Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 09 apr 2014 10:10

TumTumTum schreef:
BMCSLX01 schreef:Waar is de like button op deze site haha! Bedankt voor deze glimlach op m'n gezicht.
:) Ik dacht precies hetzelfde. Men moet wel een enorme azijnzeiker zijn om nog geirriteerd te blijven als Helen langsfietsens zoveel moeite blijft doen om vriendelijk te blijven.
:) Tja, 't is een lastige handicap maar levert ook wel komische situaties op en helpt soms om te relativeren
@ Flores gefeliciteerd.
+1

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 09 apr 2014 11:48

53x11 schreef:Is er iemand van de bel-voorstanders van mening dat de alternatieve tactiek, namelijk vaart minderen, "pardon", "dank-u-wel" asociaal is? Persoonlijk vind ik een opdringerig belletje een stuk irritanter namelijk!
Een probleem is dat sommige fietsers erg schrikken als er een wielrenner vlak achter ze zit, ook als je met dezelfde snelheid rijdt. Met name vroeg in het jaar als ze net uit het ei gekropen zijn. Daarom bel ik graag van grote afstand, zodat ze rustig de hersens uit de winterstand kunnen laten ontwaken en zonder mij te hinderen aan de kant kunnen gaan. Daar worden ze zelf het meest gelukkig van en ik klaag ook niet. Ik zou jouw manier niet asociaal noemen, maar wel suboptimaal.

Dit is mijn strategie voor het inhalen van een koppeltje fietsers:
- Is er genoeg ruimte, dan ga ik er zo voorbij (zoveel mogelijk links). De hoeveelheid benodigde ruimte hangt af van hoe capabel ik de fietsers inschat.
- Moeten de fietsers naar rechts om voldoende ruimte te maken, dan bel ik ruim van te voren.
- Als ze niet reageren dan minder ik vaart en roep pardon.
- Tijdens het inhalen dank ik soms, afhankelijk van de moeite die de fietsers hebben gedaan voor mij, hoe ik me voel, de stand van de maan, etc. Als fietsers erg schrikken doe ik het vrijwel altijd, zodat ze wielrenners sneller als mensen gaan zien ipv de grote boze wolf.

Dit is wellicht minder sociaal dan elke keer bellen, omdat sommige mensen toch wel schrikken van het snelheidsverschil of überhaupt niet beseffen dat ze niet alleen op de wereld zijn. Maar ik vindt dit wel de veiligste manier (wat bij mij met stip bovenaan staat) vanwege de gevaarlijke manoeuvres die mensen vaak gaan uithalen als je belt. Bovendien hebben mensen zelf ook enige verantwoordelijkheid. Het is logisch dat je op de weg ingehaald kan worden door sneller verkeer. Dus mensen die schrikken van een 'stille' inhaalactie op een redelijk ruime afstand hebben primair zelf een probleem. Dat ze hun eigen falen projecteren op de ander en die gaan uitschelden is een normale menselijke reactie, maar daarmee niet correct.

PS. Er is trouwens erg veel verschil tussen fietsbellen. Als ik mensen hoor die zeggen dat de bel bij hun vaak niet werkt, vraag ik me af of ze niet gewoon een prutsbel hebben geprobeerd. Een goede bel werkt toch wel minimaal 9 van de 10 keer.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 09 apr 2014 12:13

Volgens onvolprezen Testkees van de fietsersbond zat er in de 10 door hem getest fietsbellen een range van 18-232 meter in hoorbaarheid: http://www.vogelvrijefietser.nl/hetblad ... tringtones

Nu waren dit niet alleen koersfietsbelletjes, maar het is te verwachten dat daar ook verschillen in hoorbaarheid zullen zjin.

Wie test?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39689
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 apr 2014 13:14

Is er niet een belletje die je als end-plug in je stuurbocht kunt pluggen?
Less is bore

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 09 apr 2014 13:49

Het lijkt mij een geniale test voor Fiets. Tien of twintig fietsbellen kosten bijna niets en het testen is ook eenvoudig. Zoek een rustig landweggetje op en schrijf elke 10 meter de afstand tot het meetpunt op de weg met straatkrijt. Monteer de bel op een testfiets en 1 persoon gaat bellen. De andere persoon fietst met een bepaalde vaste snelheid weg tot hij de bel niet meer hoort. Afstandjes opschrijven, monteergemak beoordelen en in een tabelletje. Artikeltje erbij over de voors en tegens van een fietsbel met een paar quotes van dit forum. Voila, de goedkoopste test die ooit in Fiets is verschenen.

Ik heb de Xtreme Spacerbell van Rose en die bevalt deze mij erg goed. Je kunt hem onder de stuurpen monteren en dan is hij bijna onzichtbaar. Hij is goed luid.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 apr 2014 18:43

aapje schreef:Het lijkt mij een geniale test voor Fiets. Tien of twintig fietsbellen kosten bijna niets en het testen is ook eenvoudig. Zoek een rustig landweggetje op en schrijf elke 10 meter de afstand tot het meetpunt op de weg met straatkrijt. Monteer de bel op een testfiets en 1 persoon gaat bellen. De andere persoon fietst met een bepaalde vaste snelheid weg tot hij de bel niet meer hoort. Afstandjes opschrijven, monteergemak beoordelen en in een tabelletje. Artikeltje erbij over de voors en tegens van een fietsbel met een paar quotes van dit forum. Voila, de goedkoopste test die ooit in Fiets is verschenen.

Ik heb de Xtreme Spacerbell van Rose en die bevalt deze mij erg goed. Je kunt hem onder de stuurpen monteren en dan is hij bijna onzichtbaar. Hij is goed luid.
Een addertje onder het gras: de doelgroep van 'fietsbel geluiden ontvangers' zijn het gehoor ook gedeeltelijk kwijt. Hoe gaan we dat ondervangen?

Ben bang dat we met de groeiende vergrijzing binnenkort met loeiende texaanse horens moeten rondrijden. Dat biedt dan wel weer extra plek voor de Garmin..
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 09 apr 2014 19:03

Als je toch een bel wil maar niet voor joker wil rijden.
Plastic vierkant dingetje, stiekem verkleed als bel.

http://www.want.nl/the-belll-stijlvolle ... er-geluid/
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 10 apr 2014 01:00

Allen bedankt voor de handjes en kusjes :)

Geen bel trouwens tussen mijn kadootjes ;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 10 apr 2014 09:11

rhino7 schreef:Als je toch een bel wil maar niet voor joker wil rijden.
Plastic vierkant dingetje, stiekem verkleed als bel.
Bel, verkleed als vierkant plastic dingetje.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39689
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 apr 2014 10:12

rhino7 schreef:Als je toch een bel wil maar niet voor joker wil rijden.
Plastic vierkant dingetje, stiekem verkleed als bel.

http://www.want.nl/the-belll-stijlvolle ... er-geluid/
Met dat ding loop je net zo voor aap als de gemiddelde zuid-NLer tijdens carnaval.
Less is bore

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 apr 2014 10:30

ThijsvdnBerg schreef: Ander kwalijk punt, mensen die opeens besluiten af te stappen om naar de vogels in de wei te gaan kijken, terwijl ik daar achter aankom. Geen uitzondering, gebeurd steeds vaker. En dan niet netjes afstappen naast de berm, nee, midden op het fietspad.
Hier heb ik ook altijd mee te kampen, staan ze met hun verrekijker of camera, fiets op het pad geparkeerd. Of in de duinen staan mensen vaak en groupe op elkaar te wachten midden in een bocht.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 apr 2014 10:48

http://www.fietsenwinkel.nl/pex-hoorn Aha 232 meter niet gek. Maar je rijdt wel voor aap.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie