Erik1.0 schreef:Hoppa! 6e overall en 2e in mijn leeftijdscategorie!
Hulde voor deze topprestatie! Maar dan rijd je je uit de naad en sta op het podium met een zilveren plak
terwijl die mannen achter je goud halen
. En niets van deze prestatie in de Nederlandse nationale pers
, terwijl Verstappen een beetje onderuit gezakt in een auto zit, ook tweede wordt, en er schijnbaar weinig anders belangrijker is in de wereld.
Maar dan hier een verslagje uit het achterveld, want toen ik om 8.15 over de startlijn rolde was Eric waarschijnlijk al over de Glandon heen. Je zou dan ook verwachten dat de snelle mannen/vrouwen zo bezig zijn met het fietsen dat ze alles vergeten, terwijl mensen zoals ik de tijd hebben om het te aanschouwen en in je op te nemen, maar niets is minder waar. In ieder geval voor mij.
De Marmotte was voor mij de eerste ervaring met het hooggebergte en het zou meteen mijn langste rit ooit worden. Het was dus een dubbele nieuwe ervaring. Misschien een beetje overmoedig, maar ik had in elk geval genoeg tijd ter voorbereiding op de fiets doorgebracht en ontelbare malen een lokaal heuveltje, met 43hm en 3 bochten die iemand met veel fantasie Alpe d'Huez heeft genoemd, opgereden. Helaas kreeg ik het nu al meteen standaard werk, "Cyclo's rijden voor dummies", van Havana pas (te) laat onder ogen anders had ik mogelijk mijn startbewijs meteen te koop aangeboden.
Maar nu reed ik dan toch op een vlakke weg richting de Glandon vol gepakt met regenjas, armwarmers, repen en gelletjes. Eenmaal op de Glandon al snel een goed ritme te pakken en een paar mensen die met een zelfde snelheid omhoog reden voor me. Hierdor kwam ik niet in de verleiding om een jump te maken naar een volgend groepje.
Op driekwart van het eerste deel van de Glandon reed ik echter lek. Gelukkig besloot mijn maat op me te wachten en konden we samen weer verder. Maar waarschijnlijk in de haast mijn derailleur te hard/scheef of wat dan ook op de grond gezet. in ieder geval kon ik niet meer op mijn kleinste versnelling rijden want die trapte door. Ondanks nog 2 keer stoppen lukte het niet om het goed te krijgen. Dus dan maar die versnelling niet gebruiken.
Het duurde even voordat ik weer in mijn ritme kwam en het duurde nogal een tijdje voordat we eindelijk bekenden tegen kwamen die wel waren door gereden toen ik lek reed. Eenmaal boven even water gehaald en wat fruit en toen rustig de Glandon af gerold. Rustig afdalen is wel een contradictio in terminis, want het is gewoon remmen los en dan weer op tijd remmen voor de volgende bocht. Het enige rustige is dat je niet hoeft te trappen.
Net voor de tijdswaarneming in het dal even op elkaar gewacht en toen dom net voor een groepje gaan rijden en die wilden niet overnemen natuurlijk. Op een gegeven moment toch maar duidelijk gemaakt dat anderen ook wat moesten doen wilden we de snelheid goed blijven houden. Achteraf was dit al te laat voor mij, maar met een mooie snelheid naar de voet van de Telegraphe.
Daar was het weer ieder voor zich. Sommigen gingen snel van start, en zag ik later weer terugvallen en anderen vertrokken wat later, maar die heb ik nooit meer gezien. Wat ik wel gezien heb en van genoten is het geweldige uitzicht en eigenlijk vlogen zo de kilometers voorbij.
Boven even water gehaald en toen door het dal weer in. In Valloire hebben we een terrasstop gemaakt voor een bordje pasta. Ik kreeg geen hap door mijn keel door een wat oversture maag. Uiteindelijk 2 happen genomen en weer verder gereden naar de Galibier.
Ergens begon het te regenen en het waaide nogal, maar koud heb ik het gelukkig niet gehad, wel kramp in de benen. Even gestopt op 2km van de top om mijn jasje dicht te doen en mijn benen even rust te geven voor het laatste stukje. Eenmaal weer op de fiets blijkt een paar honderd meter verderop dat we niet naar de top gaan, maar door de tunnel. Dat was erg goed nieuws, helemaal toen ik weer aan de andere kant uit de tunnel kwam en daar de zon voorzichtig doorkwam. De wegen waren nog nat, maar het gaf me vleugels (of was het gewoon de afdaling waar je weinig tot niets hoeft te doen. Ach wat kleine klimmetjes, die ben je zo over en weer vergeten.
In ieder geval stond ik een 1uur later onderaan Alpe d'Huez. Daar even gestopt voor water en wat te eten en toen de laatste klim van de dag. Al bij de eerste bocht voelde ik dat het niet meer zo soepel ging als voorheen en bij bocht 16 moest ik even gaan zitten. Uiteindelijk in 4 fases Alpe d'Huez op gereden, want ik was helemaal op. En waarschijnlijk de enige reden waarom ik werkelijk toch tot boven ben gereden was omdat we daar een appartement hadden dus hoe dan ook moest ik naar boven.
Uiteindelijk 10:07 gereden en gelukkig nog net zilver, maar geen medaille want die waren op.