Probleem met nieuwe 6700 triple
Wat ook wel interessant is om in de gaten te houden is of Shimano dit probleem bij de nieuwe glossy grey uitvoering verholpen heeft of dat mensen daar ook klachten mee hebben. Is er overigens niet ergens een filmpje op youtube waarin het probleem hoorbaar is? Ik ben wel benieuwd.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
Eh, die CN6701 is niet geschikt voor een triple!!, Zou je FM ook moeten weten, alleen de CN 6600 of CN 7800 van shimano zijn hiervoor geschikt!lucille schreef:Ook ik heb dit probleem. Mijn FM heeft er inmiddels een andere ketting opgelegd, een CN-6701. Het geluid is minder maar het is er nog steeds. Mijn fiets is 2 maanden oud, hij rijdt als een zonnetje, schakelt als een tierelier maar dat geluidje hè... ik heb er inmiddels 1500 km mee gereden. Ik zit nu in de fase dat ik het even aankijk en hopelijk slijt alles op elkaar in, maar als het zo blijft dan kaart ik het weer aan bij mijn FM.
Dus als ik jouw was zou ik snel terug gaan naar die FM om er een andere (bv CN 7800 of een KMC) op te laten leggen.....
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
Ja, maar goed. Hier ergens staat ook een verhaal, waarbij Shimano zelf als oplossing de 6701 aanraadde (bij probleem met triple)... Dus ze weten bij Shimano zelf ook niet meer of de 6701 ketting nu echt niet geschikt is voor triple aandrijvingen, of dat het slechts een juridisch noodzakelijk dingetje is wat niets met de werkelijkheid heeft te maken.
NB: ikzelf heb er nu een 7800 ketting opliggen. Durf het niet aan met de 6701. Heb overigens geen enkel ketting gerelateerd probleem meer (kettingbladen zitten er ook al minstens 6000 km op).
NB: ikzelf heb er nu een 7800 ketting opliggen. Durf het niet aan met de 6701. Heb overigens geen enkel ketting gerelateerd probleem meer (kettingbladen zitten er ook al minstens 6000 km op).
Zou zomaar kunnen dat het wel kan met de 6701 op een triple, maar net als jij ga ik het niet uitproberen!
Heb nu zelf een KMC erop en hiervoor een 7800, en heel af en toe hoor ik nog wat (na 7500km) maar mag geen naam hebben.
Heb nu zelf een KMC erop en hiervoor een 7800, en heel af en toe hoor ik nog wat (na 7500km) maar mag geen naam hebben.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
heb hetzelde. met kmc ketting, goed schoonhouden en smeren, kun je weer even stil rijden maar dat geratel komt altijd terug. FM zegt dat t komt door productiefout in serie middenbladen en natuurlijk verzwijgt Shim. dat want dan moeten ze duizenden bladen vervangen. Mn oude Tiagragroep op oude Koga draait mooier dan die nieuwe Ultegra troep. spijt van aanschaf heb ik al lang. Rommel is het, rommel en rotzooi.
Wie verbied jullie om zelf initiatief te nemen? Koop voor een paar tientjes een middenblad van bijvoorbeeld TA en de volgende keer koop je een Campa of SRAM groep ipv Shimano. Lijkt mij nuttiger dan nu doorfietsen met dat geratel en pagina na pagina daarover te 'huilen' hier op het forum.indewind schreef:heb hetzelde. met kmc ketting, goed schoonhouden en smeren, kun je weer even stil rijden maar dat geratel komt altijd terug. FM zegt dat t komt door productiefout in serie middenbladen en natuurlijk verzwijgt Shim. dat want dan moeten ze duizenden bladen vervangen. Mn oude Tiagragroep op oude Koga draait mooier dan die nieuwe Ultegra troep. spijt van aanschaf heb ik al lang. Rommel is het, rommel en rotzooi.
Ja als je de portemonnee op tafel gooit is alles op te lossen, wat is dat nu voor houding? Je mag toch best kritisch en ontevreden zijn en met medestanders naar een oplossing zoeken? Behalve dat Campa en Sram geen triples hebben is een nieuw middenblad wellicht ook niet de oplossing want dan valt de ketting tussen midden- en buitenblad, om dat probleem is ook al voldoende 'gehuild'
En wat doe ik in dit topic dan? IMO zoek ik juist naar een oplossing. En je mag zeker kritisch en ontevreden zijn. Waar verbied ik dat dan? Je legt mij van alles in de mond.
Of je laat door een kundig iemand de stijghulpjes affrezen of je koopt een ander middenblad. Shimano geeft geen thuis. Nu niet. Een jaar geleden niet. En twee jaar geleden ook niet. Dan kun je wel gefrustreerd gaan zitten zijn en al je km's onder het genot van een rateltje wegmalen, maar dan zijn die paar tientjes in mijn ogen beter te besteden.
En dit is autobiografisch. Jaren geleden had ik dit ook al met een Ultegra 6500 triple en ik was snel klaar met de laconieke houding van Shimano. Met een TA-blad fietste ik zonder problemen rond (dus ook niet met een ketting die tussen midden- en buitenblad viel).
