Pagina 10 van 12

Geplaatst: 16 okt 2010 12:47
door 53x11
rbr schreef:
Kees0251 schreef:
53x11 schreef: Met kinderen moet je nou eenmaal heel voorzichtig zijn.


De huidige standaardhouding t.o.v. kinderen
Die knul die ik geraakt heb, kijkt voortaan echter WEL uit zijn doppen.
Vroeger mocht je uit een boom vallen, dat deed zeer en dan was je de volgende keer wat voorzichtiger.

Overigens was het voorval niet aan (mijn) onvoorzichtigheid te wijten.
Mogelijk is mijn moreel besef onder de maat, maar rationeel gezien heb ik gewoon het beste gedaan.


Kees, je bent een ongelofelijke dwaze boeren lul. Het feit dat je met 35 per uur voorbij een groep voetgangers rijdt is niet bijster slim. Het feit dat je doorrijdt is ongelofelijk en ik heb er geen woorden voor.

Voor mij mogen ze je fiets om je lijf plooien zodat je een week stil zit en denkt over wat je allemaal gezegd en gedaan hebt.

ik heb er echt geen woorden voor.


Niets meer aan toe te voegen. +1 dus

Geplaatst: 16 okt 2010 16:27
door zweef
rob74 schreef:
Kees0251 schreef:
1. Overigens was het voorval niet aan (mijn) onvoorzichtigheid te wijten.
2. Mogelijk is mijn moreel besef onder de maat,
3. maar rationeel gezien heb ik gewoon het beste gedaan.


1 bijna helemaal mee eens. Brommers mogen 45 kmh op het fietspad. Die kunnen ook niet bij elke voetganger gaan remmen voor het geval die iets doms zou kunnen gaan doen. Voordeel van brommers is dat ze geluid maken en de voetganger kan ze horen aankomen. Als je een paar voetgangers ziet op een smal pad en je rijdt 35 kmh, had je misschien even kunnen bellen. Op brede paden bel ik ook niet voor een voetganger die netjes aan de kant loopt.
Die redenering klopt niet, iedereen hoort als verkeersdeelnemer juist te anticiperen op andere verkeersdeelnemers. Met andere woorden, je hoort rekening te houden met anderen. 35 km. per uur is onverantwoordelijk op een smal fietspad. Het valt me steeds meer op dat velen de redenering toepassen dat anderen beter uit moeten kijken, maar geen enkel sociaal systeem (zoals het verkeer) werkt meer als iedereen de verantwoordelijkheid bij een ander legt.
rob74 schreef:2 Spijker op zijn kop!!!

3 Helemaal mis!!! En dat terwijl je beseft dat je moreel besef onder de maat is. Nu had je toch beter kunnen redeneren. Rationeel was: even terug rijden en vragen of het jongentje in orde was. Mogelijk even gegevens uitwisselen en daarna lekker doorfietsen.
Helemaal correct, wanneer je (mede) een ongeval veroorzaakt en je rijdt door ben je niet alleeen strafbaar, maar ook moreel behoorlijk failliet.

In algemene zin: Mensen, hou nou gewoon eens op met de verantwoordelijkheid voor je eigen daden op anderen af te schuiven. Ik weet dat we steeds meer veramerikaniseren, maar ik heb ergens nog steeds de hoop dat we in dit landje niet het punt bereiken dat we de fabrikant aansprakelijk gaan stellen als blijkt dat je je poedel niet in de magnetron kunt drogen na een wasbeurtje.

Gebruik gewoon je hersens, en hou op met dat "jamaar die andere..."

The world is full of idiots. Choose to be one of them. Or use your brains and common sense.

Geplaatst: 16 okt 2010 16:49
door kauwvot
Zweef schreef:Gebruik gewoon je hersens

Was het maar waar. Hele volkstammen wandelaars (ver)kiezen het rechterrijwielpad (het mag weer wettelijk) boven het linker, en laten zich dus liever blindelings in de rug rijden dan preventief zelf het onheil op zich af zien komen en een stap opzij doen. Hoe dom moet je zijn.

Elke fietstocht is het raak. Ik steek nu een duim op aan wandelaars die me tegenmoet komen. Fietsen wordt langzaam een puzzeltocht: kiezen tussen wegen zonder fietspaden met al of niet gevaarlijke automobilisten, fietspaden in nl met "foutieve wandelaars", of duitsland waar als er een fietspad is, 9 van de 10 keer het maar aan een kant ligt en gebruikers gewend zijn dat er gevaar in beide richtingen kan komen. Langzaam wordt het duitsland.

Geplaatst: 16 okt 2010 20:26
door whocares
kauw vot schreef: ......... Hele volkstammen wandelaars (ver)kiezen het rechterrijwielpad (het mag weer wettelijk) boven het linker, en laten zich dus liever blindelings in de rug rijden dan preventief zelf het onheil op zich af zien komen en een stap opzij doen. Hoe dom moet je zijn.


http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... egels.html

Onder Hoofdstuk 2.1 in de PDF staan de regels mbt plaats op de weg . Maar zoals altijd zijn er velen die menen de verkeersregels te kennen , vooral als ze denken dat zij het bij het goede eind hebben .

Geplaatst: 16 okt 2010 21:11
door waterman
kauw vot schreef:
Zweef schreef:Gebruik gewoon je hersens

Was het maar waar. Hele volkstammen wandelaars (ver)kiezen het rechterrijwielpad (het mag weer wettelijk) boven het linker, en laten zich dus liever blindelings in de rug rijden dan preventief zelf het onheil op zich af zien komen en een stap opzij doen. Hoe dom moet je zijn.

Elke fietstocht is het raak. Ik steek nu een duim op aan wandelaars die me tegenmoet komen. Fietsen wordt langzaam een puzzeltocht: kiezen tussen wegen zonder fietspaden met al of niet gevaarlijke automobilisten, fietspaden in nl met "foutieve wandelaars", of duitsland waar als er een fietspad is, 9 van de 10 keer het maar aan een kant ligt en gebruikers gewend zijn dat er gevaar in beide richtingen kan komen. Langzaam wordt het duitsland.


in Duitsland weet je vaak niet waar je moet fietsen. Fietspaden houden abrubt op en moet je naar de overkant.
Bovendien zijn de fietspaden aldaar vaak "voet en fietspad" tesamen. Ik fiets er regelmatig
en blijf veel op de weg rijden (waar het mag). Over het algemeen minder problemen als hier in NL. Men is daar ook wat
vriendelijker/beleefder tegenover de fietser zo is mijn ervaring.

Geplaatst: 16 okt 2010 21:34
door rbr
"Wie goed doet, goed ontmoet" is dacht ik het gezegde. Vriendelijk zijn kost niets. Inhouden bij een potentieel gevaarlijke situatie gaat ten koste van wat? Je gemiddelde? Als ik echt volle bak wil rijden, ga ik de polder in op zondag. Kom alleen fietsers tegen. Op de fietspaden "van het gas af" als er een echtpaar een rondje fietst of wandelt. Kleine kinderen of honden terug naar 20 per uur, is de klap nooit groot.

Ik ben heel de dag al druk druk druk. Ga ik me op mijn fietsje ook nog eens opfokken? Echt niet. Heb het in de auto ook al (bijna) afgeleerd....

Geplaatst: 16 okt 2010 21:43
door klimman
Ben het helemaal met je eens Waterman. Bij de RTF´s wordt geadviseerd op de weg te rijden. Over het algemeen zijn de Duitse automobilisten erg vriendelijk tegenover racefietsers. Maar, ik ben in Duitsland ook wel eens door toeterende auto´s van de weg gedrukt.

Ik heb wel het idee dat men nog niet overal in Duitsland gewend is aan (race)fietsers. Zo kreeg vorig weekend nog een enorme schrik in Duitsland. Op weg van Rhede naar Weener reed ik op een bochtig fietspad parallel aan een 70 km weg. Stond ik opeens oog in oog met een man die zijn aanhangwagen achter zijn auto wilde gaan hangen (auto stond tussen fietspad en de weg). Ik schrok mij een hoedje en wil niet weten wat er gebeurd was als ik er 1 minuut later was langs gereden.

Geplaatst: 23 okt 2010 02:12
door janw.f.
Bizar verhaal, maar of 't het een geloofwaardig verhaal is, is een tweede. Lekker eenzijdig is het wel. Die botbreuken e.d., dat moet te verifieren zijn dunkt me. Was hier meer aan de hand, werd de wielrenner afgesneden en mogelijk ook uitgescholden? Moeilijk te zeggen. Over wielrenners die uitgescholden en/of mishandeld worden lees je idd. weinig. Daar hoeft kennelijk geen aandacht voor te zijn, tenzij hij/zij het leven laat. Bejaarden vind ik over 't algemeen trouwens piraten op de weg. Op hoge leeftijd heb je vaak de beschikking over wat meer smoezen ook - 't zicht was wat troebel, ik verloor 't contact met het rempedaal even, ik kon de snelheid niet aflezen, ik zag hem niet aankomen, ik kreeg last van hartritmestoornissen...

