Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 520

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 feb 2016 14:37

53x11 schreef:Oeh, dat is wel echt weinig. Je zou zeggen dat met vector based kaarten je minder opslagruimte nodig zou hebben..
voor al die amsterdamse weggetjes heb je wel veel vectoren nodig ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 09 feb 2016 15:42

bigfloor schreef:OTG is juist voor Android bedoelt, ik heb het nog niet gezien voor Apple devices.
En ik heb mijn thuis-fietsgebieden in 1 OSM kaart weten te prakken (deel Twente, Tecklenburg-Bad Iburg, Berg En Dal-Nijmegen, Zuid Limburg).

Heb buiten dat nog 2 OSM kaarten gemaakt, voor de Novecolli (Italie, bij Rimini in de buurt) en een vakantie variant met Corsica/Sardinie erop.

Misschien nog 1 maken voor Barcelona en omstreken, voor als ik voor het werk er weer eens heen 'moet' (gaat mij dan vooral om het fietsen daar).
Dat klinkt alweer wat hoopvoller. Hoe lang duurt het "bakken" van een kaartenset? Voor de 705 duurt dat altijd uren (letterlijk!), maar dan gaat het ook wel om 2Gb grote img bestanden.
En kun je alleen de via Garmin beschikbaar gestelde OSM kaarten gebruiken, of ook bijv. openfietsmap? En hoe zit dat met andere (commerciele) kaarten?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bwerter
Forum-lid

bwerter 09 feb 2016 21:29

Hoe kan je nu een route voorbereiden en uploaden? Ik heb via OSM de kaarten gedownload en op de Garmin geïnstalleerd. Het lukt me echter niet om een route te maken. Hoe moet ik dat doen?

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 09 feb 2016 21:53

bwerter schreef:Hoe kan je nu een route voorbereiden en uploaden? Ik heb via OSM de kaarten gedownload en op de Garmin geïnstalleerd. Het lukt me echter niet om een route te maken. Hoe moet ik dat doen?
Via bijvoorbeeld https://www.plotaroute.com/ of http://bikeroutetoaster.com/
Als je de course klaar hebt deze downloaden en op je garmin kopieren in de newfiles map. Als het goed is verschijnt deze dan op je garmin bij courses.

Nog even wat technisch geneuzel. Ik weet niet of de 520 de waypoints in de tcx op pakt en deze verwerkt naar navigatie aanwijzingen. Voor mijn 920XT moet ik iets meer doen:
https://forums.garmin.com/showthread.ph ... -very-good!
en als je wat verder leest kom je zeer waarschijnlijk hier terecht:
https://forums.garmin.com/showthread.ph ... post715858

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 10 feb 2016 01:18

Bikeroutetoaster , word toch niet meer onder steund?
Alternatief misschien " ride with gps"

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 10 feb 2016 07:55

Afbeelding

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 10 feb 2016 18:47

fietser1972 schreef:Ik heb een kaart van zuid-holland erop staan met stukjes overloop naar utrecht en noord-holland. Is ongeveer 45 MB. Voor verreweg de meeste ritten voldoet deze kaart uitstekend. Alleen als ik ergens buiten mijn regio een toertocht zou rijden, moet ik even een nieuw kaart aanmaken. Dat is een paar minuutjes werk.
Zo heb ik het ook gedaan (ook 45 MB) Voor buiten mijn regio gebruik ik mijn oude Edge 800, met heel Europa erop.
Afbeelding

bwerter
Forum-lid

bwerter 10 feb 2016 19:21

Welke bestandtype moet je dan hebben?

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 10 feb 2016 21:52

monsieurpinot schreef:
opperhoofd schreef:
monsieurpinot schreef:...
blijft toch bizar die 100MB, (maar zoals al eerder hier aangegeven: anders zou niemand de 810 of 1000 meer kopen (uitgezonderd als je natuurlijk die turn-to-turn navigatie wilt hebben)
Turn by turn navigatie is mogelijk als je de juiste course op het apparaat zet en laadt (geldt ook voor bv de 920XT) Belangrijk is dan om via software een course aan te maken met dezelfde map als je in je 520 hebt geladen (zeer waarschijnlijk OSM aangezien je daar een mooie custom map kan maken) Eigenlijk is het gewoon course editing, dus je kan ook op bepaalde punten tekst tonen. Bijvoorbeeld een lange (onbekende) klim aangeven hoeveel km en/of hoogte je nog moet.

Wat niet werkt is on the fly een adres opgegeven zodat het apparaat je route bepaalt en je er naartoe navigeert.
dc rainmaker zegt dit over de 520:

With this said, it’s important to note that the unit does NOT do routable directions though. Meaning, it won’t tell you to ‘Turn left on Maple Street’, but rather instead give you breadcrumb style tracks overlaid onto these maps. Additionally, because it’s not routable, it won’t be able to give you directions across town. Thus there is no point of interest database or similar.

The best way to think of this is that if you’re looking to be able to create directions on the fly during your ride, the Edge 810/1000 are far better options. But, if you just want to know where you are on the map and be able to zoom around to figure out where you’re going – this will work quite well.

gaat dit over de turn by turn navigatie? (daarmee bedoel ik: toestel geeft aan ga over 300 meter naar rechts). In de comments bij dc rainmaker zie ik ook verschillende vragen hierover.
iemand hier nog een wijze opmerking over? :ugeek:

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 10 feb 2016 22:14

bwerter schreef:Hoe kan je nu een route voorbereiden en uploaden? Ik heb via OSM de kaarten gedownload en op de Garmin geïnstalleerd. Het lukt me echter niet om een route te maken. Hoe moet ik dat doen?
Veel meer mogelijkheden heb je als je Mapsource of Basecamp download en gebruikt.
Daar komen je OSM kaarten in en dan kan je volop routes tekenen of tracks downloaden en bewerken. Al die andere genoemde websites hebben veel minder mogelijkheden en zijn altijd internet afhankelijk.

bwerter
Forum-lid

bwerter 11 feb 2016 11:00

Oke, dus OSM heb ik geïnstalleerd op de edge. Vervolgens download ik bijv. BaseCamp op mijn PC en maak een route aan. Deze route importeer ik naar mijn edge via USB en deze wordt dan ingelezen in OSM. Onder courses kan ik dan deze route selecteren.
1) Begrijp ik het zo goed?
2) Welke extensies moet ik gebruiken voor de geïmporteerde route en moeten deze nog in een specifieke map op de edge worden opgeslagen?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 11 feb 2016 16:24

1. Ja
2. Gpx en opslaan in "new files".
Afbeelding

Plaats reactie