Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

jenssss
Forum-lid

jenssss 17 nov 2015 08:48

Patrickvanv schreef:Heeft iemand sinds de "persoonlijke" mail van de canyon CEO al een orderbevestiging ontvangen?
Hierin stond namelijk binnen nu en 2 weken, deze termijn verloopt morgen
Uit chat met Canyon BE:
Canyon: Van zodra de fiets klaar staat, ontvangt u de e-mail met de tracking code
Momenteel zijn onze collega's echter bezig met het herberekenen van de levertermijnen van de 2016 modellen.

Ik: U hebt mij vorige week verteld dat mijn levertermijn (wat vorige week had moeten zijn) accuraat was aangezien ik vorige week geen aangepast orderbevestiging heb gekregen.

Canyon: Dat is inderdaad zo, maar volgens de nieuwste informatie (die we vandaag ontvangen hebben) zou dit vooral van toepassing zijn op de 2015 modellen. Begrijp me niet verkeerd, ik wou zeker niets voorliegen, ik heb deze informatie zelf pas in mijn bezit. De kans bestaat echter dat de levertermijn van uw fiets reeds correct is en dat uw fiets deze of volgende week uw richting uit komt, maar helaas kan ik het niet 100% garanderen.

Pedaleur_de_Charme
Forum-lid

Gebruikersavatar Pedaleur_de_Charme 17 nov 2015 13:00

loos schreef:
Pedaleur_de_Charme schreef:De kogel is door de kerk, ik heb me gisteren een Canyon Endurace CF 9.0 DI2 besteld.

Meteen ook mijn eerste post in dit forum.
- Twijfel tussen M of L framemaat (om aan te sluiten bij laatste berichten hierboven). Heb BBL 83-84 cm en Lichaamslengte van 184 cm. Dan uiteindelijk toch gekozen voor een M.
Allereerst welkom op het forum en gefeliciteerd met je aankoop.
Je hebt een goede en strakke bak gekozen.
Wat betreft de maatvoering nog een oomerking: bij twijfel tussen twee maten voldoet vaak de kleinste maat het best, mits je de drop aankunt.
In jouw geval zou ik ook een M kiezen.

PS: ook in Utrecht is service mogelijk.
Thanks!

Bij de orderbevestiging en het doorgeven van een stuurpen van 120mm ipv de standaard stuurpen van 100mm op een framemaat M, werd ik gecontacteerd door Canyon dat mijn PPS-maten meer geschikt zijn voor een framemaat L ipv M.

Even mijn PPS-maten op een rijtje:
- Lichaamslengte 183-184cm
- Beenlengte 83cm
- Gewicht 75 kg
- Romplengte 68cm
- Schouderbreedte 40cm (zou ook gaan voor een stuurbreedte van 40cm ipv standaard 42cm)
- Armlengte 67cm

Mijn huidige fiets is een Bianchi Sempre Pro in framemaat 57. Even de vergelijking qua geometrie (Bianchi / Canyon Endurace M / Canyon Endurace L):

Zitbuis 540 / 545 / 565
Bovenbuis 560 (stuurpen 100mm) / 547 (stuurpen 120mm ipv standaard 100mm) / 555mm (stuurpen 110mm)
Stack 561 / 571 / 590
Reach 393 / 378 / 380

Nu zit ik een klein beetje vast voor de keuze. Bestelling van Canyon Endurace met Framemaat M en aangepaste stuurpen 120mm houden of aanpassen naar Framemaat L en standaard stuurpen 110mm.

PS: Ik ben 1 van die Belgen die zijn weg naar dit forum gevonden heeft. Het dichtste servicecentrum voor mij is Holsbeek (Leuven) dacht ik.

Pedaleur_de_Charme
Forum-lid

Gebruikersavatar Pedaleur_de_Charme 17 nov 2015 13:04

Drikus schreef:
Pedaleur_de_Charme schreef:De kogel is door de kerk, ik heb me gisteren een Canyon Endurace CF 9.0 DI2 besteld.
Lekker hoor! Leuk! Welke kleurstelling?
Stealth met rood is het geworden. Een iets soberdere kleurstelling dan mijn vorige fiets.Afbeelding

(Misschien niet gepast om een Bianchi in het Canyon-topic te posten)

jonglins
Forum-lid

jonglins 17 nov 2015 14:32

@Pedaleur_de_Charme

Belangrijkste vraag: Zit je goed op je Sempre?
Dan zou ik toch echt voor de M gaan.

Stack en reach veruit de belangrijkste maten
Stack is zelfs bij de Canyon in maat M groter dan de Bianchi.
En reach is incl. stuurpen bij de Canyon in M ook 5 mm meer (498 vs 493).

