Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

analyse/interpretatie cijfers vermogen

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 jun 2016 20:50

Zeker.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 11 jun 2016 20:51

Weet ik waar ik ga wonen...
Maak joe woar

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 12 jun 2016 01:13

Fietsen?altijd schreef:Wat is eigenlijk een goed ftp in watt/kg? ben ik wel nieuwsgierig naar.
http://d4nuk0dd6nrma.cloudfront.net/wp- ... filing.jpg]

Top Junioren ( 17 /18 jr ) in Nederland is vanaf 6,4 watt/kg over 5 minuten

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 12 jun 2016 12:15

Bedankt!
Dit bewijst wel weer dat koersen meer is dan hard fietsen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maak joe woar

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 12 jun 2016 13:28

mao schreef:
Fietsen?altijd schreef:Wat is eigenlijk een goed ftp in watt/kg? ben ik wel nieuwsgierig naar.
http://d4nuk0dd6nrma.cloudfront.net/wp- ... filing.jpg]

Top Junioren ( 17 /18 jr ) in Nederland is vanaf 6,4 watt/kg over 5 minuten
Van welke leeftijd gaan ze uit in de tabel?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jun 2016 14:35

20-35, de jaren dat je in principe op z'n best bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 12 jun 2016 18:23

Ik ben nog in ontkenning (@38)... Gelukkig nog wel in het bovenste helftje. :-P
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 12 jun 2016 18:28

athhretjt schreef:
Rond de zes is acceptabel als je serieus mee wilt doen voor het podium in de tour.

Als je meer wil weten kan je kijken naar Coggan's Power Profile, als je dat intypt bij google afbeeldingen vind je hem wel.
Ik ben bang dat je dan nog wel wat tekort komt. Contador zat vorig jaar bijvoorbeeld op 420W met een gewicht van 62 kg (als ik wikipedia mag geloven).

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 12 jun 2016 18:31

Fietsen?altijd schreef:Leuk om je in te verdiepen. Heb ook een bestandje gevonden waarin stond verwerkt wat de gemiddelde ftp's zijn per categorie in Amerika. Ik zou dan ongeveer categorie 1/2 zijn. Ligt het niveau van het amateur racen daar zoveel lager dan in Nederland?
Waarschijnlijk is het niveau daar wel ietsje lager. Maar vergeet ook niet dat w/kg is Nederland niet zo heel belangrijk is. Je kan bijvoorbeeld wel lekker hoog in het grafiekje staan met 300W@60kg, maar in Nederland heb je meer aan W/CdA.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 12 jun 2016 19:05

vitamineb schreef:Ik ben bang dat je dan nog wel wat tekort komt. Contador zat vorig jaar bijvoorbeeld op 420W met een gewicht van 62 kg (als ik wikipedia mag geloven).
Nee, dat is overdreven. FTP is overigens door de bedenker van de term nooit echt gedefinieerd. Meestal wordt het maximale vermogen dat je gedurende 1 uur kan produceren gebruikt, maar de bedenker (Coggan) gebruikt zelf ook regelmatig andere definities.
Ik ga maar uit van 1 uur. (FTP vind ik eigenlijk een kortzichtig en vaag omschreven concept, wordt ook niet gebruikt in wetenschappelijk onderzoek, daar is veel meer aandacht voor varianten op het Critical Power model, waar ooit weer FTP van is afgeleid/populair gemaakt, maar ik dwaal af...)

Geschatte vermogens op internet moet je mee uitkijken. Sommige figuren rekenen hun vermogens bijvoorbeeld uit genormaliseerd naar 70 kg lichaamsgewicht.
Maar er zijn wel genoeg te vertrouwen getallen te vinden, en een uur lang meer dan 6,3 W/kg heb ik volgens mij nog nooit ergens gezien. Snelste tijden van bijvoorbeeld Lance Armstrong op de Alp d'Huez wordt ook rond de 6,2 tot 6,4 geschat, en dat is dan gedurende 40 minuten.
Grootste uitschieter van Contador is de klim naar Verbier in 2009, maar dat is een relatief korte klim, daar moet hij of wind mee hebben gehad, of een motortje, of iets anders. Die klim springt echt boven alles uit. Dus om die nou te gebruiken als uitgangspunt..

Kruijswijk produceerde op de klimtijdrit in de Giro 385 W gedurende 28 minuten, dat is rond de 6 W/kg voor hem.

Dus met 6 gedurende een heel uur kom je echt een eind voor het podium.

Ik bedenk me nu dat je waarschijnlijk die ene foto op internet van het opwarmschema van Contador: dat is echt niet zijn 'echte' FTP. Dan had hij de tour namelijk makkelijk gewonnen.

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 12 jun 2016 19:22

Dat getal van Contador kwam van een foto van z'n fiets tijdens TdF 2015 tijdens warming-up, dus dat zal wel enigszins kloppen (al kunnen ze natuurlijk random wat getallen neerzetten om de rest te f*cken)

Afbeelding

En natuurlijk trappen ze tijdens zo'n tour niet wat ze (in theorie) moeten kunnen trappen. Zulke waardes haal je alleen als je fit bent en niet al 14 etappes in de benen hebt zitten.

Zo zei Dumoulin vorig jaar tijdens te Vuelta dat hij tijdens een mindere dag zo'n 50 Watt minder trapte. Dat is een hoop.

Ik ben het dus wel met je eens dat als je rond de 6 w/kg trapt je een goed klassement rijdt tijdens een grote ronde. Echter moet je dat dan wel tijdens de ronde kunnen trappen.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 12 jun 2016 19:27

Nee, dat getal geloof ik niet als zijn 'echte' FTP. Dat is echt te hoog. Overigens ook al apart dat zijn LTH, wat denk ik lactate threshold zal betekenen, dan weer lager is dan zijn FTP.
Die 420W kan niet bedoeld zijn als wat men normaal een FTP noemt.

Plaats reactie