Het grote gravelbanden topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Na wat ervaring kan je vaak aan een profiel al zien hoe een band en op welk terrein deze het goed doet/
De Pirelli die @refie aangeeft is met de gedachte gemaakt van lage rolweerstand en grip in de bochten op onverhard, doordat de noppen op de zijkant zitten moet je dan wel wat agressiever rijden anders gebruik je die noppen te weinig. Je ziet deze profielen ook veel voor XC racing.
Het nadeel op een gravel fiets kan zijn als je wat meer op de weg rijd, je in een bocht een onvoorspelbaar gedrag krijgt wanneer je op de (hoge) zijnoppen terecht komt.
De raddler is ook zo'n band maar minder extreem in het verschil loopvlak/zijkant. Ook een prima band voor mixed terrein.
De Pirelli die @refie aangeeft is met de gedachte gemaakt van lage rolweerstand en grip in de bochten op onverhard, doordat de noppen op de zijkant zitten moet je dan wel wat agressiever rijden anders gebruik je die noppen te weinig. Je ziet deze profielen ook veel voor XC racing.
Het nadeel op een gravel fiets kan zijn als je wat meer op de weg rijd, je in een bocht een onvoorspelbaar gedrag krijgt wanneer je op de (hoge) zijnoppen terecht komt.
De raddler is ook zo'n band maar minder extreem in het verschil loopvlak/zijkant. Ook een prima band voor mixed terrein.
Thanks guys.
Pirelli Cinturato Gravel Vouwband Mixed Terrain Zwart 2x 40 mm
zijn onderweg naar Bilthoven. Het is eigenlijk precies wat ik zoek. Juiste breedte, juiste profiel, ZWART.
Pirelli Cinturato Gravel Vouwband Mixed Terrain Zwart 2x 40 mm
zijn onderweg naar Bilthoven. Het is eigenlijk precies wat ik zoek. Juiste breedte, juiste profiel, ZWART.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mooie keus ben benieuwd hoe je ze vind
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Laat je een kleine review achter hier?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb ze binnen. Gingen redelijk moeilijk om de velg maar lukte uiteindelijk wel snel. Oppompen gewoon met vloerpomp, daarna leeg laten lopen, sealant en weer vol. Dus so far, so good maar de eerste test komt nog!
Breedte komt precies op 40 mm, op 24 mm intern brede velgen.
Breedte komt precies op 40 mm, op 24 mm intern brede velgen.
Ik kwam er geen meter mee vooruit als de druk laag genoeg was om comfort uit de banden te halen. (Met 110kg)
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ben wat aan het stoeien met de gravelbike van een vriend van mij.
Maar ik vind de circa 40mm banden heel lastig.
Welke spanning rijd je die? Ik deed er met 40mm 2.3 a 2.5 in met 85kg, dat is op de weg aan de lage kant, maar iin het terrein te weinig comfort vind ik persoonlijk. Nu ben ik de twee uiterste gewend. Race en MTB. Maar ik vind het vooralsnog even lastig om de juiste bandenspanning te vinden, waarbij Grip, comfort, controle en het voorkomen van doorslaan mooi in balans zijn.
Een boomwortel op 2.5 bar wordt al snel een lanceerplatform
Maar ik vind de circa 40mm banden heel lastig.
Welke spanning rijd je die? Ik deed er met 40mm 2.3 a 2.5 in met 85kg, dat is op de weg aan de lage kant, maar iin het terrein te weinig comfort vind ik persoonlijk. Nu ben ik de twee uiterste gewend. Race en MTB. Maar ik vind het vooralsnog even lastig om de juiste bandenspanning te vinden, waarbij Grip, comfort, controle en het voorkomen van doorslaan mooi in balans zijn.
Een boomwortel op 2.5 bar wordt al snel een lanceerplatform
Ik zit met ongeveer hetzelfde gewicht iets lager: ca. 2.3/2.4 bar met 40mm banden. Dan moet je voorzichtiger over wortels heen dan met een MTB, maar ik zou het geen lanceerplatform noemen. Ik heb ook niet het idee dat ik veel lager kan, want ik voel m'n velg nu al af en toe. Op de weg mag het wel wat harder, maar als je gemengd terrein rijdt blijft het altijd een compromis. De wat lagere snelheid op asfalt neem ik dan maar voor lief. Maar ik probeer dan ook zoveel mogelijk asfalt te vermijden
Het profiel is in real life veel ronder dan op de afbeeldingen bij Pirelli, op mijn Duke wielen met intern 25mm breedte is de overgang naar de zij-noppen wel merkbaar maar ook prima controleerbaar.wasbeer2006 schreef: ↑07 okt 2020 16:16 Na wat ervaring kan je vaak aan een profiel al zien hoe een band en op welk terrein deze het goed doet/
De Pirelli die @refie aangeeft is met de gedachte gemaakt van lage rolweerstand en grip in de bochten op onverhard, doordat de noppen op de zijkant zitten moet je dan wel wat agressiever rijden anders gebruik je die noppen te weinig. Je ziet deze profielen ook veel voor XC racing.
Het nadeel op een gravel fiets kan zijn als je wat meer op de weg rijd, je in een bocht een onvoorspelbaar gedrag krijgt wanneer je op de (hoge) zijnoppen terecht komt.
De raddler is ook zo'n band maar minder extreem in het verschil loopvlak/zijkant. Ook een prima band voor mixed terrein.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Vandaag de band stevig op de proef gesteld. Een rit van 100 km over de UHR met 3 MTB-routes, gravel, asfalt, bospaden, enz.
Dit was de band waar ik naar op zoek was. Enorm veel grip. Op de MTB routes reed ik mijn metgezellen die op fully's en hardtails reden er gewoon uit (toegegeven, lag ook aan de fitheid, maar dan nog...). Staand klimmen over lichte modder? Geen probleem, niet doorslippen... Bijna nooit ben ik tegen de grenzen van de banden aangelopen. Bergen grip. Op asfalt lever je wel iets in t.o.v. de Byways, maar aangezien ik in een typische gravelroute maximaal 10-20% verhard rijd, is dat geen probleem.
Heel erg tevreden dus, dank mannen voor het advies!
Dit was de band waar ik naar op zoek was. Enorm veel grip. Op de MTB routes reed ik mijn metgezellen die op fully's en hardtails reden er gewoon uit (toegegeven, lag ook aan de fitheid, maar dan nog...). Staand klimmen over lichte modder? Geen probleem, niet doorslippen... Bijna nooit ben ik tegen de grenzen van de banden aangelopen. Bergen grip. Op asfalt lever je wel iets in t.o.v. de Byways, maar aangezien ik in een typische gravelroute maximaal 10-20% verhard rijd, is dat geen probleem.
Heel erg tevreden dus, dank mannen voor het advies!