Pagina 10 van 18

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 10:27
door Kornuit
Net in Zuid Frankrijk nog een KOM gehaald in een technische afdaling. 1.9km op een smal weggetje met veel scherpe bochten..Toch leuk 1e van de 2400. Overigens geen onnodig risico genomen, nergens vol de binnenbocht (alleen als ik kon zien dat er niets aan kwam)

https://strava.app.link/IgbTWUpwl0

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 10:33
door scepticus
Netjes, netjes, gefeliciteerd!

Op de leaderboards van (bekende) afdalingen vallen me vaak een aantal dingen op trouwens: Op de meeste afdalingen haal ik ook zonder gek te doen vrij makkelijk top 1 a 2% (en ik neem aan dat dat ook wel geldt voor bv NuitKor en AMCF)

-Het kan dus niet anders dan dat er echt hele volksstammen zijn die met dichtgeknepen remmen en dito billetjes naar beneden strompelen.

-Op de echt bekende afdalingen (kaliber Sa Calobra) rijdt pakweg de top-3 wel ECHT hard. Ik reed daar bijvoorbeeld (zonder verkennen, met verkeer en zonder gek te doen) 800e vd 80.000, precies de top 1% die ik noemde, maar de KOM is dus gewoon 2 minuten sneller dan ik, maar ook al 50 seconden sneller dan de nr 10. Dan heeft de jongen die de KOM heef toch wel heel erg hard gereden. Was op 10 juni om 11 uur 's ochtends, dus er moet ook wel verkeer zijn geweest.

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 10:42
door Keezx
Ik denk aan een speciale (zware) afdalingsfiets met brede banden en schijfremmen om te beginnen.....

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 10:44
door amclassic-fan
Als je de snelste tijden op bijv de Ventoux ziet dan kan ik maar tot 1 conclusie komen en dat is dat er door sommige maximaal risico genomen wordt.

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 10:50
door scepticus
My point exactly.

1

Geplaatst: 28 sep 2019 11:35
door raven14
plantagenet schreef: 27 sep 2019 21:56 Zijn leuke filmpjes, maar het zijn vooral lange afdalingen zonder scherpe bochten (er wordt met 50+ km/u door de bochten gereden). 70 km aan het uur afdalen is best spannend, maar dan flink in de remmen om een haarspeld in te gaan vereist inschattingsvermogen en remkwaliteiten.
Ik heb ooit een vervelende afdaling gehad waar de weg constant naar beneden kronkelde; weinig rechte stukken en geen haarspelden. Heel veel remmen. Halverwege gestopt om te voelen hoe heet mijn velgen waren. Dan toch liever een afdaling zoals in de filmpjes ;)
In de afdalingen die hier in beeld worden gebracht, kan je juist grote verschillen maken met de juiste lijnen en zoveel mogelijk momentum door de bochten meenemen. De gripgrens ligt ver weg maar je moet er ook net onder durven rijden.

Heerlijke filmpjes om te bekijken.

Ik heb zelf de KOM van de afdaling van de Rosier in de Ardennen, en misschien onnozel, maar die heeft wel wat emotionele waarde omdat ik een huis heb aan de voet van die klim. https://www.strava.com/segments/4330114
('k Zou liever de KOM hebben van de klim, maar helaas :) )

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 11:44
door scepticus
Mooie helling. Ik heb m vooral heel vaak omhoog gereden. De Rosier Oost vanuit Ruy lijkt me ook wel een geschikte plek om te Everesten trouwens.

Ik vind de afdaling richting La Gleize ook heerlijk om een of andere reden (die ruime haarspeld naar rechts net na het dorpje, dan dat lange rechte stuk, dan flauw rechts en dan die snelle lang doorlopende bocht naar links :D )

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 11:48
door raven14
scepticus schreef: 28 sep 2019 11:44
Ik vind de afdaling richting La Gleize ook heerlijk om een of andere reden (die ruime haarspeld naar rechts net na het dorpje, dan dat lange rechte stuk, dan flauw rechts en dan die snelle lang doorlopende bocht naar links :D )
Die doordraaiende rechtse is er ook zo een waar je veel verschil kunt maken, ook omwille van het slechte wegdek waardoor de meesten daar het voetje wat lichten.

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 11:49
door raven14
scepticus schreef: 28 sep 2019 11:44 Mooie helling. Ik heb m vooral heel vaak omhoog gereden. De Rosier Oost vanuit Ruy lijkt me ook wel een geschikte plek om te Everesten trouwens.
Dan moet je toch al 300km+ rijden... niet steil genoeg.

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 12:50
door Kornuit
amclassic-fan schreef: 28 sep 2019 10:44 Als je de snelste tijden op bijv de Ventoux ziet dan kan ik maar tot 1 conclusie komen en dat is dat er door sommige maximaal risico genomen wordt.
Inderdaad en ondertussen vrouw met de kinderen wachten op de camping..je moet er toch niet aan denken dat die alleen terug naar huis moeten? :dislike:

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 13:30
door Goudhaantje
NuitKor schreef: 28 sep 2019 12:50
amclassic-fan schreef: 28 sep 2019 10:44 Als je de snelste tijden op bijv de Ventoux ziet dan kan ik maar tot 1 conclusie komen en dat is dat er door sommige maximaal risico genomen wordt.
Inderdaad en ondertussen vrouw met de kinderen wachten op de camping..je moet er toch niet aan denken dat die alleen terug naar huis moeten? :dislike:
Misschien dat zijn vrouw nog harder daalt... :roll:

Het risico dat de volledige familie, of een deel daarvan, op de terugweg bij een verkeersongeluk overlijdt is volgens mij groter.

Ik denk dat niemand harder daalt dan hij/zij aankan en iedereen kent de risico's.

Re: Het grote afdalingstechniek topic

Geplaatst: 28 sep 2019 14:49
door Kornuit
Goudhaantje schreef: 28 sep 2019 13:30
NuitKor schreef: 28 sep 2019 12:50
amclassic-fan schreef: 28 sep 2019 10:44 Als je de snelste tijden op bijv de Ventoux ziet dan kan ik maar tot 1 conclusie komen en dat is dat er door sommige maximaal risico genomen wordt.
Inderdaad en ondertussen vrouw met de kinderen wachten op de camping..je moet er toch niet aan denken dat die alleen terug naar huis moeten? :dislike:
Misschien dat zijn vrouw nog harder daalt... :roll:

Het risico dat de volledige familie, of een deel daarvan, op de terugweg bij een verkeersongeluk overlijdt is volgens mij groter.

Ik denk dat niemand harder daalt dan hij/zij aankan en iedereen kent de risico's.
Maar dat is geen onnodig risico. Je moet toch in de auto naar huis.