Pagina 92 van 112

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 17 jan 2017 10:49
door ane
Ik verwijder de lijm van de velg door deze te verwarmen met een heteluchtpistool. Je schraapt met een spateltje de velg zo schoon als de lijm warm is.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 17 jan 2017 11:58
door Fietsen?altijd
Word het carbon dan niet te heet?

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 17 jan 2017 12:33
door ane
Dat leek mij ook een probleem, maar in de praktijk valt het wel mee. Je hoeft de lijm maar een beetje op te warmen voor hij zacht wordt.

Dan weer één of twee laagjes lijm op de velg en een laagje lijm op de tube. Een dagje laten drogen en dan de tube weer op de velg. Omdat hij niet plakt kun je hem rustig goed leggen. Hard oppompen een even laten staan. Dat zit alles stevig aan elkaar. Ik krijg te tube er nooit heel af.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 19 jan 2017 14:21
door Mekanik
way2go schreef:Iemand ervaring met het lijmen van CX tubes met 'Belgian tape' in combinatie met mastik?

https://www.youtube.com/watch?v=okqs-3HgU4U
http://www.velocipedesalon.com/forum/f7 ... 10244.html

De 'Belgian tape' kan ik alleen vinden in een amerikaanse webshop. Weet iemand welke tape hiervoor nog meer gebruikt kan worden?
Hallo,

Velox Jantex is hetzelfde. dubbelzijdig plaklint voor tubes.
http://velox.fr/en/glue-for-tubular/73- ... &results=3

mvg,

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 20 jan 2017 13:16
door way2go
Weet je zeker dat het precies hetzelfde is en goed werkt? Hier wordt namelijk beweerd dat het toch andere producten zijn en dat tubes met velox jantex minder goed vast zitten:
http://www.velonews.com/2011/11/bikes-a ... ces_198891

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 22 jan 2017 19:05
door Mekanik
way2go schreef:Weet je zeker dat het precies hetzelfde is en goed werkt? Hier wordt namelijk beweerd dat het toch andere producten zijn en dat tubes met velox jantex minder goed vast zitten:
http://www.velonews.com/2011/11/bikes-a ... ces_198891
Hallo, nee dat weet ik niet zeker. ik had het meer over het product op zich.
Ik heb voor m'n crosstubes geen lint gebruikt, enkel mastik. Ik ken er bij ons die jantex gebruiken in combinatie met mastik, en heb vandaag iemand gehoord die tufo plaklint gebruikt in combinatie met mastik.

Gr

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 30 jan 2017 19:31
door ic3d
Een paar dummyvragen die ongetwijfeld in deze 95 paginas aan post gesteld zijn, maar ik niet zo terug kon vinden.

Op de eerste pagina staat dat een tube zeker wel 500KM mee kan. Uitgaande van die afstand. Dan zou ik zeker elke maand nieuwe banden moeten kopen. Dat lijkt mij vrij kostbaar. Gaan tubes echt korter mee dan vouwbanden of heb ik het gewoon verkeerd opgevat?

Een tube kun je (DENK ik) niet plakken. Behalve dan met spul als pittstop e.d. Ben je met een beetje gat dus gewoon de Sjaak? Of zijn de niet repareerbare gaten zeldzaam?

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 30 jan 2017 20:10
door amclassic-fan
500 km is wel erg kort, duurzaamheid is vergelijkbaar met de betere draadbanden. Echter 1x lek rijden en de tube is eigenlijk afgeschreven.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 31 jan 2017 14:18
door JDW
Lekrijden en afschrijven lijkt me kort door de bocht.
Er is nog wel een kans op herstelling met latex. Volgens gebruikers hier op het forum werkt de latex van Tufo goed.
Voordeel is dat het een stuk compacter is.

500km is erg weinig. Ik denk dat je toch op 2000 km mag rekenen voor vittoria corsa's of veloflexen.
Conti tubes kunnen (net als de draadbanden) wat meer km's aan, maar dan boet je in op rijkwaliteit en daar is het veel tuberijders net om te doen...

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 31 jan 2017 14:49
door Keezx
Vroeger kon je de tubes goed repareren, kwestie van de naad opentornen, plakken en weer dichtnaaien.
Zijn de hedendaagse tubes niet meer genaaid in het midden?

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 31 jan 2017 17:16
door ericpeters
Ik rij meer dan 3000km achter met Conti Competition en meer dan het dubbele voor met Conti Competition.

Daar moet ik bij zeggen dat ik de 23mm Conti Competition Tubes gebruik, ik heb 2x achter een 25mm Conti geplaatst en die waren beide binnen 1000km onverklaarbaar lek (dwz geen oppervlakte schade) en niet met Pitstop te repareren. Met de 23mm Competitions heb ik in 3 jaar tijd nooit lek gereden. (Bij echt slecht weer en in de winter rij ik met Conti GP all season vouwbanden) Ik rij nu met Attack en Force tubes maar dat lijkt vergelijkbaar.

Veloflex voelt iets comfortabeler aan tijdens het rijden maar daar haal ik maar 1000 a 2000km mee.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 02 feb 2017 11:30
door rene
Keezx schreef:Vroeger kon je de tubes goed repareren, kwestie van de naad opentornen, plakken en weer dichtnaaien.
Zijn de hedendaagse tubes niet meer genaaid in het midden?
Nog steeds hoor, maar de luiheid van de mens heeft gewonnen. Vroeger werden er ook sokken gestopt door moeders de vrouw of oma.

24 pagina's over tube reparatie :

http://weightweenies.starbike.com/forum ... 13&t=70013

en nog 221 pagina's over het lijmen e.d.

http://weightweenies.starbike.com/forum ... 13&t=72309
ic3d schreef: Op de eerste pagina staat dat een tube zeker wel 500KM mee kan. Uitgaande van die afstand. Dan zou ik zeker elke maand nieuwe banden moeten kopen. Dat lijkt mij vrij kostbaar. Gaan tubes echt korter mee dan vouwbanden of heb ik het gewoon verkeerd opgevat?

Een tube kun je (DENK ik) niet plakken. Behalve dan met spul als pittstop e.d. Ben je met een beetje gat dus gewoon de Sjaak? Of zijn de niet repareerbare gaten zeldzaam?
Tubes gaan net zo lang mee als een goede draadband - in mijn geval ca 3000 tot 4000 als achtertube en ik denk wel 5000 tot 6000 km als voortube. Je kan er preventief latex indoen om lekrijden te voorkomen ( doe ik zelf niet ). Meestal wissel ik mijn tubes tussen zomer en winterwielen ( Ik heb nu een set Ambrosio wielen met oudere Vittoria tubes voor deze periode - tubes komen van mijn zomerwielen ) Daar zit nu wel preventief een beetje latex in om lekrijden te voorkomen.

@ericpeters: De Continental Competition tube is er in 22 - 25 - 27 mm, en niet in 23 bij mijn weten.