Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 07 mar 2017 21:33

Iets tegenhouden dat met 60 km/u op je afkomt is sowieso niet gezond..
Courir c'est mourir un peu

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 07 mar 2017 22:04

Gewicht vind ik trouwens nog t zwakste argument van allemaal. Tegenwoordig zijn de fietsen al zwaar als ze boven de 8 kilo zijn. Mijn caad is 8,8 kilo dus een obesitas kind hier op t forum.

Ik snap als je een fietst koopt van 2k dat je verwacht dat hij geen 9 kilo weegt. Maar dan koop je dat ding toch niet? Heeft dat merk alleen maar schijven in dat segment koop je een ander merk.

En als het echt aanslaat dan hoor je er over 3-4 jaar niemand meer over.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 07 mar 2017 22:10

Precies. Ik wacht daarom ook nog even met een nieuwe fiets. Het gaat me dan meer om de standaard voor assen en montage (als die er al komt) dan om evt gewichtsbesparing van de fabrikanten. Het kan inderdaad zo maar zijn dat over een paar jaar iedereen roept dat de voordelen van schijven ruim opwegen tegen de gewichtstoename.

Net zoals nu het geval is met aero > gewicht. Daar zou vroeger ook menigeen om gelachen hebben.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 08 mar 2017 09:05

Over een paar jaar willen we juist allemaal zwaardere fietsen, die dalen namelijk veel sneller en zijn minder windgevoelig ;-)

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 08 mar 2017 09:08

Bospaadje schreef:Over een paar jaar willen we juist allemaal zwaardere fietsen, die dalen namelijk veel sneller en zijn minder windgevoelig ;-)
Je kunt zo maar eens gelijk hebben. :lol:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3590
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 mar 2017 09:16

Het moet niet gekker worden :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mar 2017 09:29

afrit13 schreef:Vlijmscherpe schijfremmen....

http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2910896
Blijft wel typerend voor de wielerwereld, dat iets als moment of inertia al te ingewikkeld is.
Als je dit wilt testen moet je de fiets op een Tacx met een zwaar vliegwiel zetten en der Tony lekker 400 Watt laten trappen. En dan niet op je eigen beentjes blijven staan terwijl je de schijf beet pakt, maar met enkele tientallen kg's aan druk op die schijf rusten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wm
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 08 mar 2017 09:39

+1.

Een fraaie aerodynamische beschermkap moet toch een oplossing kunnen bieden?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 mar 2017 10:08

amclassic-fan schreef:
afrit13 schreef:Vlijmscherpe schijfremmen....

http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2910896
Blijft wel typerend voor de wielerwereld, dat iets als moment of inertia al te ingewikkeld is.
Als je dit wilt testen moet je de fiets op een Tacx met een zwaar vliegwiel zetten en der Tony lekker 400 Watt laten trappen. En dan niet op je eigen beentjes blijven staan terwijl je de schijf beet pakt, maar met enkele tientallen kg's aan druk op die schijf rusten.
Dat is de PRO-lobby dit het op deze manier uit probeert te leggen. Als je de tegenstanders maar genoeg belachelijk maakt krijg je vanzelf gelijk (hopen ze).

En dan de voorstellen over een aero kap; ze gaan dus van een lichtgewicht klimfietsje naar een zwaardere aero-bike en vervolgens gaan ze het aero-deel weer verminderen door schijven en nu zelf met kappen over die schijven.
Wie is er hier nu gek?
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 mar 2017 10:20

Uit de review van de Merida door Fiets: "'Tussen een Scultura met velgremmen en één met schijfremmen zit al gauw 1,2 kilogram verschil."
:roll:
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 mar 2017 11:19

Als je het over dat moment op balhoofd hebt.,. moet je de remmen verder naar buiten plaatsen.
Met behoud van "gevoel" en "remkracht", wat constant benoemd wordt. Kom je dan niet simpelweg op hydraulische velgremmen uit?
Voordeel van je velgen heb je dan niet meer... Maar wel de betere dosseerbaarheid, en meer remkracht indien nodig (carbon velg icm nattigheid bijvoorbeeld)... Toename gewicht is dan ook een stuk kleiner. Want effectief hoeft je vork en frame niet zwaarder (sterker) uitgevoerd te worden, en je hebt geen extra schijf nodig.

Ow, en het bestaat al: klik
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 mar 2017 12:15

chrissiewizzie schreef:CUT
- voegt relatief veel gewicht toe (zwaarder frame, zwaardere voorvork door toegenomen moment op balhoofd)
Moment op balhoofd neemt natuurlijk niet toe, de vorkpoot links wordt ergens halverwege op buiging belast, dat is het probleem.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie