Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1030
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 21 mar 2016 20:24

Zijn er hier geen bezitters van etap die hun ervaringen kunnen delen?
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mar 2016 20:42

Met de track record die SRAM de laatste jaren opgebouwd heeft opgebouwd met nieuwe producten zou ik toch echt geen early adaptor willen spelen, de kans dat het na een paar maanden weer terug geroepen wordt is niet bepaald nihil.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 21 mar 2016 21:37

havana schreef:Eerste problemen worden al gemeld. Stelschroefje van de VD kan de crank beschadigen. Zoals gewoonlijk bij SRAM worden de early adopters weer gestraft...
Het early adopters heeft niks met sram te maken. Shimano DA 9000 cassette brak de spider, DA 9000 shifter eet kabels. Elk nieuw product van elk merk kan zo zijn bugs hebben.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 mar 2016 21:49

Maar bij Shimano is het nog opvallend, bij Sram is tot op heden geen enkele introductie echt probleemvrij geweest (het laatste redelijk innovatieve product van Sram waren de hydraulische velgremmen en die kregen meteen een recall van een jaar)

Maar over het algemeen moet je bij geen enkel merk early adopter willen zijn, in de fietsenbranche worden zij als de testers gezien waarbij ze als beloning ook nog een bak geld mogen betalen.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 21 mar 2016 22:33

Het grootste argument tegen wireless zou voor mij zijn de 2 accu's en vooral de 2 batterijtjes in de shifters i.p.v. 1 centrale accu met een grotere capaciteit. Veel grotere kans dat 1 van de 4 onderweg leeg is en ook hetl gedoe dat je alle 4 na moet lopen. Vindt het al heel wat als ik ga fietsen en moet nadenken oja even de garmin opladen!
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 21 mar 2016 22:47

Je hebt een punt. Maar ik heb al een knoopcelletje bij me (hartslag en cadans sensor) maar eerlijk gezegd is dat overdreven, nog nooit nodig gehad. als je er echt mee zit vervang je ze bv. gewoon elke 6 maanden (een jaar, geen idee hoor) preventief. Er zitten indicatie ledjes op de accu's bovendien kun je ze omwisselen en kun je achter dan nog schakelen (voorblad maar ff laten staan dan). Ik denk dat ook dit heel erg meevalt.

Ik denk eerlijk gezegd dat heel veel van de (enigszins gezochte?) tegenargumenten niet opgevoerd zouden worden als de set zeg 500/600 euro zou kosten, wacht gewoon nog even een jaar op force etap, hoef je (men) ook meteen echt niet meer bang te zijn voor kinderziektes.
Afbeelding

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 22 mar 2016 13:05

@sieper. Het gaat mij niet om het geld maar om het zorgeloze gebruik en daarom heeft in mijn beleveing dit syteem niet de voorkeur. Ik heb verschillende fietsen. Laatst bij 1 fiets batterijtje van de cadanscensor leeg, Ok niet zo belangrijk. Andere fiets batterijtje van het computertje, He best raar dat je niet meer ziet hoe snel hoe ver enz maar ja je kan gewoon door fietsen. Batterijtje van de shifter leeg lijkt me lastiger. Reserve batterij meenemen onderweg vervangen :dislike: Preventief de batterijen vervangen en dus een schema bij moeten houden van aantal km en of tijd en altijd halfvolle batterijen weggooien :dislike: :dislike: Is gewoon niet mijn ding al is het nog zo goedkoop!
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28046
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 mar 2016 13:07

csteenbe schreef:
havana schreef:Schakelen met een draad zal altijd sneller en betrouwbaarder zijn. Een interne accu betekent bovendien dat de derailleurs kleiner gemaakt kunnen worden.

De eerste draadloze deurbel die betrouwbaar is moet ook nog uitgevonden worden... Ik weet dat eTap tot op heden betrouwbaar is gebleken maar het is een kwestie van tijd......
Een draad heeft een connector en een connector is imho onbetrouwbaarder, daarnaast hoe meer onderdelen hoe meer storingen er mogelijk zijn.
Een batterij heeft net zo goed een connector...

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 22 mar 2016 15:41

dieseltje schreef:@sieper. Het gaat mij niet om het geld maar om het zorgeloze gebruik en daarom heeft in mijn beleveing dit syteem niet de voorkeur. Ik heb verschillende fietsen. Laatst bij 1 fiets batterijtje van de cadanscensor leeg, Ok niet zo belangrijk. Andere fiets batterijtje van het computertje, He best raar dat je niet meer ziet hoe snel hoe ver enz maar ja je kan gewoon door fietsen. Batterijtje van de shifter leeg lijkt me lastiger. Reserve batterij meenemen onderweg vervangen :dislike: Preventief de batterijen vervangen en dus een schema bij moeten houden van aantal km en of tijd en altijd halfvolle batterijen weggooien :dislike: :dislike: Is gewoon niet mijn ding al is het nog zo goedkoop!
Je hebt een terecht punt hoor, het gevoel dat je zaken in de gaten moet houden is zeker een minpunt (maar is dat van bedraad electrisch schakelen DI2 oplossing haast net zo erg). Misschien nog wel erger want je kan dan niet de accu die je toch al bij je hebt simpelweg omdraaien (met het Sram system wel, voor en achter wisselen en je kan iig achter weer schakelen). Ik heb een aantal zaken altijd bij me als ik ga fietsen (telefoon (OK die niet altijd :) wel dom maar ook wel fijn soms), plastic bandafnemers, binnenband, luchtampul en pistooltje, multitooltje en knoopcel). Maar die shifters zouden echt heel lang mee moeten gaan volgens SRAM. Maar het feit dat de shifters een knoopcel hebben is idd een nadeel ten opzicht evan DI2 wired.

Ik zie het wel zitten maar mij houd de aanschafprijs nog wel tegen, het blijft een hoop poen en mijn huidige "ouderwetse" red drive train werkt perfect. Bovendien heb ik net nieuwe wielen bested (ook al zo'n total onnodige aanscha). En ik ben al zo'n verwende overjarige snotaap.
Afbeelding

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 22 mar 2016 16:35

Geld moet rollen Sieper.Goed voor de economie en in 95% van de gevallen is onze aanschaf allemaal: "leuk voor de heb" en niet een absolute noodzaak. Alle nieuwe ontwikkelingen zijn leuk en gelukkig hebben mensen een andere zienswijze anders zouden we allemaal met dezelfde onderdelen rondrijden en das wel een beetje saai!
No pain no gain, no guts no glory!

JDW
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 23 mar 2016 17:44

Wie dwars door vlaanderen gezien heeft, weet dat het met etap ook fout kan lopen. Haller en Isajtsjev van katusha kregen op 10 km tijd allebei met schakelproblemen af te rekenen...

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 23 mar 2016 17:47

Dat hoeft natuurlijk niks met Etap te maken te hebben. Als iemand je derailleurpat scheef rijdt, dan schakelt elke derailleur crap. Kortom; oorzaak kan van alles zijn.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie