Dennis1987 schreef:Ik vraag me echt af hoe je zoveel verslijt maar ik moet zeggen dit topic leest wel lekker weg
Gewoon door alle weer pendelen, heel jaar door, zomer en winter.
Ik denk niet dat ik daarin uniek ben.
Sinds enkele jaren is het zonder versnellingen en sinds een dikke 1 jaar ook zonder vrijwiel. Ik ben in deze jaren veel meer km beginnen rijden, met ook veel bagage / gewicht, met elk jaar toename van drempelgehots (ze zijn hier sinds een paar decennia bezig met de fietswegenis te wijzigen naar tweerichting aan 1 wegkant en gescheiden, waardoor quasi elke zijstraat een hots over een drempel werd en je om de haverklap moet oversteken tussen eilanden, paaltjes en andere brol, inclusief 2 of 4 (als er nog een middenplateau is) drempels.
Na veel spaak en kettingbreuken op korte tijd, en mijn plan moeten kunnen trekken (er is geen "schat ik heb pech kun je me effe komen oppikken ja tot straks") besloot ik om me een nieuwe fiets aan te schaffen, die (eindelijk, me terug geen rommel op te laten solferen) past, en sterk genoeg is om deze situatie langdurig te doorstaan. Dat het prijskaartje stevig zou zijn was verwacht. Dat is typerend voor elke brol/kwaliteitsafweging.
In oude tijden maakten ze nog iets om mee te gaan, en werd dat als het "normale" beschouwd. Niet meer. Als je tegenwoordig kwaliteit wilt is het geen +10 +20 +50 +100% is de prijs 5 keer zoveel. Zelfs als de kost (= langetermijn) idem blijkt, dan heb je tenminste de miserie toch niet gehad.
Ik ben dus eigenlijk, zoals mijn onderwerptitel zegt, eerder door gesukkel dan uit vrije wil naar doortrapper "gemigreerd". Echter, achteraf gezien, en ervaren te hebben, vind ik dat me erg goed liggen. Het is bij serieuze tegenwind en/of veel bagage wel afzien maar dat neem ik erbij / heb ik ervoor over.
Mijn fietsen zijn geen zwevende lichtgewicht blitse pijlen maar lompe werkpaarden. Toen ik samen met de dealer de uiteindelijke kenmerken van die Santos ging vastleggen vroeg hij me welke kleur dit en dat onderdeel moest hebben, en kreeg ik een regenboog voor mijn neus. Ik had op dat moment nog niet eens aan kleuren gedacht - ik was gefocust op tandwielen, verzet, ketting, grootte kader. Mijn eerste gedachte was "die blink zal er niet lang zijn".
Welintegendeel, mijn plan is zelfs die fiets met opzet lelijk maken (niet via krassen natuurlijk haha) maar alles dat niet bedekt is door tassen enz en er "duur" uitziet, zodanig te bekleden / weg te steken dat ie er goedkoop uitziet. Want gezien de prijs wil ik geen dieven aantrekken. Ik zal hem vaak genoeg moeten stallen buiten mijn zicht voor een tijdje (winkel / markt). En net zoals nu, zo zonder versnellingen, zonder vrijwiel, alles voor grote maten, zal het wat minder (haha) evident zijn om ermee weg te sjeezen / hem te versjacheren.