De meetwaarden zijn aan 40/u in een TESTomgeving ZONDER wind. Dus de test zegt zegt nul komma nul niets over WERKELIJKE verschillen maar ENKEL over RELATIEVE verschillen. De enige conclusie uit de meetwaarden is een RELATIEVE ranking van wielen op basis van aërodynamica.roadster schreef:de meetwaarden bevestigen jouw ervaringen:
( voorwiel gemeten bij 40km/u):
Dura Ace C-35 14,4 Watt, Shimano RS30 15,3 Watt
TOUR (2006-06) : klassiek 32 spaaks met lage velg: 25 Watt.
TOUR (2010-06) : Zipp 303; hoogte velg 44,5mm: 12,6 Watt.
Zipp 404, hoogte velg 58,4mm: 11,2 Watt
Zipp 808, hoogte velg 81,6mm: 9,7 Watt
Zipp 1080,hoogte velg 108,5mm 9,1 Watt
De gebruikerservaring (van Jaap) is gebaseerd op KOERS waarin je 90% van de tijd in het peloton zit, daar maakt het allemaal niet uit want de aanzuigkracht is veel belangrijker dan eender welke weerstand van de fiets in dat geval.
Dus die appel (aero kenmerken) met die peer (verschillende wielen van allerlei gewicht, aero enzovoort) vergelijken is gewoon on-zin, en dit plaatje 10 keer draaien in dit topic maakt het er niet beter op. Conclusie: Ook al zijn de verhaaltjes uit Tour en gebruikerservaringen in koers heel aardig, de meetwaarden bevestigen helemaal NIETS.
Ik volg je helemaal dat er tegenwoordig hele goede all-round wielen zijn die niet veel hoeven kosten. Maar uit jouw verhaal blijkt dus dat goedkope fabriekswielen kwalitatief niet zo goed zijn, en dat pleit tegen deze wielen!roadster schreef:Belangrijkste is dat de huidige 3cm hoge alu's met weinig aerospaken lekker lopen, vaak onder de 200 euro kosten, en heel blijven (shimano = geen gewichtslimiet) , althans als je de spaakspanning met een spaakspanningmeter netjes binnen de fabriekswaarden laat zetten en bij Shimano de lagers wat nastellen (meestal losser) en wat meer vet geeft .
Dit wordt namelijk wel gedaan in de fabriek bij dure wielen, met de hand ($$), maar bij goedkopere niet of veel minder, mede vandaar de prijs...
roadster schreef:Vroeger kocht je een set Mavic Helium voor 1000 gulden, een maandsalaris, tegenwoordig onder de 200 euro bijvoorbeeld de RS31; zn achterwiel is 20% stijver dan die helium en het geheel is 10-20 Watt meer aero.
appels en peren. Helium zijn lage wielen. Vergelijk dan met cosmics als je eerlijk wil vergelijken?
Toch evidentie zelve? high performance = optimaal ontworpen op gewenste karakteristieken, waarbij minder gewenste karakteristieken (duurzaamheid, prijs) in dit geval minder prioriteit krijgen. Wat is nu een goed wiel?roadster schreef:Kortom: het opmerkelijke is dat tegenwoordig het materieel alle donders goed is en slechts een fractie kost t.o.v. vroeger, nou ja tenzij je dus hoog carbon gaat rijden want dan ben je aan de beurt want: :
" High performance wheels are neither durable nor cheap. "
http://biketechreview.com/index.php/rev ... erformance
Voor de ene moet het 20 jaar meegaan door weer en wind;
Voor de ander moeten er 20 tijdritten mee gereden worden om te winnen.