar nog van merkt. Maar steek gerust van wal.kees0251 schreef:Ooit een criterium gereden met 6 bochten per ronde?litespeed schreef:En je kantelt wat af met fietsen...
Ik heb lichte wielen en accelereer voelbaar makkelijker....
Maar als ik iets voel is het voornamelijk in m'n stuur .
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Nog een keertje dan: als je makkelijker accelereert kan dat alleen maar verklaard worden door de geringere inertie, en niet door het gyroscoopeffect. Dit laatste wordt nl. niet beïnvloed door de versnelling maar wel door de snelheid en het ervaren ervan is ook niet afhankelijk van het al dan niet staand fietsen, hiervoor is slechts vereist dat de fiets wordt heen en weer bewogen. Waarbij -toegegeven- dat eerder staand dan zittend fietsend zal voorkomen. Zo fijngevoelig als jij veronderstelt ben ik inderdaad niet en daarom was mijn stelling ook dat het effect van lichtere wielen eerder meetbaar dan voelbaar is. Het idee dat autosuggestie hierbij een grote rol speelt zal naar mijn idee het dichtst bij de waarheid liggen.kees0251 schreef:...
De macht der suggestie is enorm bij dit soort dingen.
Ik heb lichte wielen en accelereer voelbaar makkelijker....
Maar als ik iets voel is het voornamelijk in m'n stuur .
We zijn inmiddels 10 pagina's en een halve maand verder. Hihihi
Ik weeg zelf 105kg en heb al bijna 2 jaar de Fulcrum 1. In het begin als enige set en nu als reserve set en ben er erg blij mee. En wat betreft handgespaakt, dat wordt bij Fulcrum ook geclaimed.
Ik ben iig erg blij met deze set en heb er zelfs op op Corsica over die gaten kaas wegen prima gereden zonder brokken
Iig success met de koop. Ps kijk ook eens bij Hopmans in Berg op Zoom daar is Fulcrum meestal erg goedkoop.
Ik weeg zelf 105kg en heb al bijna 2 jaar de Fulcrum 1. In het begin als enige set en nu als reserve set en ben er erg blij mee. En wat betreft handgespaakt, dat wordt bij Fulcrum ook geclaimed.
Ik ben iig erg blij met deze set en heb er zelfs op op Corsica over die gaten kaas wegen prima gereden zonder brokken
Iig success met de koop. Ps kijk ook eens bij Hopmans in Berg op Zoom daar is Fulcrum meestal erg goedkoop.
m.v.g
Stefan
Race:3T Strada Dura Ace Di2
Gravel: 3T Exploro SRAM Red AXS
ATB Cannondale Scalpel
Stefan
Race:3T Strada Dura Ace Di2
Gravel: 3T Exploro SRAM Red AXS
ATB Cannondale Scalpel
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Handgespaakt volgens Fulcrum: http://youtu.be/tIGm7pKx3rs
Less is bore
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Is er eigenlijk bekend wanneer die spaakmachines voor het eerst in gebruik zijn genomen?
Er zijn namelijk genoeg wielen gebouwd (ik denk maar aan de oude Shamals) zonder zo een machine. Wellicht zijn er nog series Fulcrum 0 en 1 en 3 helemaal afgebouwd voor de machines er waren. Zijn die dan handgespaakt? En merk je het verschil met de machinegebouwde wielen?
Er zijn namelijk genoeg wielen gebouwd (ik denk maar aan de oude Shamals) zonder zo een machine. Wellicht zijn er nog series Fulcrum 0 en 1 en 3 helemaal afgebouwd voor de machines er waren. Zijn die dan handgespaakt? En merk je het verschil met de machinegebouwde wielen?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®