53x11 schreef:Is er iemand van de bel-voorstanders van mening dat de alternatieve tactiek, namelijk vaart minderen, "pardon", "dank-u-wel" asociaal is? Persoonlijk vind ik een opdringerig belletje een stuk irritanter namelijk!
Een probleem is dat sommige fietsers erg schrikken als er een wielrenner vlak achter ze zit, ook als je met dezelfde snelheid rijdt. Met name vroeg in het jaar als ze net uit het ei gekropen zijn. Daarom bel ik graag van grote afstand, zodat ze rustig de hersens uit de winterstand kunnen laten ontwaken en zonder mij te hinderen aan de kant kunnen gaan. Daar worden ze zelf het meest gelukkig van en ik klaag ook niet. Ik zou jouw manier niet asociaal noemen, maar wel suboptimaal.
Dit is mijn strategie voor het inhalen van een koppeltje fietsers:
- Is er genoeg ruimte, dan ga ik er zo voorbij (zoveel mogelijk links). De hoeveelheid benodigde ruimte hangt af van hoe capabel ik de fietsers inschat.
- Moeten de fietsers naar rechts om voldoende ruimte te maken, dan bel ik ruim van te voren.
- Als ze niet reageren dan minder ik vaart en roep pardon.
- Tijdens het inhalen dank ik soms, afhankelijk van de moeite die de fietsers hebben gedaan voor mij, hoe ik me voel, de stand van de maan, etc. Als fietsers erg schrikken doe ik het vrijwel altijd, zodat ze wielrenners sneller als mensen gaan zien ipv de grote boze wolf.
Dit is wellicht minder sociaal dan elke keer bellen, omdat sommige mensen toch wel schrikken van het snelheidsverschil of überhaupt niet beseffen dat ze niet alleen op de wereld zijn. Maar ik vindt dit wel de veiligste manier (wat bij mij met stip bovenaan staat) vanwege de gevaarlijke manoeuvres die mensen vaak gaan uithalen als je belt. Bovendien hebben mensen zelf ook enige verantwoordelijkheid. Het is logisch dat je op de weg ingehaald kan worden door sneller verkeer. Dus mensen die schrikken van een 'stille' inhaalactie op een redelijk ruime afstand hebben primair zelf een probleem. Dat ze hun eigen falen projecteren op de ander en die gaan uitschelden is een normale menselijke reactie, maar daarmee niet correct.
PS. Er is trouwens erg veel verschil tussen fietsbellen. Als ik mensen hoor die zeggen dat de bel bij hun vaak niet werkt, vraag ik me af of ze niet gewoon een prutsbel hebben geprobeerd. Een goede bel werkt toch wel minimaal 9 van de 10 keer.