Sturen ook vergeleken? Dat kan nog wel eens een extra cm'tje schelen qua drop en reach.

Kortom: met jouw kleine bbl kom je met een Canyon maat L wel erg rechtop te zitten. Endurace heeft ook een minder sportieve geometrie dan de Sempre.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 nov 2015 15:05

Op je huidige fiets heb je wel wat spacers. Dus de grotere stack is niet onlogisch. Dat zal m vooral in hogere balhoofd zitten. (en past bij de geo van de endurace ook nog eens). De vraag is, wil je daar een cm bij doen.,. of een 3 cm (verschil tussen de M en de L). (Heb je nu 3cm spacers onder je stuurpen, en zit je nu goed of zou je het stuur eigenlijk hoger/lager willen).

Verschil in reach zou ik me niet zo druk om maken. dat gaat tussen 3mm minder (L) tot 5mm meer (M). bij jouw keuze van stuurpennen.

Optisch puntje zou nog kunnen zijn dat je bij de L naar verhouding, je zadel niet zo ver uit je frame komt. Dit is puur estetisch, maar zou een overweging kunnen zijn. Bedenk dat de zitbuis 2,5cm langer is dan op je huidige fiets.,. dan weet je ongeveer waar je zadelpen het frame uit gaat komen en hoeveel er dan boven het frame over blijft.

Alles bij elkaar nemend zou ik voor de M gaan.., maar is sterk afhankelijk van hoe je je houding nu op je huidige fiets vindt, en of je daarvanuit hetzelfde wilt blijven of tikkeltje comforatbeler wilt komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Pedaleur_de_Charme
Forum-lid

Gebruikersavatar Pedaleur_de_Charme 17 nov 2015 15:42

@jonglings

Momenteel zat ik wel goed op mijn Sempre. Mijn keuze op de Endurace viel (naast alle andere pro's) vooral door de sportieve geometrie voor de manier waarop ik rijd (en de wielen) ivm de Canyon Ultimate. Ik vond dat ik nu al behoorlijk rechtop zat (visueel) op mijn Sempre. Ik zou wel nog iets dieper kunnen gaan op mijn Sempre.

De sturen en de bijhorende drop heb ik wel nog niet vergeleken. Volgens de Canyon PPS zouden mijn lichaamsverhoudingen buitenproportioneel zijn en beschik ik over behoorlijk korte beentjes.

@MarkVeenstra

In principe zou ik op mijn Sempre geen extra spacers nodig hebben en kan ik gerust nog wat lager zitten. Wat ervoor zorgt dat ik sowieso geen spacers zal/zou nodig hebben op framemaat M of L van de Canyon Endurace. De houding nu op mijn fiets is OK en hoeft zeker niet sportiever.

Naast de voordelen die je ook opsomt, denk ik dan voor een framemaat M ook aan de stevigheid, iets lichter en iets esthetischer?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 nov 2015 16:44

Ik snap je eerste zin niet zo goed....
Je keuze voor de Endurace komt voort vanwege zijn sportieve geometrie?
--> De Endurace staat juist te boek als een tikje comfortabelere racer. Iets meer rechtop houding, hoger balhoofd, grotere stack. En dat zie je al direct als je de maten vergelijkt met je Sempre.
En "in verband met de Ultimate"?? Misschien bedoel je "in vergelijking tot de Ultimate"?
--> Maar in dat geval, is de ultimate de sportievere van de 2 (en de aeroad is dan nog wat extremer in zijn geometrie).

Kijk je naar de Geometrie van de Ultimate, met standaard 100mm stuurpen in maat M.
Dan heb je een stack van 567mm. dus dat is al een halve cm minder spacers dan je huidige Sempre. Ga je nog een halve cm dieper zitten dan nu, ziet het er allemaal denk ik al prima uit.
reach van 391mm. dat is vergelijkbaar met nu. En dan kan je ook de standaard 100mm stuurpen laten zitten. (En dan zitbuis 522.. dus je zadel komt 2cm hoger uit je frame.. volgens mij estetisch mooi, nog niet in de buurt van de technische grens, en verhoogt comfort, en top tube 556mm, maar dat zegt niet zo veel, de reach is belangrijker).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Pedaleur_de_Charme
Forum-lid

Gebruikersavatar Pedaleur_de_Charme 17 nov 2015 17:26

@MarkVeenstra

Mijn eerste zin is inderdaad wat verwarrend. Ik maak misschien verkeerdelijk het onderscheid tussen "sportieve geometrie" (Endurace) en "race geometrie" (Ultimate en Aeroad).

