Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jan 2016 09:28

Argument over beter doseren met schijven is nogal vertekenend. Je doseert beter met hydrauliek. Heb je mechanische schijven, pak je dat voordeel niet. Heb je hydraulische velgremmen, heb je dat voordeel ook bij je velgremmen zitten (iets wat je bij racers niet/nauwelijks zien, maar bij vakantiefietsen wel tegen komt).

Ga je idd naar >28mm banden, hebben we het simpelweg over andere soort fiets right? Noem het een crosser, gravelracer, mtb, strandracer, oma fiets... wat amclassic-fan ook al zegt, dan moet het frame daar ook al op aangepast zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 jan 2016 10:49

Ik hoor niemand over de hogere prijzen van de wielsets. Alleen de prijs van de remsets worden hier besproken, maar een wielset voor schijfremmen is toch in veel gevallen flink duurder dan voor velgremmen. En hoeveel mensen komen nu werkelijk aan het doorslijten van een velgrand? Meestal is de betreffende fiets voor die tijd allang al verkocht of ingeruild voor het nieuwste model.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39574
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2016 11:06

Mensen zoeken graag een reden om de nieuwe hype te kunnen kopen ;-)
Prima, ik doe dat ook wel eens. Maar vaak is gewoon de beste reden die ik kan verzinnen dat ik iets nieuws wil. Tenzij iets echt niet goed bevalt (in verleden compleet verkeerde keuze frame).
Less is bore

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 18 jan 2016 21:17

havana schreef:Schijfremmen maken nogal wat los en ik zie dat veel topics erdoor vervuild worden. Ik doe er zelf ook aan mee (zie Cannondale-topic).

Voorstel: al die reply's afsplitsen en verplaatsen naar één centraal schijfremmentopic. Misschien kan dit topic als basis dienen? Dan wel even hernoemen naar "het centrale schijfremmentopic" o.i.d.

Ik kijk uit naar een vruchtbare discussie ;)
Omdat de discussie in dit topic doorliep hier even het centrale schijfremmentopic van gemaakt. Inmiddels dit topic ook samengevoegd met het oude topic waar @havana naar verwijst. Voortaan alles over schijven in dit topic :twisted: .

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 01 feb 2016 19:06

Gewoon een constatering: wereldkampioenen mannen en vrouwen bij het veldrijden reden NIET met schijfremmen.
Volgens de onderliggende teneur van de schijfrem propaganda van de redactie van Fiets zou dit onmogelijk moeten zijn.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 01 feb 2016 19:28

arjan schreef:Gewoon een constatering: wereldkampioenen mannen en vrouwen bij het veldrijden reden NIET met schijfremmen.
Volgens de onderliggende teneur van de schijfrem propaganda van de redactie van Fiets zou dit onmogelijk moeten zijn.
En bij de beloften en juniors mannen ook niet, 1 op 5 voor schijfremmen :D

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 feb 2016 19:36

G.B. Lux Dream schreef:Ik hoor niemand over de hogere prijzen van de wielsets. Alleen de prijs van de remsets worden hier besproken, maar een wielset voor schijfremmen is toch in veel gevallen flink duurder dan voor velgremmen.
Mwa, een setje schijfremwielen hoeft niet per definitie veel duurder te zijn. Momenteel zullen ze dat vooral nog zijn vanwege de nieuwigheid.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39574
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2016 19:53

Eerlijk is eerlijk: vd Haar deed een inhaalaktie naar beneden in de laatste ronde die met canti's echt niet was gelukt.
Maar dan praat je ook over iets wat op remmen lijkt (canti) versus echte remmen.
Schijven hebben op cx en atb echt wel waarde.
Less is bore

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 feb 2016 09:59

Waar ik 1,5 jaar geleden na mijn eerste tochtje op de cyclocrosser nog dacht 'de volgende krijgt schijfremmen', denk ik daar nu anders over. De keren dat ik echt remvermogen tekort kwam, had dat niets te maken met de remmen, maar met het niet geveerd zijn van de voorvork. Onder bepaalde omstandigheden heeft het voorwiel weinig of geen contact met de ondergrond. Dan blijft het altijd lastig remmen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13473
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 feb 2016 13:33

Schijfremwielsets zijn niet duurder, er zijn alleen nog niet zoveel schijfrem velgen. Het enige wat meer kost is het extra setje schijven op elke wielset.

Wat ik niet snap, de ene keer moeten we wel naar de prof kijken en de andere keer niet. Das net hoe het uitkomt.

Bij CX zou ik altijd voor schijven gaan. Op de racer zou het afhangen welk model ik wil, is die met schijven te verkrijgen zou ik dat doen, is het zonder dan gewoon nog 4 jaar velgremmen.

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 04 feb 2016 20:00

Wat is nou slim om te kopen . Ik ben een simpele amateur die nu in het weekend een lekker stukje fiets tot max 80km gewoon om lekker te genieten snelheid onbelangrijk en straks met beter weer 2 a 3 keer in de week op de bike spring . Ik wil een nieuwe racefiets aan schaffen en deze zeker 6 tot 8 jaar houden is het nu slim om dan toch maar voor schijven te gaan omdat het de komende jaren vast wel zal gaan doorzetten .?

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 04 feb 2016 20:07

Zou geen proefkonijn van de rijwiel industie willen zijn en nog een paar jaar wachten tot er een standaard in het systeem is
Denk dat de toekomst steekassen zal zijn

Plaats reactie