Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 05 feb 2016 21:25

nijkie schreef:Kom Zondag naar Arnhem heb ik een mooi ritje 105km en 950hm zit alles in,snelheid onbelangrijk.
09:00 uur vertrek adres op het toneel bij de chinees.
Alle zones in deze training zijn aanwezig.
Morgen heb ik een jarige dochter, maar anders zou ik graag een keer met je meefietsen.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 feb 2016 21:29

Excuses als mijn vragen irritatie opwekken maar ik probeer iets te doorgronden. Ik begrijp dat iedereen een aërobe en een anaërobe drempel heeft. Maar hoezo liggen die voor iedereen op exact dezelfde percentages als zo;n beetje alle andere dingen aan ons lichaam individueel zijn? Kan het niet zo simpel zijn dat die zone indelingen voor sommige mensen heel anders liggen?
Veni. Vidi. Fietsie.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 05 feb 2016 21:44

TumTumTum schreef:Excuses als mijn vragen irritatie opwekken maar ik probeer iets te doorgronden. Ik begrijp dat iedereen een aërobe en een anaërobe drempel heeft. Maar hoezo liggen die voor iedereen op exact dezelfde percentages als zo;n beetje alle andere dingen aan ons lichaam individueel zijn? Kan het niet zo simpel zijn dat die zone indelingen voor sommige mensen heel anders liggen?
Mijn eerste post was bedoeld omdat ik wil begrijpen wat ik doe. Dus ik vind het wel leuk dat je doorvraagt.

Wat ik begrepen heb bepaalt je drempelwaarde (omslagpunt) wanneer je gaat verzuren. Deze kan je bepalen met een test. Dus dan zijn de procentuele waarden daarvan toch al redelijk individueel?
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 feb 2016 21:52

TumTumTum schreef:Excuses als mijn vragen irritatie opwekken maar ik probeer iets te doorgronden. Ik begrijp dat iedereen een aërobe en een anaërobe drempel heeft. Maar hoezo liggen die voor iedereen op exact dezelfde percentages als zo;n beetje alle andere dingen aan ons lichaam individueel zijn? Kan het niet zo simpel zijn dat die zone indelingen voor sommige mensen heel anders liggen?
Het zijn percentages van je Max hartslag en die is bij iedereen verschillend.
Kijk eens bij energylap kun je gegevens invullen en ne krijgt de zone indeling per mail.
http://crm.energylab.be/MyClimb/hartslagzones/?lang=nl
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 feb 2016 21:55

Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat die lijstjes van 50-60%, 70-80% etc bij iemand anders wel eens 65-70, 70-85% etc kunnen zijn. Dat die percentage "schijven" dichter bij elkaar liggen. Of juist verder van elkaar af. Misschien dat je ook mensen hebt die al in hun D2 zone terecht komen als ze op 45% van hun omslagpunt fietsen.
Mijn vraag is dus; waarom zouden die procentuele waarden altijd precies hetzelfde zijn? We weten immers ook al dan het sommetje 220 - leeftijd geen nauwkeurige Hfmax op levert.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40168
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 feb 2016 22:04

Eens, maar als je een echt kloppend omslagpunt hebt bepaald, dan zijn deze regeltjes behoorlijk accuraat.
Die procenten komen dan van een kloppende individuele waarde en niet vanuit een standaardaanname zoals de 220-leeftijd regel. Die klopt bijv bij mij niet; ik tik als ik voluit ga bij een spinningles sowiso de 186 aan, met een uitschieter als ik fit en uitgerust ben naar 191.
Less is bore

Gebruikersavatar
AmstelGoldRaas
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 05 feb 2016 22:07

Eens met Daniel. Mijn omslagpunt is bijv 190 en ben 33 jaar (dus HF max kan nooit 187 zijn :D ).Het is sowieso beter om uit te gaan van omslagpunt i.p.v. HF max. Dus D1: 75-85%, D2: 85-95%, D3: 95-100%. Allemaal t.o.v. omslagpunt.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 feb 2016 22:49

Jans schreef:@TTT http://doefiets.nl/training/basisprinci ... vanjezones Hier komen ze met hele andere gegevens. Maar zal het niet zo zijn als met iedere godsdienst? Ieder heeft zijn eigen regels. Dus, doe gewoon wat je leuk vindt. En wat je autisme betreft, jij weet het, maar er zitten er hier op het forum heel veel, de meesten weten het waarschijnlijk nog niet. En dat gezegd hebbende, autisten hebben ook hele positieve kanten. Het is echt niet alleen kommer en kwel.
Volledig mee eens Jans.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 feb 2016 09:56

monique70 schreef:
nijkie schreef:Kom Zondag naar Arnhem heb ik een mooi ritje 105km en 950hm zit alles in,snelheid onbelangrijk.
09:00 uur vertrek adres op het toneel bij de chinees.
Alle zones in deze training zijn aanwezig.
Morgen heb ik een jarige dochter, maar anders zou ik graag een keer met je meefietsen.
Kom vast nog wel een keer een mogelijkheid.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 06 feb 2016 11:50

TumTumTum schreef: Misschien is mijn conditie toch te slecht zodat mijn hartslag te snel stijgt? Rijst wel de vraag, als in D1 zo'n goede manier is om je conditie te verbeteren, hoe bereik je dan conditie verbeteren met D1 rijden als dat gewoon niet lukt? Als iemand het beter weet mag hij/zij een rondje met me mee komen fietsen en vertellen wat ik dan fout doe. 8-)
Volhouden. En als je merkt dat je hartslag wat hoger is, rustiger trappen tot ie weer zakt. Afhankelijk van hoe ik me voel stijgt mijn hartslag zo ongeveer op het moment dat ik op m'n fiets zit tot 140 (terwijl m'n rustige duur zo rond de 125 eindigt). Rustig ademen, rustig en licht trappen en die hartslag zakt uiteindelijk heus wel. En soms stijgt ie weer zodra ik weer iets meer zwaarder wil trappen of een iets hogere cadans, op andere dagen was dat blijkbaar even de startmotor en blijft ie daarna wel keurig laag zoals ik 'm die dag wilde....

Ik zou meer moeten noteren als ik er echt iets van wil leren maar ik merk dat veel zaken met elkaar te maken hebben: lang genoeg slapen (maar ook kunnen doorslapen!), wat en de hoeveelheid eten de avond ervoor (of overdag afhankelijk van wanneer je fietst), drukte op t werk waardoor ik het 1e stukje van de rit nog even de dag afsluit, etc.

Maar je er vooral ook niet te druk om maken. Het moet vooral ook leuk blijven. En je merkt aan de reacties dat wat mensen leuk vinden nogal verschilt. De 1 wil gewoon lekker rijden zonder gezeik met metertjes, en de ander kan niet genoeg statistieken zien tijdens het fietsen. Zodra het niet meer als plezier aanvoelt dat ritje wat je doet, direct het trainingsdoel opzij leggen en gewoon lekker fietsen die dag. Weliswaar willen we "beter worden", maar we zijn gewoon fietsers die een hobby uitvoeren, dus plezier moet bovenaan blijven staan. En morgen is er weer een dag en lukt het misschien wel om goed in de zone te blijven :)

Gebruikersavatar
Jannijm
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2013 20:35

Gebruikersavatar Jannijm 06 feb 2016 12:31

Helemaal met je eens GJEvK! Dat is precies zoals ik het ook ervaar. :like:

brutus
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 06 feb 2016 13:10

Moest alles ff goed overdenken, maar het komt er dus idd gewoon op neer dat je niet in d2 moet fietsen ?

Ik fiets bv wel eens naar Schoorl toe (3 uur) doe daar een rondje mtb parcours en dan weer terug .
Dan heb ik dus een duurtraining van 6 uur.
En op die manier net ff leuker.
Schijnt ook dat een duurtraining van meer als 4 uur geen zin heeft ?

Overigens is mijn doel zo hoog mogelijk met wedstrijden komen (mtb marathon)

Maar je mag dus tijdens een duurtraining ook best 3x15 minuten in d3 rijden ?
Uiteraard als je op tijd hersteld ben voor t volgende.

Plaats reactie