Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 jun 2016 10:37

Klopt, wat jij wil kan simpelweg niet.

ric
Forum-lid

Gebruikersavatar ric 11 jun 2016 10:37

Klinkt niet onlogisch dat programma's internet connectie nodig hebben om alle info op te halen.
Succes!
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Plons
Forum-lid

Plons 11 jun 2016 10:45

Okay, helder. Blijf het mallotig vinden van Garmin. Zij leveren offline route-software bij hun apparaten, hoogte informatie zit in/bij kaarten, er is een scherm op de Edge gereserveerd voor het afbeelden van hoogteprofielen, en toch krijg je op de Edge slechts hoogteprofielen weergegeven via online services van derden. Wat een ambitie!

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 11 jun 2016 11:08

Heb je wel de kaarten aan staan op je 1000?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plons
Forum-lid

Plons 11 jun 2016 11:19

nijkie schreef:Heb je wel de kaarten aan staan op je 1000?
Uiteraard, instellingen kaarten heb ik in eerdere mail aan gegeven (dus incl de DEM-kaart)

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 11 jun 2016 11:32

En als je alle kaarten aanzet? Ik heb 4 kaarten er in en alles aan staan en geen probleem met het hoogte profiel.
Hij pakt automatisch de kaart van het gebied waar je in rijdt is mijn ervaring.
Route's die ik teken (met gpsies) of ergens vandaan haal laad ik in gpsies en download ze als Garmin tcx file en daarna zet ik de files in de map new files van de Garmin of de sd kaart.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 jun 2016 12:06

Maar dan is het Gpsies die de hoogte heeft toegevoegd. Dat heeft niks met de kaart te maken. Zelfs zonder kaart zou je het hoogteprofiel zien.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 11 jun 2016 13:24

Ik dacht eerst dat het probleem was dat je geen profiel kreeg maar ik begrijp nu dat je geen profiel kreeg via een offline app. Je zult 1 van je wensen moeten laten vallen vrees ik.

Plons
Forum-lid

Plons 11 jun 2016 16:10

nijkie schreef:En als je alle kaarten aanzet? Ik heb 4 kaarten er in en alles aan staan en geen probleem met het hoogte profiel.
Hij pakt automatisch de kaart van het gebied waar je in rijdt is mijn ervaring.
Route's die ik teken (met gpsies) of ergens vandaan haal laad ik in gpsies en download ze als Garmin tcx file en daarna zet ik de files in de map new files van de Garmin of de sd kaart.
Beste Nijkie en anderen die hebben gereageerd. De serie reacties samen maken me duidelijk dat ik i.d.d. 1 van mijn wensen moet laten vallen. Omdat ik door de tijd heen veel routes in berggebied lokaal heb opgeslagen is de suggestie om ze te up- en downloaden via gpsies een meest praktische suggestie. Door jullie input zit ik nu niet langer nodeloos te zoeken naar een oplossing binnen de offline toepassingen van Garmin. Fijn dat jullie zo actief reageerden.

Gera
Forum-lid

Gera 11 jun 2016 17:15

Als je open fiets map gebruikt hoef je de geinstalleerde DEM kaart niet aan te zetten toch voor hoogte profiel te zien?

marcuse
Forum-lid

Gebruikersavatar marcuse 11 jun 2016 17:31

Hier spelen een aantal dingen door elkaar heen. Als eerste wil ik je adviseren om maar 2 kaarten aan te zetten op de GPS. En wel een gedetailleerde kaart en de Basemap. Dat is een veel minder gedetailleerde basiskaart die de GPS kan gebruiken bij uitzoomen. Dan hoeft die niet zoveel details te laten zien.

Verder speelt, denk ik, het verschil tussen track en route. Bij Online route makers klik je op de kaart de punten waar je heen wilt en website berekent de route. Wanneer je exporteert, bv vanuit Strava,wordt de route omgezet in een track. Dat is een kruimelspoor waarbij om de zoveel meter een punt wordt opgeslagen en deze de track hoogte informatie bevat. Die info haalt Strava uit de kaarten die ze gebruiken of speciale hoogte bestanden. In ieder geval, de track bevat hoogte informatie die de Garmin kan weergeven wanneer je de track gaat rijden, al dan niet met afslag begeleiding.
Mapsource/Basecamp werken niet helemaal hetzelfde. Wanneer je een route maakt door punten op de kaart aan te klikken, zal Mapsource een route berekenen tussen die punten en weergeven. Wanneer de kaart die je gebruikt hoogtedata bevat, zal Mapsource ook een hoogteprofiel weergeven. Maar wanneer je de route zo naar de Garmin exporteert, dan exporteer je een route en geen track. En de route bevat alleen de punten die je hebt aangeklikt op kaart. Niet de tussenliggende punten en geen hoogte informatie. Je Garmin zal wel een route gaan berekenen tussen de punten, maar kan dan niet de hoogteinfo uit de kaart halen om dat profiel aan te maken. Wil je een profiel, dan moet je in Mapsource de route omzetten naar track. Dan wordt wel de hoogte info meegestuurd en die kan de Garmin dan laten zien.

Ik exporteer altijd als track en dan laat mijn 800 netjes het profiel zien wanneer ik de track wil gaan volgen. Wanneer ik op de Edge een route laat berekenen, dan zie ik ook geen hoogteprofiel. De 800 kan dus niet de hoogtedata uit de kaart halen en daarmee een profiel weergeven. Iets wat Mapsource wel kan.

Dus, route aanmaken in een kaart met hoogtedata en deze naar de GPS exporteren als track. Nooit als route.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 11 jun 2016 17:44

Goed, en un welk fofmat expirteer je dan de track? gpx?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding

Plaats reactie