Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

thomwittendorp
Forum-lid

thomwittendorp 26 mar 2014 16:07

bartv schreef:
Het concept: Het wordt een ‘all season racer’. Een racefiets geschikt om het hele jaar mee door te rijden. Zomers kaal met smalle bandjes, in de herfst met een paar kleine aanpassingen geschikt te maken voor een winter vol nattigheid, modder, sneeuw, etc. Ook af en toe een onverhard paadje moet geen probleem zijn. Dus een raceframe met schijfremmen en ruimte voor wat bredere banden en vaste spatborden. Vorige winter reed ik al op een vergelijkbaar concept op basis van een standaard frame. Het concept beviel toen erg goed, het frame een stuk minder. Daarom ga ik er nu zelf een bouwen.
Staat gewoon in zijn openingspost ;)
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

remco1b
Forum-lid

remco1b 26 mar 2014 16:17

Mooi mooi
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

xytras
Forum-lid

xytras 26 mar 2014 17:08

Wat 'n vakwerk is dit toch! :shock:

vsopking
Forum-lid

vsopking 26 mar 2014 17:38

Voor het opvangen van de remkrachten heb je een extra bruggetje geplaatst. Ziet er chique uit!

H-W
Forum-lid

Gebruikersavatar H-W 26 mar 2014 20:38

Deftig project, en een prachtig verslag om te lezen.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 26 mar 2014 20:38

Voor het plaatsen van die rembevesiging heb je ook een speciaal stukje gereedschap. Is dat niet beter?
Dan zit deze altijd goed.

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 26 mar 2014 20:58

Daar is inderdaad ook een 'officiële' fixture voor. De naam schiet me even niet te binnen. Maar zelf maken is net zo makkelijk (en een stuk goedkoper). Voor volgende keer weet ik nu in ieder geval precies hoe het moet :). Nog makkelijker is om een dropout te kiezen met een geïntegreerde schijfrembevestiging. Dat is ook voor een volgend frame.

Trappe
Forum-lid
Contact

Trappe 26 mar 2014 21:30

Waarom heb je gekozen voor iso ipv direct postmount? Tegenwoordig zie je dat op MTB's steeds vaker en scheelt gehannis met die adapter, die dan overbodig is.

Overigens geeft het wel een kick om op eigen spul te rijden. In het verleden heb ik op eigen boards gesurft (iets heel anders) en dat is gewoon veel leuker en (omdat ze precies tot in detail toe gespitst zijn) ook veel beter.

Ik wil jouw smile wel zien als je er deze zomer op rond rijdt :)
Trappe doe je met je benen.

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 27 mar 2014 20:01

Op (handgebouwde) stalen frames kom je toch nog het meest IS brake mounts tegen. Wellicht heeft dit ook te maken met de verkrijgbare beugels. Voor post mount moet je al snel zelf iets gaan ontwikkelen. Dat was voor dit frame iets teveel van het goede, maar misschien voor m'n volgende frame ...

Zelf bouwen en daarna rijden geeft inderdaad veel voldoening, Het bouwen is misschien zelfs nog wel leuker als het fietsen zelf, dus die smile is er nu eigenlijk al :D .

Pointer16
Forum-lid

Pointer16 29 mar 2014 15:15

Net vol berwondering het zelf bouw draadje door gelezen. De complimenten heb je verdiend en het zijn er al veel maar ik doe er ook 1.

Prachtige klus en veel plezier met afbouwen.....

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 01 apr 2014 10:11

Bedankt voor alle complimenten!

De volgende stap is het plaatsen van de oogjes voor de bidonhouders. De gaten had ik vooraf al op de juiste plek geboord dus nu moeten alleen de oogjes nog erin gesoldeerd. Om de oogjes mooi recht op hun plek te krijgen heb ik eerst een klemmetje gemaakt.

Afbeelding

Na het solderen ziet het er dan zo uit. Links is onbewerkt (alleen de flux eraf gespoeld), rechts is gevijld en geschuurd:

Afbeelding

Daarna ben ik verder gegaan met wat het meest vervloekte onderdeel van het hele frame zou worden: het plaatsen van de ‘mannetjes’ tussen de chainstays en seatstays. Deze zijn vooral bedoeld als bevestigingpunt voor het achterspatbord. Ik heb er twee stukjes 16mm buis voor gebruikt. Terwijl het mannetje tussen de seatstays vrij vlot passend was gevijld had het mannetje tussen de chainstays nogal wat voeten in de aarde. De binnenkant van de chainstays is vlak voor het brackethuis nogal complex gevormd waardoor het passend vijlen maar niet wilde lukken. Na drie pogingen is het dan toch gelukt om de mannetjes netjes op hun plek te krijgen. Daarna bij allebei een bidonhouderoogje erin gesoldeerd als bevestigingspunten voor het spatbord:

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik vervolgens even een wiel in het frame wilde steken bleek deze in de verste verte niet te passen. Na wat vloeken en meten bleek als snel dat de dropouts door het solderen van de mannetjes een stuk naar binnen zijn getrokken. De reden is dat ik ben vergeten om tijdens het solderen van de mannetjes een ‘dummyas’ tussen de dropouts te plaatsen die dit naar binnen trekken tegen gaat ( :oops: ). Om de dropouts weer op de juiste plek te krijgen heb ik de mannetjes door moeten zagen ( :cry: ) en daarna de vorkpoten en fillets flink verhit met de brander en tegelijkertijd de dropouts naar buiten geduwd. Zo heb ik ze uiteindelijk toch weer op de normale inbouwbreedte gekregen. Daarna heb ik een nieuw stukje buis tussen de restanten van de oude mannetjes gesoldeerd (dit keer met dummyas tussen de dropouts) en daar een nieuw oogje in gesoldeerd. Het is een beetje knip en plak werk, maar op deze manier blijven de originele fillets intact en loop ik niet het risico de seatstays en chainstays te beschadigen.

Vervolgens heb ik ook nog twee oogjes op de buitenkant van de seatstays geplaatst voor de bevestiging van de ‘pootjes’ van het achterspatbord. Dit is nodig omdat montage op de dropouts niet mogelijk is doordat daar al een remklauw in de weg zit.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer het laatste soldeerwerk: de zadelpenklem en de kabelstops.

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 01 apr 2014 10:16

Bart,

Knap dat er na zoveel werk nog maar zo weinig mis ging.
Leuk dat je ook je moeilijkheden deelt.
Veel succes met je vervolg. Het ziet er geweldig uit en leest leuk zo'n verslag.

Plaats reactie