Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 06 sep 2016 23:07

Hoewel de Joe's Road race sealant iets beter zijn werk deed dan dat van Stans, bleef de band telkens maar lek gaan...
Van een kennis hoorde ik dat hij vroeger bij triathlons Newseal groene sealant toepaste dat beter zou werken dan latex, omdat er rubberen korrels in zitten. Dat spul wordt gebruikt bij (zware) voertuigen die niet kunnen of mogen stoppen met draaien. Het is wat zwaarder en je kunt het steeds weer hergebruiken. Ik heb het gevonden bij Ride-On.com Ik denk dat ik dat eens ga proberen.

Overigens vind ik ruim 6k met een achterband heel erg goed, ik haal dat niet met een achterband.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 sep 2016 23:45

Die band heeft dus wel eerst rond de 4000km als voorband gediend. Daar slijten de banden bij mij overigens niet zo heel hard als ik niet de bergen in ga...

Geen idee of dat ook werkt bij fietsbanden, dat Newseal. Misschien is het onzin om supergrote korrels te gebruiken... Zo groot zullen de gaten in een racefietsbandje ook niet zijn, al kunnen scheurtjes redelijk groot zijn. Een tijdje terug kwam ik wel iets tegen over glitters en sterretjes in je sealant doen... :D
https://www.youtube.com/watch?v=uJl_Z8198JI

Ik heb het overigens nooit geprobeerd, maar misschien dat ik het met een nieuwe band eens ga proberen... Eigenlijk denk ik dat het ook wel "kan" gaan werken, mits het maar niet bij voorbaat gaat klonteren om een glitterprop...

fabianfondriest
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2014 15:47

fabianfondriest 07 sep 2016 08:57

Ik wil graag eens tubeless proberen. Velg is echter niet tubeless ready. Het zal vast beschreven staan op 1 van de 90 pagina's hiervoor, maar wat is verschil tussen rim tape & rimstrip. Buitenbreedte = 23 mm, binnenbreedte = 17,5 mm, welke breedte rimtape of rimstrip dien ik dan te gebruiken? En iemand ervaring met het gebruik van ventiel verlengers ivm hoge velgen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 07 sep 2016 09:54

Een tijdje terug kwam ik wel iets tegen over glitters en sterretjes in je sealant doen... :D
https://www.youtube.com/watch?v=uJl_Z8198JI
Leuk, nu glitters en sterretjes zoeken........ :like:

Ik denk dat er snel sealant voor hogere druk op de markt zal komen. Ik zou niet graag meer terug naar binnenbanden willen, ook al is er nog wat gedoe met het sealen van een gaatje. Ik gooi zo'n band eraf en monteer een nieuwe, met die oude ga ik in de toekomst wel eens experimenteren. Mijn triathlon/duathlon dochter rijdt haar wedstrijden ook op een hoge carbon tubeless wielset, je ziet anderen met een lekke band uitstappen of op de velg verder rijden naar de wiel wisselzone....of ze hebben zo'n Vittoria spuitbusje, ook een gedoe en het kost toch tijd. Op klinkerwegen en slecht asfalt zijn de tubeless banden in het voordeel, je kunt er harder mee doorrijden zonder te gaan stuiteren door de lagere druk. Ze geeft ook als voordeel de bochtenstabiliteit, maar dat komt denk ik meer door de bredere velgen, alhoewel de Schwalbe pro one tubeless best wel grippy in de bochten is.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 sep 2016 10:31

mont aigoual schreef:Van een kennis hoorde ik dat hij vroeger bij triathlons Newseal groene sealant toepaste dat beter zou werken dan latex, omdat er rubberen korrels in zitten. Dat spul wordt gebruikt bij (zware) voertuigen die niet kunnen of mogen stoppen met draaien. Het is wat zwaarder en je kunt het steeds weer hergebruiken. Ik heb het gevonden bij Ride-On.com Ik denk dat ik dat eens ga proberen.

Overigens vind ik ruim 6k met een achterband heel erg goed, ik haal dat niet met een achterband.
Voor je het weet zit je ventiel verstopt, kan je de band niet meer oppompen en moet je het ventiel gaan schoonmaken.! ;)

Idd, 6k met een achterband ondanks dat deze als voorband gemonteerd is geweest is vooralsnog voor mij een utopie. Momenteel rij ik nu bijna 5k met een Pro One tubeless voorband die als achterband gemonteerd is geweest, maar op twee plekken komt het canvas al bijna te voorschijn, dus . . . :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 07 sep 2016 11:04

Voor je het weet zit je ventiel verstopt, kan je de band niet meer oppompen en moet je het ventiel gaan schoonmaken.! ;)
Dat zal zeker wel gebeuren. Nu gebeurt het af en toe ook al met alleen latex... ;)

Wellicht dat met de compressor erop je het ventiel weer schoon blaast? :)
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 07 sep 2016 15:03

fabianfondriest schreef:Ik wil graag eens tubeless proberen. Velg is echter niet tubeless ready. Het zal vast beschreven staan op 1 van de 90 pagina's hiervoor, maar wat is verschil tussen rim tape & rimstrip. Buitenbreedte = 23 mm, binnenbreedte = 17,5 mm, welke breedte rimtape of rimstrip dien ik dan te gebruiken? En iemand ervaring met het gebruik van ventiel verlengers ivm hoge velgen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Voor de racer wordt bijna altijd tape gebruikt. In jouw geval zou ik gebruik maken van minimaal 21mm breed. Je velg is niet tubeless ready dus wat extra tape in de hoeken zal bijdragen aan betere luchtdichtheid. Ventielverlengers voldeden in veel gevallen bij mij niet (die van schwalbe wel). Bij mijn 50mm velgen maak ik gebruik van 80mm ventielen uit een binnenband. Ventiel is bij deze guerrilla oplossing meestal meteen luchtdicht. Uiteraard heb ik wel een ventiel met schroefdraad nodig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

fabianfondriest
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2014 15:47

fabianfondriest 07 sep 2016 15:34

Okay, dan dient de tape wel goed gecentreerd te zijn. Dat beide hoeken gelijk matig gevuld zijn, zal niet even makkelijk zijn denk ik. Lees ook hier dat men ze op maat snijd. Bij gebruik ventielen uit biba, hoeveel biba snij je rondom ventiel om gat te overlappen, en Deze ook gewoon door tape steken?
Toch benieuwd nog wat verschil is tussen rimstrip & tape, strip met ventiel er al aan?


Sent from my iPhone using Tapatalk

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 07 sep 2016 16:20

fabianfondriest schreef:Okay, dan dient de tape wel goed gecentreerd te zijn. Dat beide hoeken gelijk matig gevuld zijn, zal niet even makkelijk zijn denk ik. Lees ook hier dat men ze op maat snijd. Bij gebruik ventielen uit biba, hoeveel biba snij je rondom ventiel om gat te overlappen, en Deze ook gewoon door tape steken?
Toch benieuwd nog wat verschil is tussen rimstrip & tape, strip met ventiel er al aan?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Zo nauw luistert het niet (althans niet in mijn geval. Mijn ervaring is dat niet tubeless velgen wat meer marge bij de 'haak' hebben (binnenband houdt buitenband uiteindelijk op zijn plek). Tape kan er voor zorgen dat deze marges kleiner worden: sneller luchtdicht (minder latex) en makkelijker op te pompen (vloerpomp of patroon). Meestal begin ik bij een niet tubeless velg met twee lagen tape en voeg evtueel een derde toe.

Bij het ventiel houd ik snel een marge van 1-1.5cm in de lengterichting. In de breedte laat ik het afhangen van vorm velgbed en ruimte. Op het moment dat band op de velg ligt, duw ik het ventiel weer terug zodat hiel van de band niet ventiel rust. Daarna zet ik hem vast. Last but not least: in het begin is het nog een beetje zoeken wanneer ventiel genoeg vastgezet is. Succes!


Sent from my iPhone using Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

fabianfondriest
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2014 15:47

fabianfondriest 07 sep 2016 21:13

Bedankt voor de info, ik ga ermee aan de gang!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 07 sep 2016 22:13

Ventiel vastzetten: vast is vast, het rubbertje om het ventiel dicht voldoende af.
Met wat zoeken zijn er voor hoge velgen 80mm tubeless ventielen te koop.
Hoge ventielen op carbon alleen vastdraaien met een plastic ringetje ertussen, om hem niet te vast te draaien en je velg te beschermen.

Zoals hieronder te zien, oa geleverd bij Schwalbe ventielen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 07 sep 2016 22:28

Vandaag mijn eerste serieuze lek ervaring na ruim 15.000 km tubeless.

Er stond een club avondje op de planning waar serieus wordt door gefietst. Ik was rustig wat aan het warm fietsen.. Psst! Een straal latex vliegt er door de lucht. Lek naar beneden, wat gedraaid en dicht. Nog tijd over, dus snel naar huis. Er was nog ruim 3 bar over. Weer bijgepompt tot net geen 6 en snel naar de club.

Onderweg reed ik over een drempel en pssst.. Lek was weer open. Stopte snel met sissen. Bij de club aangekomen toch besloten mee te gaan. Bochten gingen prima, had wel het idee wat meer weerstand te hebben.

Thuis bleek dat ook nu weer de druk gedaald was tot 3,2 bar.

Is ergens uit te rekenen / zien hoeveel extra weerstand dit oplevert tov 6 bar?

Bij welke druk is het nog veilig om bochten op snelheid te nemen.

Schwalbe One 25 mm op velgen met een inwendige breedte van 13 mm.
Afbeelding

Plaats reactie