Stomme vraag over schoonmaken ?
[quote="TumTumTum"
Maar nu wil ik het on topic toch wel weten; mag je je ketting schoonmaken met een sopje en dan drogen en invetten? Zo doe ik het meestal, ik ben niet bijzonder technisch onderlegd maar bij mijn bescheiden weten doet ie het nog steeds zonder knarsen en piepen. Maar dat kan ook puur geluk hebben of niet beter weten zijn.[/quote]
Het reinigen van de ketting met een sopje is niet bezwaarlijk c.q. schadelijk maar maakt de ketting niet echt schoon zoals het theoretisch zou moeten, namelijk inwendig.
Invetten is okee, maar dan met ofwel dikke olie, vloeibaar vet of vet in oplosmiddel, zodat het smeermiddel IN de ketting kan doordringen.
Een ketting bestaat uit ruim 100 scharniertjes die slijten, waardoor de ketting niet meer aan de nominale maatvoering voldoet en de tandwielen "op gaat eten"
Een geschikte smering gaat dat slijten tegen, in de gebruikstoestand moet kettingsmering een zo hoog mogelijke viscositeit hebben maar dat is strijdig met het goed doordringen waar het moet zijn.
Daarnaast speelt het visuele aspect waardoor velen zich in de luren laten leggen, schoon aan de buitenzijde zegt niets over de smeertoestand van een ketting.
Zie hierboven ook het verhaal van Theo Landman, beetje gewoon boerenverstand gebruiken....
Maar nu wil ik het on topic toch wel weten; mag je je ketting schoonmaken met een sopje en dan drogen en invetten? Zo doe ik het meestal, ik ben niet bijzonder technisch onderlegd maar bij mijn bescheiden weten doet ie het nog steeds zonder knarsen en piepen. Maar dat kan ook puur geluk hebben of niet beter weten zijn.[/quote]
Het reinigen van de ketting met een sopje is niet bezwaarlijk c.q. schadelijk maar maakt de ketting niet echt schoon zoals het theoretisch zou moeten, namelijk inwendig.
Invetten is okee, maar dan met ofwel dikke olie, vloeibaar vet of vet in oplosmiddel, zodat het smeermiddel IN de ketting kan doordringen.
Een ketting bestaat uit ruim 100 scharniertjes die slijten, waardoor de ketting niet meer aan de nominale maatvoering voldoet en de tandwielen "op gaat eten"
Een geschikte smering gaat dat slijten tegen, in de gebruikstoestand moet kettingsmering een zo hoog mogelijke viscositeit hebben maar dat is strijdig met het goed doordringen waar het moet zijn.
Daarnaast speelt het visuele aspect waardoor velen zich in de luren laten leggen, schoon aan de buitenzijde zegt niets over de smeertoestand van een ketting.
Zie hierboven ook het verhaal van Theo Landman, beetje gewoon boerenverstand gebruiken....
Cheap light strong, choose two
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Is het nou raadzaam of niet om na elke rit de ketting met een doek "schoon" te wrijven en daarna in te druppelen met (in mijn geval) Cyclon Dry weather lube? (of Kroon oil, heb ik namelijk ook staan.)
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Dan houdt ik daar fijn aan vast.
P.s. De ketting blijft er in elk geval niet mooi blank van. Die wordt met de keer zwarten. Maar goed, dat is cosmetisch heb ik begrepen.
P.s. De ketting blijft er in elk geval niet mooi blank van. Die wordt met de keer zwarten. Maar goed, dat is cosmetisch heb ik begrepen.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19
Zijn jullie een voorstander van het gebruik van sprays om de ketting en andere onderdelen te smeren?
Ik gebruik het momenteel zelf maar wordt er niet gelukkig van.
Ik gebruik het momenteel zelf maar wordt er niet gelukkig van.
Ik ben daar geen voorstander van, dat vet gaat namelijk overal zitten. Ik druppel liever kettingolie (ik gebruik zelf deze). Gewoon tegen de ketting houden en de ketting 1 of 2 keer rond laten gaan. Eventueel na een uurtje het overtollige vet afnemen met een doek. Ik druppel het spul ook op de veren van mijn pedalen en derailleurs, vooral om roestvorming tegen te gaan, maar ik weet eigenlijk niet of dat zinvol is. Kees heeft daar vast een mening overThijsvdnBerg schreef:Zijn jullie een voorstander van het gebruik van sprays om de ketting en andere onderdelen te smeren?
Ik gebruik het momenteel zelf maar wordt er niet gelukkig van.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19
Is het raadzaam om dan ook eerst een ontvetter te gebruiken als ik een ander smeermiddel ga toepassen?
En wat is beter, een droog of een nat smeermiddel?
En wat is beter, een droog of een nat smeermiddel?
Kettingolie tegen roestvorming kan maar is veel te duur en te dun om dat als een zinnige methode te zien.53x11 schreef:Gewoon tegen de ketting houden en de ketting 1 of 2 keer rond laten gaan. Eventueel na een uurtje het overtollige vet afnemen met een doek. Ik druppel het spul ook op de veren van mijn pedalen en derailleurs, vooral om roestvorming tegen te gaan, maar ik weet eigenlijk niet of dat zinvol is. Kees heeft daar vast een mening over
Waar roestvorming kan optreden gebruik ik altijd ML (voor holle ruimten van autos) , dat is daarvoor ontwikkeld.
Ook heel goed voor schroefdraad wat ooit weer los moet (pedaalassen en brackets)
Cheap light strong, choose two
Ik lees het topic nu pas maar het schoonmaken van een fiets is voor een aantal mensen hier bijna een sacraal moment. Ik heb me iig rot gelachen
on topic:
Als "time pressed" vader van twee jonge kinderen en een full time werkende vrouw met eigen ondernemeing blijft er weinig tijd over voor schoonmaak frivoliteiten als ik ook in die tijd kan fietsen. Het is bijzonder hoelang fiets onderdelen meegaan met een minimum onderhoud kan ik inmiddels uit ervaring zeggen. Af en toe een doekje over de ketting en even smeren met een fatsoenlijke kettingolie: Pedro's Chain lube, shimano PTFE of je eigen favoriet.
Als het er echt niet meer uitziet of piept en daar kan wel 6 of nog meer weken tussen zitten :
Cranks, trapas, ketting, cassette en buitenboord lagers demonteren en met ontvetter behandelen (niet de lagers natuurlijk) goed afspoelen met water en droogmaken.
Frame afdoen met een sopje van gewone dreft of als je het heel luxe wilt autoshampoo en daarna afdrogen met een droge doek.
Derailleurs schoonmaken met ontvetter en droogmaken (met perslucht oid) en daarna smeren met PTFE spray. Derailleur wieltjes met een harde borstel.
Ketting in de ontvetter en met een borsteltje schoonmaken daarna met afspoelen en met (perslucht ) droogmaken.
Alles delen die weer vast moeten weer monteren met Lock-not pasta, ketting smeren met kettingolie.
Zadelpen eruit en met lock-not (alu fiets) of carbon montage paste voor de plastic fiets insmeren en weer monteren.
Wellicht gaat een ketting of een of meerde tandkransejes korter mee maar we praten hier ook weer niet over gigantische bedragen.
Ieder jaar gooi ik er toch een nieuwe ketting op en vervang ik de cassette of specifieke tandkransjes, het stuurlintje en evt kabels.
Ik moet wel zeggen dat als ik er de tijd voor heb, 1,5 uur heb ik wel voor nodig voor de uitgebreide poetsbeurt, er wel van dit sacrale moment geniet. Zeker achterin de tuin, in het zonnetje
on topic:
Als "time pressed" vader van twee jonge kinderen en een full time werkende vrouw met eigen ondernemeing blijft er weinig tijd over voor schoonmaak frivoliteiten als ik ook in die tijd kan fietsen. Het is bijzonder hoelang fiets onderdelen meegaan met een minimum onderhoud kan ik inmiddels uit ervaring zeggen. Af en toe een doekje over de ketting en even smeren met een fatsoenlijke kettingolie: Pedro's Chain lube, shimano PTFE of je eigen favoriet.
Als het er echt niet meer uitziet of piept en daar kan wel 6 of nog meer weken tussen zitten :
Cranks, trapas, ketting, cassette en buitenboord lagers demonteren en met ontvetter behandelen (niet de lagers natuurlijk) goed afspoelen met water en droogmaken.
Frame afdoen met een sopje van gewone dreft of als je het heel luxe wilt autoshampoo en daarna afdrogen met een droge doek.
Derailleurs schoonmaken met ontvetter en droogmaken (met perslucht oid) en daarna smeren met PTFE spray. Derailleur wieltjes met een harde borstel.
Ketting in de ontvetter en met een borsteltje schoonmaken daarna met afspoelen en met (perslucht ) droogmaken.
Alles delen die weer vast moeten weer monteren met Lock-not pasta, ketting smeren met kettingolie.
Zadelpen eruit en met lock-not (alu fiets) of carbon montage paste voor de plastic fiets insmeren en weer monteren.
Wellicht gaat een ketting of een of meerde tandkransejes korter mee maar we praten hier ook weer niet over gigantische bedragen.
Ieder jaar gooi ik er toch een nieuwe ketting op en vervang ik de cassette of specifieke tandkransjes, het stuurlintje en evt kabels.
Ik moet wel zeggen dat als ik er de tijd voor heb, 1,5 uur heb ik wel voor nodig voor de uitgebreide poetsbeurt, er wel van dit sacrale moment geniet. Zeker achterin de tuin, in het zonnetje
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Ik maak om de 500km (plus mines) de ketting schoon met ontvetter. Als deze weer mooi blinkt dan doe ik een laagje smeermiddel (wat je normaal op de ketting druppelt) in een dopje van een colafles o.i.d. en breng het vervolgens met een kwastje aan op de binnenkant van de ketting. Als laatste met een droge doek de buitenkant van de ketting schoonvegen. Met dezelfde doek waar ik de ketting mee heb ontvet maak ik vaak ook nog even de cassette schoon.
Iedereen doet het lekker op zijn eigen manier.. ik denk maar zo, ik hoef de nieuwe ketting voor een ander niet te betalen, dus wat kan het mij schelen hoe die dan zijn ketting onderhoud!
Iedereen doet het lekker op zijn eigen manier.. ik denk maar zo, ik hoef de nieuwe ketting voor een ander niet te betalen, dus wat kan het mij schelen hoe die dan zijn ketting onderhoud!
+1RuudK schreef:Ik vind zelf gericht smeren met een spray dikke drama; het komt waar je het hebben wilt + nog op alles wat daar bij in de buurt zit...
het lijkt of sprays goedkoper zijn, maar in de praktijk is druppelen goedkoper en smeert vaak ook nog eens beter. Tevens werk je netter.