auke
12 mei 2011 15:39
Sjongejonge DC, ik maak wel wat in je los zo te lezen. Maar dankzij je antwoorden weer veel geleerd. Mag volgende keer ook met wat minder irritatie hoor.
In de toekomst zal de bestuurder in 99,99% van de gevallen nog steeds de inschattingsfout maken, zijn eigen goede rijgedrag overschattten en te nonchalant omgaan met de risico’s voor overige weggebruikers (fietsers, voetgangers). Ik maak me geen illusies dat dat in de toekomst gaat veranderen. Een ander kun je niet veranderen, jezelf veranderen is al moeilijk genoeg en daar zal echte gedragsverandering altijd vandaan moeten komen. Dat besef ik ook wel.
Ik denk ook niet dat ik me laat leiden door pleinvrees, leven zit vol risico, tot op enige hoogte aanvaard je dat en vind je daar je eigen weg in. Je ziet mij niet als een gek afdalen, je ziet me niet met 100per uur op provinciale wegen rijden waar 80 mag, maar je ziet me ook niet thuisblijven in een motorpak.
Wat ik wel mooi vind aan deze discussie is wat je eventueel wel zou kunnen doen om de veiligheid te verbeteren. Bedenk maar ook dat ik hier en daar wat roep om te horen wat anderen ervan vinden, niet om zogenaamd mijn gelijk te prediken. Ben gewoon benieuwd of er echt iets wezenlijks te veranderen valt.
Dus ben wel blij met botsvriendelijkere auto’s, misschien dat ze binnen de bebouwde kom, waar de snelheid lager is, toch in bepaalde situaties minder doden of letsel oplevert. Kun je toch alleen maar blij mee zijn. En zou het verre van sneu vinden als er hier en daar een SUV of vrachtwagen verboden wordt. Je mist er niks mee, en wint er wellicht wel iets mee. Dat je dan alsnog mensen dood kunt rijden met een botsvriendelijke auto doet daar niets aan af.
En groot voorstander voor max snelheid van 40, pothelm, verbeterde fietspaden.
Ben ook benieuwd naar je uitleg over stabiele framegeometrie. Pleit je voor langere naloop en grotere wielbasis? Minder reactieve fietsen? En waarom zou je dan worden weggehoont?
Bredere banden is minder hoge druk is meer wegcontact en minder gestuiter tussen band en wegdek is mij altijd geleerd (klinkers, steenslag in de bocht). Het is ook fysiek gezien iets comortabeler en dus wellicht minder vermoeiend. Zal ongetwijfeld het nadeel opleveren dat mensen ook weer meer risico nemen, maar goed, het is misschien weer iets. Lijkt me dat bredere banden bij hoge snelheid zoals in een afdaling betere wegligging (dus meer veiligheid) biedt
Heb zelf ook een superoversized aluminium reisfiets, loeistijf met mooie stijve 26’ wielen, vergelijkbaar met je santos. Ik heb een idworx off rohler, vorig jaar 2 maanden meegetrokken over onverharde bergwegen, verhoogd veiligheidsgevoel door de dikke vette banden (ondanks gebrek aan verende voorvork), goede wegligging en stabiele geometrie, ondanks 45kg meestuiterende bagage over washbords en keien. Verder een stijve alu oversized racefiets (canyon), en een tweetal stalen racefietsen en nog een carbonnen racefiets. Er zijn genoeg gebruikservaringen te lezen die staal bij reisfietsen boven aluminium preferen juist vanwege de dempende materiaaleigenschappen (staal is buigzamer voordat het knapt/scheurt). Zal ongetwijfeld ook met de soortelijke massa te maken hebben, maar ook zeker door de andere verschillen tussen staal en alu. Carbon komt nauwelijks voor in dat reiswereldje, zelfs niet in de fietsonderdelen (velg, stuur, stuur-/zadelpen).
En nee, wil het fietsen zeker niet onaantrekkelijker maken. Fietsen is een prachtige sport, lekker buiten zijn, rondreizen jezelf in het zweet werken. Een groot harnas zie ik ook niet zitten, maar ik wordt gewoon verdrietig als ik zo’n jonge vent dood op de weg zie liggen. Ik heb zelf niet de mogelijkheden om iets te veranderen, dat zullen de fabrikanten moeten oppakken. Maar ik denk er nu wel veel over na, vooral nu even met dit topic (zowieso leuk en leerzaam om hier te sparren, het afzijken daargelaten), en kan alleen maar hopen dat de techniek en regelgeving weer een stapje verder komt. Wat mij betreft desnoods met een aantal onzinnige maatregelen waar men later weer op terug, als er maar beweging in blijft.