Wind Cycleworks
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Inderdaad de mogelijkheid om ze (deels) kaal te laten zoals vroeger de verchroomde achtervorken.
Toevallig het frame nog gewogen?
Tadaa! Hier mijn nieuwe, oude, liefde!
WiND56, met zo goed als dezelfde rijeigenschappen als mijn allereerste stalen frame.
Bij Bart in Goes véél van het gehele bouwproces mee mogen maken. Fantastisch om te zien. Wát een vakmanschap en wat een handwerk.
Het begint natuurlijk met het bestellen van de buizen. Wát wil je met de fiets gaan doen? Daar moet je al over nadenken voordat je al buis in je winkelmandje gooit.
Daarna met alle buizen op naar Goes. Daar had ik wel 3x 302 km voor over!
Wat volgt aan framebouwerij is écht te gek! Maar begin bij het begin....
Buizen schoonmaken en de meest vlakke kant uitkiezen. Ontvetten en aftekenen.
Het hele frame aftekenen op de vlakplaat en alle buizen op maat zagen. Met de hand. Vervolgens de ‘miters’. De verbindingen tussen de buizen. Ook deze worden door Bart met de hand gezaagd en passend op maat gevijld.
Dan is het passen, meten, nog meer passen, meten en vijlen.
Het complete frame wordt opgebouwd rond de bracket en seattube. Die gaan eerst met een paar puntjes soldeer vast.
Vuuuur! De fik erin! Ziet er spectaculair uit, maar ik ben vooral onder de indruk van de werkwijze en het pure ambacht wat er onder mijn neus zich afspeelt.
En zo worden de losse buizen laaaaangzaam mijn frame....
WiND56, met zo goed als dezelfde rijeigenschappen als mijn allereerste stalen frame.
Bij Bart in Goes véél van het gehele bouwproces mee mogen maken. Fantastisch om te zien. Wát een vakmanschap en wat een handwerk.
Het begint natuurlijk met het bestellen van de buizen. Wát wil je met de fiets gaan doen? Daar moet je al over nadenken voordat je al buis in je winkelmandje gooit.
Daarna met alle buizen op naar Goes. Daar had ik wel 3x 302 km voor over!
Wat volgt aan framebouwerij is écht te gek! Maar begin bij het begin....
Buizen schoonmaken en de meest vlakke kant uitkiezen. Ontvetten en aftekenen.
Het hele frame aftekenen op de vlakplaat en alle buizen op maat zagen. Met de hand. Vervolgens de ‘miters’. De verbindingen tussen de buizen. Ook deze worden door Bart met de hand gezaagd en passend op maat gevijld.
Dan is het passen, meten, nog meer passen, meten en vijlen.
Het complete frame wordt opgebouwd rond de bracket en seattube. Die gaan eerst met een paar puntjes soldeer vast.
Vuuuur! De fik erin! Ziet er spectaculair uit, maar ik ben vooral onder de indruk van de werkwijze en het pure ambacht wat er onder mijn neus zich afspeelt.
En zo worden de losse buizen laaaaangzaam mijn frame....
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Mooi werk!
Vraagje: jouw eerste Wind was gestolen in Denemarken. Maar je vork wordt hergebruikt? Hoe moet ik dat zien?
Vraagje: jouw eerste Wind was gestolen in Denemarken. Maar je vork wordt hergebruikt? Hoe moet ik dat zien?
Klopt. Wind19 is inderdaad gestolen in Kopenhagen. Maar daar zat een tweede vork in. Deze heb ik speciaal voor die tocht laten maken.... Hij heeft 1 fantastische reis meegemaakt.
Dus ik had de allereerste vork (zonder montage-oogjes) nog. Die heeft een mooi tweede leven.
Zie: https://windcycleworks.nl/post/16874461 ... s-voorvork
Dus ik had de allereerste vork (zonder montage-oogjes) nog. Die heeft een mooi tweede leven.
Zie: https://windcycleworks.nl/post/16874461 ... s-voorvork
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Aha. Dat verklaart een hoop.