@Ernie C. 10 mei 2019 13:43 Beta biedt gewoon samenwerken met ontwerpen aan dus zo vreemd is het allemaal niet.
Wat jij allemaal schrijft klopt volgens mij behoorlijk. Zeker wanneer het ze in Breda lukt om extra afzetkanalen te verkrijgen ivm benodigd optimaal inkoopvolume. Het PART verhaal komt al heel anders over dan destijds de beweringen die met de Fons mee werden verkocht. (website, praatje met journalisten, bloggers). Hoewel het wederom rammelt en met draaien en andere interpretaties wordt fijn geslepen. Heette dit bij Fons nog; “Dank dat u ons scherp houd, daar doen wij wat mee”,
Maar verder, ze hebben e.e.a. prima voor elkaar. Alleen het extra verkoopsausje om extra te onderscheiden schiet weer door.
Bij 5 framematen x (5) tal productie mallen per maat x ca €100.000= per mal. € 2.500.000,00. 1 mal per maat € 500.000,00 wat zover mij bekend niet voorkomt, back-up, en in miniserie produceren). Bovendien de snelle afschrijving wat je dan per frame al moet verdienen om deze kosten binnen 3 jaar terug te halen. Die aantallen is voor veel grotere merken vaak al een probleem.
Al heb je nog zoveel gebruikersdata en wat een cardioloog etc er van vindt. Dan nog heb je geen productie data. Immers welke torsie en bracketstijfheid wil je krijgen, welke carbon sheets en resins wil je dan inzetten en hoe de onderlinge weving, druk in de mal, baktijd, etc. om tot de door jou gewenste rijeigenschappen ter komen?
Allemaal ingewikkelde zaken die een ervaren fietsenhandelaar zelfs niet beheerst. Althans een klant die in design en engineering van carbon onderdelen (automotive, scheepsbouw, motoren, vissport, etc) zit heeft dat eens haarfijn uitgelegd.
Anderzijds,.. wanneer Jos nu eens niet overdrijft maar van begin af aan een goed verhaal bakt wat klopt en goed gepresenteerd, Men kan elk frame opbouwen met de door jou gewenste componenten in de maat die we specifiek voor jou opmeten, in de kleuren zoals jij het wil. Plus een mooie lifestyle storybord omheen. Speelt in op de huidige hype, trends en gebruikt inderdaad goed de social media en ze doen het goed, Chapeau, top.
Inderdaad, ze zullen meer partners nodig hebben mocht PART de enige zijn naast hun eigen ARC8 verkoop. Ik neem aan dat men met de naam van de ontwerper erbij en goede pricing meer afnemers kan vinden.
Investeerders hebben bij een aanzienlijk belang in aandelen lang niet altijd zeggenschap. Dan moet je vaak 40 tot 50% investeren of beter 51% in aandelen. Echter enkele afnemers, marktpartners met bankgaranties, die een x volume voor x jaar garanderen is wat anders. Wanneer die partners het eens zijn, hetzelfde willen zou ontwerper eigenaar en opdrachtgever (de Zwitsers hebben en maken de productieafspraken) dat kunnen overwegen.
Maar dan nog, Wil je een bracket stijfheid van x / y? Want meer kunnen die handelaren niet aangeven. Wel rijeigenschappen die voor de engineer aangeven hoe hij moet ontwerpen, lay-up etc. In die fase is men lang nog niet. Dan zal men contract moeten aangaan voor duizenden frames en dan heeft men invloed. Dus wat Jos zegt mbt de nog te lanceren fietsen in 2020, ook dat is niet aan de orde tenzij alleen of met partners een
zeer grote afnamegarantie.
Wat ik mij meer af ben gaan vragen?
Het zijn 2 partners waarvan er één zijn brood verdient met Branding. Mij lijkt dat die hele trend en lifestyle story van de merkenbouwer af komt. Die bedenken er vaak een sterk verhaal bij. Hoe het concept samengesteld, verkocht, gehypet moet worden. Handige jongens die branders
https://www.trefectamobility.com/ het hele concept, storyboard etc is een copij van deze site.
Prima, er worden vaker dezelfde templates en look & feel gebruikt. Het is een trucje is wat men op meerdere producten toepast. De Merkenbouwer past gewoon de truc toe zoals bij Trefecta mobility uit Den Haag heeft gedaan. Trendy, lifestyle storyboard, design etc. Bij de fietsen nog een extra sterk onderscheidend verhaal toevoegen, immers weten die dames veel (pink&shrink) en het appelleert aan de behoefte van onze doelgroep. Die hebben iets te besteden, willen zich onderscheiden, willen zekerheid, echt een fiets voor dames en daar spelen wij met onze cardioloog etc op in. Jos zal best goed op de hoogte zijn maar kan het niet zo zijn dat hij zich mee laat slepen in de verhalen door de brander, zeg maar ?
Er zijn nogal wat ondernemers die het motto hanteren:
Fake it untill you make it.