Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 07 sep 2016 22:32

JM_H schreef:Vandaag mijn eerste serieuze lek ervaring na ruim 15.000 km tubeless.
Jij bent echt een geluksvogel :mrgreen:

Ik ben dit jaar regelmatig op 3,5 / 4 bar thuisgekomen, rij wel een brede velg, maar heb daarmee nooit last ondervonden in de bochten. Of ik rij niet hard genoeg... ;)

Ik rij trouwens liever met een zacht voorbandje dan de achterband.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 07 sep 2016 22:57

Haha, valt mee. Het was bij mij een achterband. Snelheden waren redelijk hoog. In de bochten kon ik het dus niet echt merken, maar vroeg mij dat gewoon af. Had dus wel het verschil meer weerstand te hebben. Met name bij hogere snelheid (40+).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 07 sep 2016 23:18

Wel fijn dat niet de hele club staat te wachten op jouw bandenwissel, maar dat je binnen een paar minuutjes weer kan doorrijden. :like:

piepeloe
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2016 15:56

piepeloe 22 sep 2016 20:03

Hallo allemaal
tot hiertoe was ik tevreden van mijn IRC tubeless bandjes
gisteren tijdens een ritje plots pssss... de melk spoot er uit en nochtans nergens ingereden
dus een gat in de hieldraad,gelukkig had ik een binnenbandje bij en een pompje
niet makkelijk met al die gladde smurrie maar toch thuisgeraakt
vandaag een rustine langs de binnenkant geplakt en met een bommetje de band opgeblazen
, alles ok maar wanneer ik den boel aan het opruimen was een knal en mijn reparatie teniet dus
morgen ga ik de verdeler bezoeken en ben nieuwsgierig wat hij me gaat vertellen
het bandje is drie maanden oud en heb er +- 600km mee gereden

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 sep 2016 10:44

Een gat in de hieldraad lijkt mij een stootlek (stoeprand o.i.d.) en is moeilijk te repareren zeker met een (binnen)bandenplakker die niet geschikt zijn tegen hogedruk. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

piepeloe
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2016 15:56

piepeloe 23 sep 2016 20:09

Ben deze voormiddag met mijn kapotte band naar de fietswinkel geweest en ze hebben zonder moeite een nieuwe gegeven.
Gewoon de band op de velg gelegd en met een bommetje opgeblazen
eerst wat melk er in en klaar was kees

garmin
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2006 22:43

garmin 05 nov 2016 20:56

Vandaag mijn eerste ritje van 47 km met de Shimano RS610 tubeless velgen in combinatie met Schwalbe Pro One TL Easy 25mm banden gereden. Voelt erg goed aan. Ik weeg 65 kg en had mijn achterband op 5 bar en voorband op 4,5 bar gepompt. Na de clubrit morgenvroeg van ong. 70 km kan ik er nog meer over vertellen.

garmin
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2006 22:43

garmin 06 nov 2016 13:48

Vandaag een rit van ong. 70 km gedaan met de wielerclub. Het goede gevoel is alleen maar versterkt. Geen spijt dat ik tubeless ben gegaan.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 nov 2016 15:57

Na inmiddels 5200 km met de Schwalbe One 25mm tubeless te hebben gereden heb ik vandaag nieuwe Schwalbe Pro One 23 mm tubeless gemonteerd. Vanmorgen was de voorband zacht en omdat ik al een tijdje de gedachte had nieuwe banden te monteren dit maar meteen gedaan. Helaas heeft het wat meer tijd gekost dan voorzien.

In het begin van het jaar had ik een setje Fulcrum Quattro gekocht en had daar, na de velgen tubeless te hebben gemaakt, de reeds gebruikte Schwalbe One 25mm tubelessbanden op gemonteerd. Deze banden kwamen van mijn Mavic Aksium velgen die na 3 jaar gebruik waren versleten. De Quattro's gebruik ik net als de Aksiums als winterset. Begin oktober weer de Quattro's gemonteerd en vlak daarna na een serieus lek in de voorband deze gerepareerd met een plakker. Tegelijkertijd meteen de achterband ook maar gerepareerd met een plakker omdat ik onderweg toch teveel latex verloor vanwege een lek. In beide gevallen ging het demonteren, monteren en oppompen van een leien dakje.
De nieuwe Schwalbe Pro One 23 mm tubeless daarentegen liet zich wel makkelijk monteren maar was daarna met geen mogelijkheid op te pompen. De band kwam wel op druk maar verloor alle lucht via de zijkanten. Uiteindelijk heb ik de velgen maar weer opnieuw met tape tubeless gemaakt, et voila; de band plopte meteen in de velg.

Waarschijnlijk komt dat doordat deze Fulcrum velgen - de velgrand - eigenlijk niet geschikt zijn voor tubeless banden. De oude tapelaag was natuurlijk door het gebruik helemaal in de velg weggedrukt, terwijl de nieuwe tapelaag dat nog niet is. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 nov 2016 16:31

Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed (Helin Liu) C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 nov 2016 19:52

Nou daar ben ik weer. Vandaag een nare ervaring rijker want nadat ik gisteren nieuwe Schwalbe Pro One tubelessbanden had gemonteerd vandaag gevallen omdat ik al langzaam rijdend op een stoeprand wilde wippen (een verhuisauto blokkeerde het fietspad). Omdat het zo snel gebeurde weet ik niet meer of de val gekomen is door het spontaan van de velg schieten van de tubelessband of dat het losschieten van de velg gebeurde doordat ik viel.!?

Wel was mij al eerder opgevallen dat onder het rijden mijn voorband druk verloor, waardoor weet ik (nog) niet. Misschien heeft het toch met de combinatie velg/band te maken.? :roll:

Wordt vervolgd. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 25 nov 2016 20:24

Ik heb je @Orlok al de nodige ellende zien hebben met tubless (gat in band en sealant kon het niet dichten, vrouw op moeten bellen om je op te halen) op de racer en vraag me toch echt af waarom je bij tubeless blijft.

Ik zie zelf de meerwaarde van tubeless op een racer niet. Ja, met lagere druk kunnen rijden en dan geen stootlek krijgen maar dan moet je wel in een extreem geval dat de sealant het gat niet kan dichten een tweede scenario hebben en er een biba in prakken is met tubeless buitenbanden nu ook niet echt evident aangezien die strakker zitten en zeker als je tubeless ready velgen hebt.

Als je over redelijk goed verharde wegen rijdt is er geen noodzaak om met lagere druk te rijden. Mindere wegen kunnen tevens prima met biba (butyl) en 28mm buitenbanden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie