Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2014

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 nov 2013 13:07

De verwachting ligt gewoon hoger als iemand op een prijzige fiets rijdt en de kleding etc etc op dat zelfde prijs niveau ligt.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 25 nov 2013 15:55

Een aantal jaar terug vond ik ook dat mensen met wat overgewicht ook geen dure fiets verdienden.
Ik kijk daar nu heel anders tegen aan. Dit jaar ben ik voor het eerst wedstrijden aan het rijden (vrij laat voor iemand van 32). Nu ga ik niet met al te duur materiaal rijden. Echter als ik over enkele jaren lekker ga toeren wil ik mooi materiaal onder mijn kont hebben (ook als ik niet meer vooruit kom).

Gebruikersavatar
doefiets.nl
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jun 2012 16:44
Contact

Gebruikersavatar doefiets.nl 26 nov 2013 15:16

Ik heb net 2 nieuwe trainingsschema's gemaakt, specifiek voor La Marmotte 2014. Het ene schema is bedoeld voor de mensen die een gooi willen doen naar Goud, het andere is bedoeld voor mensen die iets minder ambitieus zijn.

Beide schema's lopen parallel aan elkaar, maar het schema voor Goud begint 6 weken eerder. Dan moet je in januari al echt aan de bak. Omdat ik de Marmotte dit jaar zelf ga fietsen met een groep vrienden en we niet allemaal het zelfde ambitieniveau hebben, heb ik de schema's zo gemaakt dat je onafhankelijk van welk schema je kiest, toch samen 2 leuke cyclo's doet en samen op 2 trainingskampen gaat in voorbereiding op de Marmotte.

Dat betekent wel dat je niet altijd dezelfde route doet op een Cyclo, of dezelfde trainingsuren moet maken tijdens een trainingskamp, maar je zit in ieder geval wel aan het einde van de dag in dezelfde kroeg na te praten, en dat is wel zo gezellig.

De link naar de website is al gedeeld in de buitengewoon goede post van havana, maar voor de zekerheid:
http://doefiets.nl/training/voorbeeldschema's

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 26 nov 2013 15:21

doefiets.nl schreef:Ik heb net 2 nieuwe trainingsschema's gemaakt, specifiek voor La Marmotte 2014. Het ene schema is bedoeld voor de mensen die een gooi willen doen naar Goud, het andere is bedoeld voor mensen die iets minder ambitieus zijn.

Beide schema's lopen parallel aan elkaar, maar het schema voor Goud begint 6 weken eerder. Dan moet je in januari al echt aan de bak. Omdat ik de Marmotte dit jaar zelf ga fietsen met een groep vrienden en we niet allemaal het zelfde ambitieniveau hebben, heb ik de schema's zo gemaakt dat je onafhankelijk van welk schema je kiest, toch samen 2 leuke cyclo's doet en samen op 2 trainingskampen gaat in voorbereiding op de Marmotte.

Dat betekent wel dat je niet altijd dezelfde route doet op een Cyclo, of dezelfde trainingsuren moet maken tijdens een trainingskamp, maar je zit in ieder geval wel aan het einde van de dag in dezelfde kroeg na te praten, en dat is wel zo gezellig.

De link naar de website is al gedeeld in de buitengewoon goede post van havana, maar voor de zekerheid:
http://doefiets.nl/training/voorbeeldschema's
Als iemand schema's maakt ben ik altijd wel benieuwd naar je achtergrond.

hpos
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2013 12:18

hpos 26 nov 2013 16:36

doefiets.nl schreef:Ik heb net 2 nieuwe trainingsschema's gemaakt, specifiek voor La Marmotte 2014. Het ene schema is bedoeld voor de mensen die een gooi willen doen naar Goud, het andere is bedoeld voor mensen die iets minder ambitieus zijn.

Beide schema's lopen parallel aan elkaar, maar het schema voor Goud begint 6 weken eerder. Dan moet je in januari al echt aan de bak. Omdat ik de Marmotte dit jaar zelf ga fietsen met een groep vrienden en we niet allemaal het zelfde ambitieniveau hebben, heb ik de schema's zo gemaakt dat je onafhankelijk van welk schema je kiest, toch samen 2 leuke cyclo's doet en samen op 2 trainingskampen gaat in voorbereiding op de Marmotte.

Dat betekent wel dat je niet altijd dezelfde route doet op een Cyclo, of dezelfde trainingsuren moet maken tijdens een trainingskamp, maar je zit in ieder geval wel aan het einde van de dag in dezelfde kroeg na te praten, en dat is wel zo gezellig.

De link naar de website is al gedeeld in de buitengewoon goede post van havana, maar voor de zekerheid:
http://doefiets.nl/training/voorbeeldschema's
Dank! Super handig

Ik snap alleen niet helemaal hoe dat tijdschema van je berekend wordt. Is meer dan een half uur voor de eerste 7 kilometer tot aan Rochetaillée niet erg langzaam?

Gebruikersavatar
doefiets.nl
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jun 2012 16:44
Contact

Gebruikersavatar doefiets.nl 26 nov 2013 16:41

pinarello schreef:Als iemand schema's maakt ben ik altijd wel benieuwd naar je achtergrond.
Dat snap ik.

Het zijn aangepaste schema's van Johan Veninga, de oorspronkelijke eigenaar van zitvlees (nu doefiets) en die worden al jaren gebruikt door vele fietsers als basis voor hun trainingsprogramma.
Mijn achtergrond is die van een schaatser (Baanselectie Alkmaar, Ijsfaciliteiten, zoals dat toen heette, bij gewest NHU) uit de generatie van Bob de Jong, maar dan met beduidend minder talent en doorzettingsvermogen.
Ik heb een medische studie voltooid, maar let wel: diergeneeskunde!
Maar ik ben dus wel theoretisch onderlegd als het aankomt op zaken als de citroenzuurcyclus of krebscyclus en de aerobe en anaerobe stofwisseling. Dingen die bij dieren eigenlijk precies zo werken als bij mensen.

Daarnaast put ik uit mijn ervaringen van een leven lang sporten en lees ik veel (erg veel) blogs en boeken over training, voeding en sport.

Beantwoord dat een beetje je vraag?
Laatst gewijzigd door doefiets.nl op 26 nov 2013 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
doefiets.nl
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jun 2012 16:44
Contact

Gebruikersavatar doefiets.nl 26 nov 2013 16:55

hpos schreef:Ik snap alleen niet helemaal hoe dat tijdschema van je berekend wordt. Is meer dan een half uur voor de eerste 7 kilometer tot aan Rochetaillée niet erg langzaam?
Als de weg afloopt, dan gaat deze calculator er vanuit dat je vermogen 0 is. Dus bergafwaarts wordt er vanuit gegaan dat je je benen bij wijze van spreken stilhoudt.
De berekening van je snelheid gaat dan alleen maar uit van het percentage van de afdaling en je gewicht.
Het stukje tot aan Rochetaillée loopt een heel klein beetje af, dus als je daadwerkelijk je benen stilhoudt dan rol je daar in een half uur naartoe.
In realiteit zul je natuurlijk lekker doorstoempen en zal je daar eerder zijn. Dit is eigenlijk een beetje een zwakte van deze calculator. Toch heb ik het idee dat deze fout weer enigzins geneutraliseerd wordt door het feit dat je vermogen naar het einde toe af zal nemen en je de Alpe d'Huez dus langzamer op zal fietsen dan je op basis van je ingevoerde vermogen in de calculator verwacht.

Maar goed, de calculator is slechts een indicatie van wat je mogelijkheden zijn en moet dus ook als zodanig gebruikt worden.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 27 nov 2013 08:56

doefiets.nl schreef:
pinarello schreef:Als iemand schema's maakt ben ik altijd wel benieuwd naar je achtergrond.
Dat snap ik.

Het zijn aangepaste schema's van Johan Veninga, de oorspronkelijke eigenaar van zitvlees (nu doefiets) en die worden al jaren gebruikt door vele fietsers als basis voor hun trainingsprogramma.
Mijn achtergrond is die van een schaatser (Baanselectie Alkmaar, Ijsfaciliteiten, zoals dat toen heette, bij gewest NHU) uit de generatie van Bob de Jong, maar dan met beduidend minder talent en doorzettingsvermogen.
Ik heb een medische studie voltooid, maar let wel: diergeneeskunde!
Maar ik ben dus wel theoretisch onderlegd als het aankomt op zaken als de citroenzuurcyclus of krebscyclus en de aerobe en anaerobe stofwisseling. Dingen die bij dieren eigenlijk precies zo werken als bij mensen.

Daarnaast put ik uit mijn ervaringen van een leven lang sporten en lees ik veel (erg veel) blogs en boeken over training, voeding en sport.

Beantwoord dat een beetje je vraag?
Duidelijk!

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 28 nov 2013 16:12

Hoi,

vorig jaar voor het eerst de marmotte gefietst, als officieel doel zilver gesteld, maar voor mezelf in het achterhoofd goud. Ik ben geen superklimmer want redelijk stevige "polderpoten". Wat mij in het schema met name opvalt is het grote verschil inderdaad naar rochetaillee/allemont. Volgens mij stond ik daar in een kwartier. Verder klopt het redelijk, klimtijd Galibier is vrij snel, maar voor een goede klimmer te doen. Waar ik mij met name op verkeek is van Galibier tot Bourg'd. Ik dacht dat ik daar kon recupereren, maar moest volle bak koersen om op snelheid te blijven. Zeker tweede helft tot B'D. Dus enorme knal voor mijn harsens toen ik de veel te warme Alp op moest. Zelfs nog even van de fiets geweest om onder ee bergstroompje af te koelen. Boven in 08.20 (dus nog ruim binnen Goud). 1 uur en 10 min vanaf Galibier heb je echt nodig.

carolus210941
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2013 07:05

carolus210941 01 dec 2013 07:55

Wat doen jullie moeilijk, ik krijg altijd goud. Niet hard trainen maar wordt oud. Bruto tijd 12,05 uur.

carolus210941
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2013 07:05

carolus210941 01 dec 2013 08:55

Ik lees niets over mijn 2 grote problemen nm. afvallen en pijn aan mijn rechtervoet na ongeveer 5 à 6 uur fietsen.
Tijdens de marmotte2012(2013 niet gestart) ben ik op de klim naar de Alp afgestapt en niet omdat zo vermoeid was maar om mijn voet te masseren. s.v.p. reactie!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6347
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 dec 2013 10:15

Prachtig hoor al die training schema's maar ik heb er nog steeds geen kunnen vinden waarbij rekeing gehouden wordt met b.v. Ploegendienst. Zoals misschien meerdere op dit forum werk ik 3 van de 5 weekenden dus veel cyclo's - toertochten moet ik al me voorbij laten gaan. Dus het rijden in een grotere groep moet b.v alleen op de dinsdag ochtend als ieder ander werkt en dan zijn de pelotons niet zo groot :D .

Komende zomder ga ik Etappe du Tour doen, de training zal in januari beginnen. Zal gaan bestaan uit ; interval op de Tacx , tochten tot 150 km , week Limburg in mei , en met de club op dinsdag en donderdag 60-70km training , tenminste als ik niet moet werken. Mijn doel is om samen met mijn zoon een prachtige rit te doen waarbij uitrijden in een acceptabele tijd mijn doel is.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie