Staat gewoon in zijn openingspostbartv schreef:
Het concept: Het wordt een ‘all season racer’. Een racefiets geschikt om het hele jaar mee door te rijden. Zomers kaal met smalle bandjes, in de herfst met een paar kleine aanpassingen geschikt te maken voor een winter vol nattigheid, modder, sneeuw, etc. Ook af en toe een onverhard paadje moet geen probleem zijn. Dus een raceframe met schijfremmen en ruimte voor wat bredere banden en vaste spatborden. Vorige winter reed ik al op een vergelijkbaar concept op basis van een standaard frame. Het concept beviel toen erg goed, het frame een stuk minder. Daarom ga ik er nu zelf een bouwen.
Wind Cycleworks
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Mooi mooi
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Voor het plaatsen van die rembevesiging heb je ook een speciaal stukje gereedschap. Is dat niet beter?
Dan zit deze altijd goed.
Dan zit deze altijd goed.
Daar is inderdaad ook een 'officiële' fixture voor. De naam schiet me even niet te binnen. Maar zelf maken is net zo makkelijk (en een stuk goedkoper). Voor volgende keer weet ik nu in ieder geval precies hoe het moet . Nog makkelijker is om een dropout te kiezen met een geïntegreerde schijfrembevestiging. Dat is ook voor een volgend frame.
Waarom heb je gekozen voor iso ipv direct postmount? Tegenwoordig zie je dat op MTB's steeds vaker en scheelt gehannis met die adapter, die dan overbodig is.
Overigens geeft het wel een kick om op eigen spul te rijden. In het verleden heb ik op eigen boards gesurft (iets heel anders) en dat is gewoon veel leuker en (omdat ze precies tot in detail toe gespitst zijn) ook veel beter.
Ik wil jouw smile wel zien als je er deze zomer op rond rijdt
Overigens geeft het wel een kick om op eigen spul te rijden. In het verleden heb ik op eigen boards gesurft (iets heel anders) en dat is gewoon veel leuker en (omdat ze precies tot in detail toe gespitst zijn) ook veel beter.
Ik wil jouw smile wel zien als je er deze zomer op rond rijdt
Trappe doe je met je benen.
Op (handgebouwde) stalen frames kom je toch nog het meest IS brake mounts tegen. Wellicht heeft dit ook te maken met de verkrijgbare beugels. Voor post mount moet je al snel zelf iets gaan ontwikkelen. Dat was voor dit frame iets teveel van het goede, maar misschien voor m'n volgende frame ...
Zelf bouwen en daarna rijden geeft inderdaad veel voldoening, Het bouwen is misschien zelfs nog wel leuker als het fietsen zelf, dus die smile is er nu eigenlijk al .
Zelf bouwen en daarna rijden geeft inderdaad veel voldoening, Het bouwen is misschien zelfs nog wel leuker als het fietsen zelf, dus die smile is er nu eigenlijk al .
Bedankt voor alle complimenten!
De volgende stap is het plaatsen van de oogjes voor de bidonhouders. De gaten had ik vooraf al op de juiste plek geboord dus nu moeten alleen de oogjes nog erin gesoldeerd. Om de oogjes mooi recht op hun plek te krijgen heb ik eerst een klemmetje gemaakt.
Na het solderen ziet het er dan zo uit. Links is onbewerkt (alleen de flux eraf gespoeld), rechts is gevijld en geschuurd:
Daarna ben ik verder gegaan met wat het meest vervloekte onderdeel van het hele frame zou worden: het plaatsen van de ‘mannetjes’ tussen de chainstays en seatstays. Deze zijn vooral bedoeld als bevestigingpunt voor het achterspatbord. Ik heb er twee stukjes 16mm buis voor gebruikt. Terwijl het mannetje tussen de seatstays vrij vlot passend was gevijld had het mannetje tussen de chainstays nogal wat voeten in de aarde. De binnenkant van de chainstays is vlak voor het brackethuis nogal complex gevormd waardoor het passend vijlen maar niet wilde lukken. Na drie pogingen is het dan toch gelukt om de mannetjes netjes op hun plek te krijgen. Daarna bij allebei een bidonhouderoogje erin gesoldeerd als bevestigingspunten voor het spatbord:
Toen ik vervolgens even een wiel in het frame wilde steken bleek deze in de verste verte niet te passen. Na wat vloeken en meten bleek als snel dat de dropouts door het solderen van de mannetjes een stuk naar binnen zijn getrokken. De reden is dat ik ben vergeten om tijdens het solderen van de mannetjes een ‘dummyas’ tussen de dropouts te plaatsen die dit naar binnen trekken tegen gaat ( ). Om de dropouts weer op de juiste plek te krijgen heb ik de mannetjes door moeten zagen ( ) en daarna de vorkpoten en fillets flink verhit met de brander en tegelijkertijd de dropouts naar buiten geduwd. Zo heb ik ze uiteindelijk toch weer op de normale inbouwbreedte gekregen. Daarna heb ik een nieuw stukje buis tussen de restanten van de oude mannetjes gesoldeerd (dit keer met dummyas tussen de dropouts) en daar een nieuw oogje in gesoldeerd. Het is een beetje knip en plak werk, maar op deze manier blijven de originele fillets intact en loop ik niet het risico de seatstays en chainstays te beschadigen.
Vervolgens heb ik ook nog twee oogjes op de buitenkant van de seatstays geplaatst voor de bevestiging van de ‘pootjes’ van het achterspatbord. Dit is nodig omdat montage op de dropouts niet mogelijk is doordat daar al een remklauw in de weg zit.
Volgende keer het laatste soldeerwerk: de zadelpenklem en de kabelstops.
De volgende stap is het plaatsen van de oogjes voor de bidonhouders. De gaten had ik vooraf al op de juiste plek geboord dus nu moeten alleen de oogjes nog erin gesoldeerd. Om de oogjes mooi recht op hun plek te krijgen heb ik eerst een klemmetje gemaakt.
Na het solderen ziet het er dan zo uit. Links is onbewerkt (alleen de flux eraf gespoeld), rechts is gevijld en geschuurd:
Daarna ben ik verder gegaan met wat het meest vervloekte onderdeel van het hele frame zou worden: het plaatsen van de ‘mannetjes’ tussen de chainstays en seatstays. Deze zijn vooral bedoeld als bevestigingpunt voor het achterspatbord. Ik heb er twee stukjes 16mm buis voor gebruikt. Terwijl het mannetje tussen de seatstays vrij vlot passend was gevijld had het mannetje tussen de chainstays nogal wat voeten in de aarde. De binnenkant van de chainstays is vlak voor het brackethuis nogal complex gevormd waardoor het passend vijlen maar niet wilde lukken. Na drie pogingen is het dan toch gelukt om de mannetjes netjes op hun plek te krijgen. Daarna bij allebei een bidonhouderoogje erin gesoldeerd als bevestigingspunten voor het spatbord:
Toen ik vervolgens even een wiel in het frame wilde steken bleek deze in de verste verte niet te passen. Na wat vloeken en meten bleek als snel dat de dropouts door het solderen van de mannetjes een stuk naar binnen zijn getrokken. De reden is dat ik ben vergeten om tijdens het solderen van de mannetjes een ‘dummyas’ tussen de dropouts te plaatsen die dit naar binnen trekken tegen gaat ( ). Om de dropouts weer op de juiste plek te krijgen heb ik de mannetjes door moeten zagen ( ) en daarna de vorkpoten en fillets flink verhit met de brander en tegelijkertijd de dropouts naar buiten geduwd. Zo heb ik ze uiteindelijk toch weer op de normale inbouwbreedte gekregen. Daarna heb ik een nieuw stukje buis tussen de restanten van de oude mannetjes gesoldeerd (dit keer met dummyas tussen de dropouts) en daar een nieuw oogje in gesoldeerd. Het is een beetje knip en plak werk, maar op deze manier blijven de originele fillets intact en loop ik niet het risico de seatstays en chainstays te beschadigen.
Vervolgens heb ik ook nog twee oogjes op de buitenkant van de seatstays geplaatst voor de bevestiging van de ‘pootjes’ van het achterspatbord. Dit is nodig omdat montage op de dropouts niet mogelijk is doordat daar al een remklauw in de weg zit.
Volgende keer het laatste soldeerwerk: de zadelpenklem en de kabelstops.