De keuze voor Endurace en niet voor een Ultimate/Aeroad is een beetje gebaseerd op hoe en wat ik rijd: Lange solotochten van 100-150km in het weekend (geometrie), klimwerk tijdens vakanties (licht frame en 11-32 cassette), Vlaamse wegen en de kasseien (carbon en comfortaspecten van 25mm banden en VCLS zadelpen). Daarenboven hoop ik dat hij ook nog eens snel kan zijn voor de kortere afterworkritjes tijdens de week en hij mag ook de perfecte partner zijn om volgend jaar enkele Granfondo's uit te rijden. Kortom ik hoop dat de Endurace een mooie allrounder kan zijn voor mij. Het enige wat ik (nog) niet doe is wedstrijden rijden.

Ik kan iets dieper zitten dan ik nu doe op mijn Sempre. Dus een Canyon Endurace in maat M en zonder spacers zou al een klein verschil moeten opleveren.

Persoonlijke voorkeur gaat uit naar Canyon Endurace maat M, met aangepaste stuurpen van 120mm ipv 100mm en aangepaste stuurbreedte van 40cm ipv 42cm.

Kempen01
Forum-lid

Kempen01 17 nov 2015 22:35

Ik heb met een lengte van 183 cm en bbl 86cm voor het M model van de Ultimate gekozen. Op de order heb ik aangegeven de standaard stuurpen van 10cm te willen vervangen voor 12cm. Echter, vanwege technische storingen is men niet in staat de order direct aan te passen en zal ik na ontvangst van de fiets de stuurpen apart moeten laten opsturen...Geen punt maar wellicht handig om te weten voor mensen die op het punt staan een Canyon aan te schaffen. Nog een tip, mocht je ervoor kiezen de fiets op te halen bij de fabriek, zet dan de taal op Duits en je kunt de optie selecteren (niet mogelijk met taal NL)

Aangezien mijn order nog niet bevestigd is, denken jullie dat M de juiste maat zou zijn?
Huidige fiets = Giant Defy M/L: Reach 381mm & Stack: 586mm + 20mm aan spacers
Ultimate M: Reach 383mm & Stack 560mm
Ultimate L: Reach 395 & Stack 579mm

Ik twijfel een beetje over de stack. Huidige fietshouding bevalt prima. Dank voor de adviezen!

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 nov 2015 22:46

- welke lengte stuurpen heb je nu?
- is die stack van je huidige fiets (586 mm) inclusief of exclusief die 20 mm spacers? indien exclusief (wat ik verwacht) zit je toch op 26mm verschil in stack tussen de Giant en de Ultimate maat M, best fors. Maar vergeet niet dat je 16mm i lock + 25 mm spacers erbij krijgt bij de Canyon. (en advies is vaak: koop bij twijfel de kleinere maat)

(ter info: ik ga er vanuit dat je het over de CF SL heb, ik heb een 2015 model SLX (zelfde geo) maat M met 177 lengte, 86 binnenbeenlengte, 10cm stuurpen)

Kempen01
Forum-lid

Kempen01 17 nov 2015 22:54

monsieurpinot schreef:- welke lengte stuurpen heb je nu?
- is die stack van je huidige fiets (586 mm) inclusief of exclusief die 20 mm spacers? indien exclusief (wat ik verwacht) zit je toch op 26mm verschil in stack tussen de Giant en de Ultimate maat M, best fors. Maar vergeet niet dat je 16mm i lock + 25 mm spacers erbij krijgt bij de Canyon.

(ter info: ik ga er vanuit dat je het over de CF SL heb, ik heb een 2015 model SLX (zelfde geo) maat M met 177 lengte, 86 binnenbeenlengte, 10cm stuurpen)
Ha Monsieurpinot,
Huidige stuurpen is 13 cm en de stack is exclusief 20mm spacers (althans, ik heb de stack van de Giant website en ga ervan uit dat dit zonder spacers gemeten wordt...). Wat houdt de i lock precies in? Ik heb het inderdaad over CF SL.

Wel moet ik er ook bij zeggen dat ik bij mijn huidige fiets niet een extreem gedetailleerde meting gedaan, huidige houding bevalt maar hoeft niet perse optimaal te zijn...

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 nov 2015 23:09

i lock = Acros I-Lock balhoofdstel, waarboven dus je bij levering spacers zitten:

Afbeelding

op de foto's van de website hebben ze hierboven geen spacers gemonteerd, maar die krijg je bij levering wel (kan die iemand die 2,5 cm bevestigen? (bij de ≥ 2015 modellen was dit wel het geval, maar in de 2016 geometrietabellen staat dit niet meer duidelijk aangegeven))

Plaats reactie