Tubes for Dummies
-
- Forum-lid HC
Ik zit ook met een dilemma. Ik heb net van mijn Bora achterwiel voor het eerst in 3 jaar weer eens alle lijm (Mastik) verwijderd. Ik laat de lijm normaal gewoon zitten als ik nieuwe tube monteer.
Ik wilde net weer de eerste laag Mastik erop leggen toen ik me toch afvroeg of ik niet beter een andere methode kon kiezen.
Tubes monteren heb ik nooit problemen mee, ik krijg ze makkelijk gecentreerd en zonder bobbels. Ook heb ik goede ervaringen met mijn reserve tube. Zelfs na een jaar opgevouwen onder mijn zadel hebben gezeten hecht die nog heel goed als ik hem moet monteren.
Lastiger vind ik alles wat met erafhalen te maken heeft, zowel een lekke tube erafhalen alsook de laatste 2 dagen de oude lijmlagen verwijderen.
Dus wat zeggen de ervaringsdeskundigen? Weer Mastik of wellicht Continental lijm of zelfs Tape? En als ik switch wat doe ik dan met die reserve tube met zijn laag Mastik?
Ik wilde net weer de eerste laag Mastik erop leggen toen ik me toch afvroeg of ik niet beter een andere methode kon kiezen.
Tubes monteren heb ik nooit problemen mee, ik krijg ze makkelijk gecentreerd en zonder bobbels. Ook heb ik goede ervaringen met mijn reserve tube. Zelfs na een jaar opgevouwen onder mijn zadel hebben gezeten hecht die nog heel goed als ik hem moet monteren.
Lastiger vind ik alles wat met erafhalen te maken heeft, zowel een lekke tube erafhalen alsook de laatste 2 dagen de oude lijmlagen verwijderen.
Dus wat zeggen de ervaringsdeskundigen? Weer Mastik of wellicht Continental lijm of zelfs Tape? En als ik switch wat doe ik dan met die reserve tube met zijn laag Mastik?
Laatst gewijzigd door ericpeters op 18 jul 2016 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- urdvurk1.1
- Forum-lid
Voor het verwijderen kan ik zo'n tube Schwalbe Tubular Glue Remover van harte aanbevelen. Aanbrengen, in laten werken, lijm verwijderen, klaar. Eventueel herhalen met dikkere lagen en nog vastzittende lijm.
Ik heb vroeger, toen ik nog niet beter wist, ook wel tape gebruikt omdat ik dacht dat dat het minste gedoe zou zijn. Dit blijkt dus niet te kloppen: tape werd bij mij altijd een vervelende kleverige toestand, en dan natuurlijk met name bij vervangen onderweg.
Ik heb vroeger, toen ik nog niet beter wist, ook wel tape gebruikt omdat ik dacht dat dat het minste gedoe zou zijn. Dit blijkt dus niet te kloppen: tape werd bij mij altijd een vervelende kleverige toestand, en dan natuurlijk met name bij vervangen onderweg.
Ik ben voor het eerst een paar tubes aan het vervangen en heb een paar vragen.
Na 1.5 uur met een microvezel doekje en inmiddels 100ml aceton te zitten boenen zie ik zeker verschillen over de hele velg, maar er is nog geen stuk van spaakgat naar spaakgat helemaal lijm vrij. Ik denk dat de velg inmiddels schoon genoeg is om een nieuwe kit laag overheen te leggen, maar ik moet mijn tubes ook nog voorrekken.
- Hoe schoon moet het velgbed zijn om een tube er op voor te kunnen rekken?
- Hoe veel aceton hebben jullie doorgaans nodig per velg?
Na 1.5 uur met een microvezel doekje en inmiddels 100ml aceton te zitten boenen zie ik zeker verschillen over de hele velg, maar er is nog geen stuk van spaakgat naar spaakgat helemaal lijm vrij. Ik denk dat de velg inmiddels schoon genoeg is om een nieuwe kit laag overheen te leggen, maar ik moet mijn tubes ook nog voorrekken.
- Hoe schoon moet het velgbed zijn om een tube er op voor te kunnen rekken?
- Hoe veel aceton hebben jullie doorgaans nodig per velg?
Cervélo & Cannondale
@jeroenr: Aceton is niet het juiste middel imho, gebruik lampenolie en laat dat een half uur inwerken. Zo te lezen heb je je velgbed niet genoeg schoon, er mogen geen lijmresten meer aanwezig zijn als je al zoveel moeite heb gedaan.
YFood !!!
na het lezen van dit topic houd ik het op de oude vertrouwde binnenband ,gaat bij autos toch ff makkelijker .
ff serieus , ik ben best geduldig, maar hier zou ik het geduld niet van op kunnen brengen
ff serieus , ik ben best geduldig, maar hier zou ik het geduld niet van op kunnen brengen
Bedankt voor de tips! Ik heb niet het idee dat ik aceton kan laten inweken in de lijm, dus zal inderdaad eens overstappen op lampenolie. Gelukkig zijn het enkel koerswielen, dus verwacht niet al te vaak lek te rijden .
Cervélo & Cannondale
In de eerdere pagina's kwam ik tegen dat een 1 á 2 mm smallere band als de velg werd opgelost door de buitenrand van de velg enigszins op te vullen.
Is het mogelijk om een 25 mm band op een 23 mm velg te plaatsen? De bolling van de velg maakt niet zoveel uit lijkt me, en als de band aan iedere kant 1 mm teveel uitsteekt is dat toch ook niet zo'n ramp?
Is het mogelijk om een 25 mm band op een 23 mm velg te plaatsen? De bolling van de velg maakt niet zoveel uit lijkt me, en als de band aan iedere kant 1 mm teveel uitsteekt is dat toch ook niet zo'n ramp?
Een 25 mm band op 23 mm velg lijkt me een perfecte combi. Dit kun je gewoon lijmen zonder verder opvulmateriaal. Opvulmateriaal is doorgaans alleen nodig bij brede banden op smalle velgen (bijv. 32 mm cyclocross op 19 mm velg), of hele smalle banden op brede velgen.
Iemand ervaring met het lijmen van CX tubes met 'Belgian tape' in combinatie met mastik?
https://www.youtube.com/watch?v=okqs-3HgU4U
http://www.velocipedesalon.com/forum/f7 ... 10244.html
De 'Belgian tape' kan ik alleen vinden in een amerikaanse webshop. Weet iemand welke tape hiervoor nog meer gebruikt kan worden?
https://www.youtube.com/watch?v=okqs-3HgU4U
http://www.velocipedesalon.com/forum/f7 ... 10244.html
De 'Belgian tape' kan ik alleen vinden in een amerikaanse webshop. Weet iemand welke tape hiervoor nog meer gebruikt kan worden?