Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge Touring

drtrppr
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 dec 2008 12:28

drtrppr 27 nov 2015 13:40

Mijn vrouw rijdt nu ongeveer een half met de Touring, het is helaas niet altijd een feest om met dit apparaat onderweg te zijn. Ze gebruikt hem alleen om van a naar b te komen, maar dit gaat nogal eens met wat omwegen (los van het feit dat die nogal eens wat perioden kent dat die zomaar op zwart gaat).

Ga me nu maar eens verdiepen in de instellingen, wil hem zo instellen dat hij je zo snel mogelijk van a naar b laat fietsen. (heb het idee dat die af en toe bij wijze van spreke 5km laat om fietsen om ergens 100 m fietspad mee te pakken).

De eerste instelling, routeopties -> routemodus, fietsen/tourfietsen/mtb, heeft iemand enig idee wat verschil is tussen fietsen en tourfietsen (mtb neem ik aan dat die onverharde wegen zoekt)? De Garmin-documentatie maakt je niets wijzer ('hiermee stelt u vervoersmiddel in om route optimaliseren').

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 07 jan 2016 16:30

Ik overweeg ook een plus te kopen,maar wat mij nog niet duidelijk is of je tijdens het navigeren in een veld ook je snelheid en hartslag kan zien.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 07 jan 2016 17:29

ja, je kunt gegevensvelden op het kartvenster tonen (2 of 4 dacht ik).
Marco :)

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 30 mei 2016 21:09

Kun je op de Touring ook een track rijden, dus gewoon het lijntje volgen van een gedownloade route ( gpx of tcx bestand.)

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 30 mei 2016 21:12

Ja.
Marco :)

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 30 mei 2016 23:15

Kun je de navigatieaanwijzingen uitschakelen? Hoe? Want de Edge Touring vertaalt elke track naar een route en doet dit niet vlekkeloos. Wschl omdat de kaarten niet hetzelfde zijn maar voor een track maakt dat normaal niets uit.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 31 mei 2016 07:17

In koersoverzicht - 3streepjes menu - koersaanwijzingen uit
En dan in navigatie ook herberekenen bij fout rijden uitzetten

Uit mijn hoofd dacht ik dat het deze volgorde is. Er is ook een methode door kaarten uit te schakelen vooraf aan laden van de koers. Zie GPS Expert forum.
Marco :)

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 08 jun 2016 09:41

Vond het niet onmiddellijk terug.
Dit is wat Hans Vaessen er eind april over schreef:
"Daarmee bedoel ik dat de Edge 'default' een track naar een route zal vertalen. Met als gevolg dat, als de route gaat over wegen die niet op de kaart staan, je op die plekken in de problemen komt. Na firmwareverandering kun je echter ook de 'zuivere' track rijden (= navigatie aanwijzingen uitschakelen). Alleen bij de Edge Touring kan dan (nog?) niet. "

Of is er ondertussen een update geweest?

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 08 jun 2016 10:33

Ja, wel naar de laatste firmware updaten. In firmware 2.70 werd het aangezet (maart 2014), in 2.90 weer uit door foutje en nu in 4.10 staat het weer goed.
Marco :)

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 08 jun 2016 16:42

scheurneus schreef:Ja, wel naar de laatste firmware updaten. In firmware 2.70 werd het aangezet (maart 2014), in 2.90 weer uit door foutje en nu in 4.10 staat het weer goed.
Bedankt, nu wordt het duidelijk.

Lennert
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2016 19:52

Lennert 02 aug 2016 20:03

Beste,

Ik heb een Garmin Edge Touring gekocht op marktplaats, ben niet zo van de fietscomputers (gps dummy dus) maar deze leek me vooral handig als ik ga fietsen op onbekend terrein. Dingen als cadans, hartslag en vermogen interesseren mij niet.

Vandaag Garmin binnen gekregen via de post en ben gelijk aan de slag gegaan, beetje googlen en lezen kom je een heel eind.

Nu het probleem: Op de Garmin staan een aantal voor geïnstalleerde routes van de ANWB.
Als ik zelf een gpx bestand in de new files map plaats en vervolgens de Garmin opstart en ik kijk dan bij Waarheen -> Opgeslagen -> Koersen dan kan ik de route niet vinden.
Heb drie verschillende gpx bestanden geprobeerd, eentje van VVV zeeland, een export van de Strava activiteit van afgelopen zondag en een willekeurige route van Routeyou.com.
Heb ook alle drie de bestanden met Base Camp naar Garmin verstuurd. Zowel op het interne geheugen als de SD kaart geprobeerd.

Heb me heel de middag al suf gegoogled en snap er niets van, het moeilijke is ook dat ik geen idee heb waar het fout gaat en dus ook geen idee heb waar ik op moet zoeken.

Heb al gekeken voor software updates, die waren er niet (heb versie 4.10) en heb ook al een keer de fabrieksinstellingen terug gezet.

Heb ik een Garmin in de zak gekocht op Marktplaats? :?

Alvast bedankt voor jullie input.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 02 aug 2016 20:20

kat in de zak is wat snel gedacht :)
volgens mij doe je niet heel veel fout: http://www.gps-info.nl/gps/garmin/edge- ... -invoeren/
maar die routes van de ANWB kun je dus wel zien onder Waarheen? > Opgeslagen > Koersen?

Plaats reactie