Ach, en over dat gegevens uitwisselen: als je iets overkomt in het verkeer, probeer dan iig het kenteken van de automobilist op te schrijven, en voor tenminste 2 GETUIGEN te zorgen. Ga ook zeker niet van de behulpzaamheid der politie uit. Liefst wordt er een of ander leugen- en bedrog verhaal in elkaar geflanst, zoals ikzelf heb meegemaakt (waartegen je praktisch weinig kunt ondernemen).

Geplaatst: 23 okt 2010 18:06
door kauwvot
who cares schreef:
kauw vot schreef: ......... Hele volkstammen wandelaars (ver)kiezen het rechterrijwielpad (het mag weer wettelijk) boven het linker, en laten zich dus liever blindelings in de rug rijden dan preventief zelf het onheil op zich af zien komen en een stap opzij doen. Hoe dom moet je zijn.


http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... egels.html

Onder Hoofdstuk 2.1 in de PDF staan de regels mbt plaats op de weg . Maar zoals altijd zijn er velen die menen de verkeersregels te kennen , vooral als ze denken dat zij het bij het goede eind hebben .


Hoe bedoel je, ik zeg toch dat het mag. Je mag ook achterstevoren wandelen door een drukke winkelstraat (en maar afvragen waarom iedereen in je rug loopt); netjes, slim en sociaal is echter anders, zeker als het net zo gemakkelijk anders kan...

Geplaatst: 23 okt 2010 20:36
door kees0251
rbr schreef:"Wie goed doet, goed ontmoet" is dacht ik het gezegde. Vriendelijk zijn kost niets. Inhouden bij een potentieel gevaarlijke situatie gaat ten koste van wat? Je gemiddelde? Als ik echt volle bak wil rijden, ga ik de polder in op zondag. Kom alleen fietsers tegen. Op de fietspaden "van het gas af" als er een echtpaar een rondje fietst of wandelt. Kleine kinderen of honden terug naar 20 per uur, is de klap nooit groot.

.


:

Ik ben er vrij zeker van , dat jij ook niet bij alles wat er nadert in de remmen knijpt....

Ik deed dat dus ook niet.

Geplaatst: 23 okt 2010 21:01
door rbr
Wat jij wil geloven is jouw zaak. Kinderen en hondenzijn onvoorspelbaar en dus een gevaar. Op een kleine 100 meter afstand zie je het opdoemen, stoppen met trappen en eventueel wat bijremmen is bij mij een natuurlijke reactie.

Ik heb geen enkel belang bij een aanrijding en alle belang bij het voorkomen er van. Waarom zou ik dan het lot tarten door met een groot snelheidsverschil de gevaarlijke situatie te passeren?

Wat is jouw belang bij het passeren van die mensen met 35+?

We leven in Nederland met 17 miljoen mensen op een postzegel. We kunnen ons niet permiteren om alleen maar naar ons eigen belang te kijken.

Ik had een paar maanden geleden het genoegen om in Zweden met vrienden een toertocht te rijden. Op een stuk weg van bijna 10 kilometer was er geen enkele zijstraat en zijn we geen enkele auto of voetganger tegengekomen. Ongelofelijk. Daar kun je dan doorrijden! Het vertoeven in zo'n omgeving brengt je tot het inzicht dat het hier (over)vol is en dat je elkaar meer ruimte moet gunnen

Geplaatst: 23 okt 2010 21:44
door kees0251
rbr schreef:Wat jij wil geloven is jouw zaak. Kinderen en hondenzijn onvoorspelbaar en dus een gevaar. Op een kleine 100 meter afstand zie je het opdoemen, stoppen met trappen en eventueel wat bijremmen is bij mij een natuurlijke reactie.

Ik heb geen enkel belang bij een aanrijding en alle belang bij het voorkomen er van. Waarom zou ik dan het lot tarten door met een groot snelheidsverschil de gevaarlijke situatie te passeren?

Wat is jouw belang bij het passeren van die mensen met 35+?


Je hebt mijn verhaaltje dus niet goed gelezen, of ik heb het niet duidelijk genoeg beschreven.
Het was een slingerend fietspad door een bosje en ik zag een groepje wandelaars
(onduidelijk hoeveel personen , of er kinderen bij waren, er liep een man voorop, dat was de enige perceptie) waarbij er absoluut geen dwingende aanleiding was om ook maar iets te doen, behalve opzij sturen.
Wat ik ook deed.....

BTW, als ik 20km/u had gereden, was het voorval ook gebeurd.