Of je laat door een kundig iemand de stijghulpjes affrezen of je koopt een ander middenblad. Shimano geeft geen thuis. Nu niet. Een jaar geleden niet. En twee jaar geleden ook niet. Dan kun je wel gefrustreerd gaan zitten zijn en al je km's onder het genot van een rateltje wegmalen, maar dan zijn die paar tientjes in mijn ogen beter te besteden.
En dit is autobiografisch. Jaren geleden had ik dit ook al met een Ultegra 6500 triple en ik was snel klaar met de laconieke houding van Shimano. Met een TA-blad fietste ik zonder problemen rond (dus ook niet met een ketting die tussen midden- en buitenblad viel).
Zucht....litespeed schreef:En wat doe ik in dit topic dan? IMO zoek ik juist naar een oplossing. En je mag zeker kritisch en ontevreden zijn. Waar verbied ik dat dan? Je legt mij van alles in de mond.
Of je laat door een kundig iemand de stijghulpjes affrezen of je koopt een ander middenblad. Shimano geeft geen thuis. Nu niet. Een jaar geleden niet. En twee jaar geleden ook niet. Dan kun je wel gefrustreerd gaan zitten zijn en al je km's onder het genot van een rateltje wegmalen, maar dan zijn die paar tientjes in mijn ogen beter te besteden.
En dit is autobiografisch. Jaren geleden had ik dit ook al met een Ultegra 6500 triple en ik was snel klaar met de laconieke houding van Shimano. Met een TA-blad fietste ik zonder problemen rond (dus ook niet met een ketting die tussen midden- en buitenblad viel).
Wederom... Stijghulpjes affrezen lijkt niet optimaal te werken. Het probleem wordt wel minder, maar is niet weg. Een halve oplossing dus. Een ander middenblad is een compleet ondoordacht advies (ik heb het al eerder in dit topic vermeld), dit gaat namelijk NIET werken. En waarom niet? Het 30 blad zit bij de 6700 groep aan het 39 blad gemonteerd! TA en anderen maken hier simpelweg nog geen vervanging voor! Dit is dus compleet anders dan met de 6500 groep (waar ik overigens nooit enkel probleem mee had), daarbij kun je wel gewoon andere bladen monteren, maar die constructie is dus compleet anders. Je advies is natuurlijk zonder twijfel goed bedoeld, maar een paar tientjes er tegenaan smijten zal helaas weggegooid geld zijn (tenzij je toch een dubbel wilt ipv triple:)).
Wat wel lijkt te werken... Mijn nieuwe 6700 triple groep was na 300km fietsen compleet stil!!! Het bijna niet gebruikte 52 blad is nu degene die het meeste geluid produceert en dat is absoluut niet meer dan normaal. Mijn set is nog echt gloednieuw en daarmee (samen met een stukje inrijden) lijkt het probleem dus weg te zijn. Waarschijnlijk is er dus inderdaad een reeks onderdelen geweest die een probleem veroorzaakten. Beetje jammer van Shimano alleen dat ze dit niet onderkennen. Ik rijd overigens met een CN-6600 ketting. In goed overleg gaan met de fietsenmaker dus. Wel dus zorgen dat er absoluut een nieuw blad/crankstel komt!!! (dit laatste omdat ik ben er nog niet van overtuigd dat het niets te maken heeft met de onderlinge afstand tussen de bladen)
Er is wel een ander 39 middenblad in de handel die op de ultegra 6703 past zodat ook de 30 gewoon gemonteerd kan worden.
Dat is namelijk een dura ace 7803 39 T, nadeel is: die zijn een beetje prijzig (zeg 100 euries, misschien iets goedkoper met goed zoeken)
Maar zoals ik al eerder heb gemeld, na meer dan 7500 km is het bij mij nog amper merkbaar en een KMC of 7801 ketting helpen ook.
En als het je blijft irriteren, gewoon naar het buitenblad schakelen ;0
Dat is namelijk een dura ace 7803 39 T, nadeel is: die zijn een beetje prijzig (zeg 100 euries, misschien iets goedkoper met goed zoeken)
Maar zoals ik al eerder heb gemeld, na meer dan 7500 km is het bij mij nog amper merkbaar en een KMC of 7801 ketting helpen ook.
En als het je blijft irriteren, gewoon naar het buitenblad schakelen ;0
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
Weet niet of Shimano verbeteringen heeft doorgevoerd in het 39T kettingblad, maar door deze nu te kopen kom je daar snel genoeg achter.
En voor 11 euro kun je er geen slechte koop aan doen:
http://www.rose.nl/artikel/shimano-ulte ... aid:414605" onclick="window.open(this.href);return false;
En voor 11 euro kun je er geen slechte koop aan doen:
http://www.rose.nl/artikel/shimano-ulte ... aid:414605" onclick="window.open(this.href);return false;
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Na mijn tweede 6701 ketting versleten te hebben, heb ik nu de KMC ketting er om gelegd. De 6701 was wel een stuk stiller dan de reguliere ketting maar ik vond het toch vervelend dat op de verpakkingen staat dat de 6701 niet geschikt zou zijn voor de tripple. Ondanks 6000 probleemloze kilometers met de 6701 bevalt de KMC uitstekend, nu helemaal geen geluid meer. Aanrader.....