Het grote schijfremmentopic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Was ook discussie. Zeker in het begin met alle ellende met aanlopen etc vooral vervelend en onnodig.
Pas toen het product goed en hufterproof werd ging men massaal over.
De winst is daar ook veel groter dan op de weg.
Pas toen het product goed en hufterproof werd ging men massaal over.
De winst is daar ook veel groter dan op de weg.
Less is bore
Bij een mountainbike zijn schijven echt wel een meerwaarde tegenover de velgremmen. Er wordt veel meer en intensiever geremd, en dan nog offroad. Bij modderige omstandigheden zijn ze onmisbaar op de MTB. Ik herinner me in de jaren '90 nog een 2,5 uur durende zeer zware wedstrijd in extreem modderige omstandigheden. Bij aankomst waren achteraan de nieuwe remblokjes van m'n cantilever remmen versleten tot op het ijzer. En over de slijtage van de velgranden zwijg ik dan nog. Bij droog weer vond ik de cantilevers en vooral de V-brakes wel voldoen. Zowel qua remkracht als slijtage.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Cantis hebben nooit voldaan, dat zijn ondingen. Daarom is schijven op een cx ook zo fijn.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nooit met een cx gereden zeker?
Less is bore
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Discs hebben, voor fabrikanten het voordeel dat ze op alle soorten fietsen dezelfde schijven/remmen kunnen monteren.
Tot nu tot doen ze dat (nog) niet.
Enkel de remgrepen verschillen naargelang het soort fiets.
Tot nu tot doen ze dat (nog) niet.
Enkel de remgrepen verschillen naargelang het soort fiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Heb al eerder deze filmpjes gezien. Maar het is niet echt een goede test vind ik zelf.
Ik denk dat het test resultaat anders kan zijn als de schijf loeiheet is en de hand er met een grote kracht tegen aan komt.
Want nu is hij aan het slippen met zijn hand, die hij er voorzichtig (begrijpelijk) op legt. Als je daar met grote kracht tegen aan komt, staat die schijf veel sneller stil. En die energie moet wel ergens heen.
Nee, deze test zegt eigenlijk helemaaal niks.
Ps. Even voor de duidelijkheid, ik ben niet voor of tegen schijfremmen, maakt me niks uit. Maar ben nog niet overtuigd van het feit dat ze veilig (genoeg) zijn in een peleton.
Die test is ook helemaal niet waar het om gaat. Anders dan de algemene opvattingen gaat het niet om een draaiende schijf die een zaag wordt. Waar het om gaat is dat je met 60 per uur op een groep mannen die op de grond ligt inrijdt met een stalen schijfje van een paar mm dik vooraan je fiets. Ik daag die mechanieker uit zijn met zijn hand een schijf tegen te houden die met 60 per uur op zijn hand af vliegt met daarachter nog 60kg rennergewicht.
Verstuurd vanaf mijn SGP621 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SGP621 met Tapatalk