Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewicht, fietsen en afvallen.

Roy Van De Sande
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2015 21:40

Roy Van De Sande 30 aug 2016 08:22

Wat eten jullie zoal voor/na het fietsen? Je leest vaak niet dit of dat maar concreet, wat eet je dan wel?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 aug 2016 08:43

In mijn optiek maakt het allemaal niet zo heel veel uit, zolang het maar niet extreem vet is of extreem veel suikers bevat (oftewel, eten met een hoge "energetische dichtheid" maar een laag verzadigingsgevoel)

Afvallen doe je alleen als je meer verbrandt dan bijtankt. Dus zul je moeten leren leven met een beetje een hongergevoel gedurende delen van de dag.
In diëten die dit hongergevoel proberen te voorkomen geloof ik niet zo.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 30 aug 2016 08:55

Ik ga ook weer een poging doen. 8-) . Van t voor jaar 5 kg afgevallen en dat is nu redelijk stabiel. Ik ga nu proberen om de komende tijd er nog 5 af te krijgen. Overdag moet ik gewoon genoef eteb, anders te weinig energie voor mijn werk. Maar ik ga proberen avondmaal porties kleiner te maken en savonds zo weinig mogelijk extra eten. En opletten wát ik eet. Verder gewoon lekker fietsen... want zonder sport kan ik niet afvallen :twisted:
is het fietsen aan het her-ontdekken

wouterkaas
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:40

wouterkaas 30 aug 2016 14:57

J.Edge87 schreef: En opletten wát ik eet.
Dit vooral! Ik ben afgelopen half jaar echt niet zozeer minder gaan eten, maar ben wel 12 kg kwijt. :D

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8918
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 aug 2016 19:41

Roy Van De Sande schreef:Wat eten jullie zoal voor/na het fietsen? Je leest vaak niet dit of dat maar concreet, wat eet je dan wel?
Dat ligt er aan wat je gaat rijden,als idioot voorbeeld afgelopen Zondag 6 snee brood met jam en 2 koffie voor vertrek tijdens de rit 3 bidons met 45gr maltodextrine ieder + schepje dorstlesser 2 repen maxim en 1 gelletje tijdens de pauze koffie en cola en ik kon wel een varken op toen ik thuis was.
Rit was 135km met 750hm waarvan ik 80km kopwerk heb gereden op stevig tempo met wind tegen verbruik 2900kj.Ik was ook schoon aan de haak vr en zat ook samen nog 100km gereden.
Ik vond het zelf wel veel wat ik gegeten heb maar had het nodig .
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39543
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2016 07:04

wouterkaas schreef:
J.Edge87 schreef: En opletten wát ik eet.
Dit vooral! Ik ben afgelopen half jaar echt niet zozeer minder gaan eten, maar ben wel 12 kg kwijt. :D
Mooi resultaat! En wat heb je dan zoal veranderd?
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8831
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 aug 2016 09:34

daniel1975 schreef:
wouterkaas schreef:
J.Edge87 schreef: En opletten wát ik eet.
Dit vooral! Ik ben afgelopen half jaar echt niet zozeer minder gaan eten, maar ben wel 12 kg kwijt. :D
Mooi resultaat! En wat heb je dan zoal veranderd?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Maar ik verwacht eigenlijk: minder calorieën tot me genomen.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 31 aug 2016 09:57

ruud_k schreef:
Ooit al eens afgevraagd waarom een gemiddelde klassementsrenner in de Tour zo gemiddeld 6kg afvalt in 3 weken fietsen...? Vetbranding, dat dus :)
Vet levert veel meer energie, hun verbranding is zo hoog, daar valt niet tegenop te eten. Die gelletjes onderweg is slechts pure bijvoeding

Wel even op trainen overigens, maar vet wordt dus prima verbrand, OOK bij hoge intensiteit.
Ja door ronderenners. :) Niet door jou (vermoed ik) en mij. Topsporters hebben door hun manier van leven en trainen een veel efficientere energiehuishouding dan ye gemiddelde fietser/sporter. Ik vraag me ook af of zoiets voor een huis-tuin en keuken sporter wel te bereiken is en of je dat wel moet willen. Als zeg maar niet echt haalbaar doel.
Het zou leuk zijn als, maar ik denk dat er vrij weinig gemiddelde klassementsrenners op het forum zitten.
nijkie schreef:Dat ligt er aan wat je gaat rijden,als idioot voorbeeld afgelopen Zondag 6 snee brood met jam en 2 koffie voor vertrek tijdens de rit 3 bidons met 45gr maltodextrine ieder + schepje dorstlesser 2 repen maxim en 1 gelletje tijdens de pauze koffie en cola en ik kon wel een varken op toen ik thuis was.
Wow. Als ik dat eet als ontbijt kom ik mijn fiets niet eens meer op. ;)
Veni. Vidi. Fietsie.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 31 aug 2016 09:59

Ik eet na het fietsen meestal een broodje dunner

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 31 aug 2016 14:51

Om af te vallen moet je energiebalans negatief zijn: Meer verbruiken en minder aanvullen.
Of dat laatste nu in de vorm van minder vet, eiwit of koolhydraten is maakt niet veel uit.
Gevarieerd en met mate eten, regelmatig sporten en jezelf de tijd gunnen. Tussen de 0.5 en 1 kg (maar dat vind ik al veel) per week max. That's it.
En af en toe zondigen kan best.

De dagelijkse hoeveelheden en soort (eiwit, vet, koolhydraten) kun je aanpassen naar gelang je verbruik (training). Na een intensieve rit wat koolhydraten, na een rustige rit niks (als je wilt afvallen).

Op de fiets neem ik altijd eten mee voor de zekerheid voor als ik geparkeerd kom te staan met een lege maag, maar dat komt sinds ik beter getraind ben bijna niet meer voor.
older Budweiser

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 31 aug 2016 18:47

ruud_k schreef:
runcyclerun schreef:
GJEvK schreef:Pff kan er niet wat duidelijkheid en ook eenduidigheid komen? Aan de ene kant moet je vaak een klein beetje eten. En blijkbaar wil je alvleesklier liever niet te vaak wat te eten... Pfff...

herstel: chocomelk. Staat op Fiets.nl dus het is waar :) Wel de halfvolle die is minder vet :)
Neee :-) niet minder vet. Vet is juist goed :-)))
Yes, vet is goed !
Yup, maar aangezien ik nog een gemiddelde ronderenner zijn gewicht aan vet op m'n lichaam heb hangen denk ik dat ik voorlopig nog genoeg vetreserves heb.... Maar ik begreep uit dat artikeltje trouwens vooral dat ze de magere variant adviseren omdat de opname van eiwitten dan beter zou zij. Geloof niet dat fiets.nl erg tegen vet is :)

En de gemiddelde ronderenner rijdt geen 6 uur per dag zeer intensief. Een groot deel van de meeste dagen rijden zij gewoon rustig in D1/D2. Nou ja, voor hun rustig dan. Voor de gemiddelde toerist hier is dat volle bak sprint :lol:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 aug 2016 19:17

geertjeb schreef:Ik eet na het fietsen meestal een broodje dunner
Dat zijn de beste om af te vallen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie