Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Al in 2013 postte ik het volgende in dit topic.havana schreef: ↑22 sep 2023 11:59 .......
Lijkt gewoon de standaard Shimano-methode. Ketting op 50x12 > loodlijn door derailleurwieltjes. Deze methode gebruik ik zelf ook altijd. B-schroef is volgens mij onveranderd. Staat zo afgesteld dat de kooi nét niet de liggende achtervork raakt op de 12.
...............
Blij dat het nog steeds actueel is.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
@lcsmet
Kijk even wat er op de vorige pagina gezegd wordt door Knooierd![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Kijk even wat er op de vorige pagina gezegd wordt door Knooierd
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
thanks, weer iets bijgeleerd!Knooierd schreef: ↑22 sep 2023 12:20 Over het bepalen van de kettinglengte wordt op Bettershifting geschreven dat voor Shadow derailleurs de methode Groot-Groot + 2 of 3 links (afhankelijk van waar de ketting weer bij elkaar komt) de manier is om de lengte van een ketting te bepalen. Voor non Shadow derailleurs is het idd de loodlijn door de derailleurwieltjes. Bettershifting geeft aan dat de RD 8150 een shadow derailleur is.
https://bettershifting.com/installation ... direction/
knip
Laatst gewijzigd door Philippos op 22 sep 2023 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
Voor de kettinglengte houd ik altijd groot groot aan + minimaal 1 hele schakel (2 links dus) en dat kunnen er dan dus ook 3 links zijn.
Wat Kooierd dus ook aangeeft.
Dat blijft dus gewoon ook met deze cassette de maatstaaf
Wat Kooierd dus ook aangeeft.
Dat blijft dus gewoon ook met deze cassette de maatstaaf
Beetje off-topic, maar ik meen me te herinneren dat bij 11-speed beide methoden werden aangeraden, afhankelijk vd cassette-grootte (eentje tot 11-28 en de andere voor 11-30 en 11-32).
Voor de 12-speed geldt volgens Shimano nog maar de groot/groot+2links-methode.
Maar daar is 11-28 officieel niet leverbaar, dus de methode-havana kan goed werken voor de ‘kleinere’ cassettes.
Voor de 12-speed geldt volgens Shimano nog maar de groot/groot+2links-methode.
Maar daar is 11-28 officieel niet leverbaar, dus de methode-havana kan goed werken voor de ‘kleinere’ cassettes.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Naar aanleiding van de ervaring van Havana heb ik nu ook de 11-26 recon besteld, ik ben benieuwd of ik het een beetje werkend krijg. Eigenlijk geeft dit 12 speed ook wel weer een meerwaarde vind ik want deze cassette heeft grotendeels de verdeling van de goeie oude 12-25 11 speed cassette met de 11 erbij. Uiteraard is dat geen veel gebruikt verzet maar heel soms pak ik m wel, ook op het vlakke.
Vind het nog steeds veel geld voor een 3rd party cassette, hopelijk heeft Shimano tegen de tijd dat deze versleten is ook het licht gezien (en dan niet enkel voor DA cassettes graag)...
Vind het nog steeds veel geld voor een 3rd party cassette, hopelijk heeft Shimano tegen de tijd dat deze versleten is ook het licht gezien (en dan niet enkel voor DA cassettes graag)...
- daniel1975
- Forum-lid HC
Same here.
Sowiso bijzonder dat shimano 11-30 als kleinste cassette heeft.
Sowiso bijzonder dat shimano 11-30 als kleinste cassette heeft.
Less is bore
Als je met een bredere blik buiten Nederland kijkt, is dat lijkt mij niet een heel gekke keuze?
Los van dat ene kransje dat jouw favoriet is.
Mondiaal gezien zal het aandeel poldercassettes best klein zijn denk ik (buiten NL)
Los van dat ene kransje dat jouw favoriet is.
Mondiaal gezien zal het aandeel poldercassettes best klein zijn denk ik (buiten NL)