Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 08 nov 2016 10:33

havana schreef:BB voor BSA kost je 25 euro (GXP)
Zoals deze? http://www.futurumshop.nl/sram-gxp-team ... raad.phtml
havana schreef:Bijkomend voordeel: je kunt switchen naar 110 mm BCD waardoor je veel meer vrijheid hebt in kettingbladen. Daar past alles op, 34, 39, 50, 52, enz.
110 is dus handig als je de bergen in gaat en het 39t blad net effe te veel is. Je kan blijven wisselen tussen dubbel en compact? Even los van kettinglengte.
havana schreef:Een Quarq is net zo makkelijk wisselen als pedalen, mits de BB-systemen compatible zijn. Het is letterlijk één bout dus het stelt echt niks voor en is ook te doen voor de thuissleutelaar.
OK. Een Quarq Elsa R of Riken R bijvoorbeeld past in die GXP bottom bracket. En dan een paar Rotor bladen erop (bijv. Q-Rings) en ik ben good to go?

Weliswaar mijn geliefde Chorus crank weg, maar ik ben wel klaar voor een hoop fietsplezier.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28169
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2016 18:17

Inderdaad. Kan ook nog wel goedkoper in Duitsland, voorbeeld.
110 is dus handig als je de bergen in gaat en het 39t blad net effe te veel is. Je kan blijven wisselen tussen dubbel en compact? Even los van kettinglengte.
Op 110 BCD passen allerlei bladen, dus inderdaad je kan dubbel en compact afwisselen. Zelf zou ik voor een 50/34 setup gaan met een 39 blad voor 't vlakke. Een 52 staat wel stoer maar voegt niks toe t.o.v. een 50. Het kan wel als je het per se zou willen, maar dan moet je je VD opnieuw afstellen. Kettinglengte is nicht im Frage.
OK. Een Quarq Elsa R of Riken R bijvoorbeeld past in die GXP bottom bracket.
De Elsa en de Riken worden uitgefaseerd. Er is niks mis mee, maar zou zelf voor het nieuwe model (DZero) gaan (link. Zijn ook nog eens wat goedkoper geworden. Alle sytemen van Quarq gebruiken het GXP-systeem.
En dan een paar Rotor bladen erop (bijv. Q-Rings) en ik ben good to go?
Als je de 110 BCD spider pakt kun je de kettingbladen monteren waar jij blij van wordt. Er past heel wat op. Rotor, SRAM, TA Spécialités, FSA, Stronglight, Praxisworks en nog een hele reeks anderen. Ik heb zelf voor Stronglight gekozen omdat deze mooi zwart blijven, fijn schakelen en in allerlei vertandingen beschikbaar zijn. Hier een link naar een hele zooi bladen die allemaal zouden moeten passen.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 08 nov 2016 19:05

Thnx Havana!

Ik trap nu op 53/39, dus dat houd ik zo in principe. In de bergen een 34 binnenblad monteren is dan ook mogelijk. Cool.

Wat houdt het GXP systeem exact in? Ik zie ook BB's van Power2max en Chris King voor BSA draad. … Ben een CK fan, kan het niet helpen. ;-)

Stronglight … ik zal eens kijken. AbsoluteBlack ook mooi!

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 nov 2016 19:44

snowkrash schreef:Thnx Havana!

Ik trap nu op 53/39, dus dat houd ik zo in principe. In de bergen een 34 binnenblad monteren is dan ook mogelijk. Cool.
Waarschijnlijk niet. Kijk eens naar de specs van je voorderrie. Meestal is die capaciteit 16 tanden verschil.

Havana heeft het over een 50 tanden groot voorblad icm een 34 klein en jij hebt 53 groot blad.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28169
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2016 19:44

Houd er rekening mee dat een 34 combineren met een 53 slecht of niet werkt.

Bij GXP liggen de lagers buitenboord in de cups. Het systeem is gelijk aan Hollowtech met één verschil, het is niet symmetrisch. De as is aan de DS 24 mm en loopt richting de NDS naar 22 mm.

Er zijn allerlei fancy BB's beschikbaar, heb zelf C-Bear... afgaande op de site van CK hebben hullie alleen een optie voor Hollowtech.
Laatst gewijzigd door havana op 08 nov 2016 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 08 nov 2016 19:45

snowkrash schreef:Stronglight … ik zal eens kijken.
Dat ranke, ouderwetse detoneert mijns inziens wel met de vettere, modernere look van de Quarq arm/spider. Passen SRAM bladen mooier bij.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28169
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2016 19:47

SRAM heeft dan weer geen 39, wel een 38.

Als je dat massieve mooi vindt kun je ook eens kijken bij Praxisworks. Die schijnen ook heel goed te schakelen.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 08 nov 2016 21:36

havana schreef:Houd er rekening mee dat een 34 combineren met een 53 slecht of niet werkt.
Je hebt gelijk … begon even te enthousiast te fantaseren. ;)
havana schreef:Bij GXP liggen de lagers buitenboord in de cups. Het systeem is gelijk aan Hollowtech met één verschil, het is niet symmetrisch. De as is aan de DS 24 mm en loopt richting de NDS naar 22 mm.
CK biedt naast de Road 24/22 set ook Road 24. Eigenlijk de standaard Threadfit24 met resp. een 24/22 conversiekit en een 24mm conversiekit. CK komt trouwens ook met een BB voor 30mm assen.
havana schreef:Er zijn allerlei fancy BB's beschikbaar, heb zelf C-Bear... afgaande op de site van CK hebben hullie alleen een optie voor Hollowtech.

De Quarq carbon DZero 130mm zal ongeveer €850 kosten: bij Bike24 althans.

Ik zal voor de Quarq een BB nodig hebben voor BSA 68mm frame en 30mm as. Ik had begrepen dat Quarq en Power2max cranksets 30mm assen hebben. …. €25 als ik het op budget doe.

Rotor Q-ring bladen: €125

Totaal: €1000 …. toch goedkoper dan die Powertap P1 pedalen. Nieuw te kopen gereedschap niet meegerekend. Zal wel wat nodig hebben voor het monteren van BB en de cranks.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28169
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2016 22:13

Een Quarq GXP versie heeft geen 30 mm as. Er is wel een versie die dat heeft maar die past niet in BSA.

Geldt voor ieder crankstel met een 30 mm as overigens. De as is te kort.

P2Max heb je net als Quarq in zowel 30 als 24 mm uitvoeringen.

Overigens heb je 110 mm BCD nodig en geen 130 BCD.

Enige gereedschap dat je nodig hebt is een HT2 sleutel of dop van ca 15 euro. Dan ga ik ervan uit dat je een inbussleutel van 10 mm zelf al hebt.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 09 nov 2016 13:03

Wat een schimmige bende met die BB types, as-maten. Damn.

Waarom moet ik een 110mm BCD? Als ik op 53/39 wil blijven fietsen kan 130 toch prima? Quarq en P2max bieden beide.

Om mijn Campa cups los te krijgen EN de GXP er in draaine zou deze OK moeten zijn, volgens mij:
http://www.parktool.com/product/bottom- ... tool-bbt-9

10mm inbus inderdaad in huis. Ik neem aan om de Campa crank er uit te draaien?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 nov 2016 13:16

snowkrash schreef:
10mm inbus inderdaad in huis. Ik neem aan om de Campa crank er uit te draaien?
ja, wel een beetje een lange is wel handig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28169
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 nov 2016 13:19

Waarom moet ik een 110mm BCD? Als ik op 53/39 wil blijven fietsen kan 130 toch prima? Quarq en P2max bieden beide.
Ik zie geen enkele reden om 130 BCD te nemen. Op een 110 BCD past namelijk wel een 53/39 (wel maatvoering 110 nemen uiteraard) maar bijvoorbeeld een 34 past niet op een 130 BCD. Misschien gebruik je die nu niet, maar in de toekomst wellicht wel. Ik ken je capaciteiten niet, maar een 34 voor de bergen is voor de meeste renners echt geen overbodige luxe.

Bovendien raak je een 130 BCD veel lastiger kwijt op de tweedehands markt. Er is nauwelijks nog vraag naar "ouderwetse" dubbels. Het is niet voor niks dat bijv. Campa en Shimano hier vanaf gestapt zijn (hanteren nog maar één maat).

De vele standaarden zijn inderdaad complex, maar als je je er even in verdiept valt het mee. Als vuistregel kun je aanhouden dat een 24 mm as eigenlijk in alle systemen past, dit i.t.t. een oversized (30 mm) as.

Plaats reactie