Canyon
Het probleem met de Endurance is dat je met een L nog steeds een 13cm stuurpen nodig hebt.
Ik zou kijken of je de order niet om kunt zetten naar een L. Mocht hij te groot aanvoelen dan merk je dat direct en kun je hem terugsturen en een M nemen. Het duurt dan wel 1 jaar voordat je een nieuwe fiets hebt met het huidige werktempo van Canyon.. .
En als je in het vervolg een fiets gaat bestellen met een lagere stack kun je beter eerst de spacers onder je stuurpen uithalen en erboven zetten. Dan weet je al vrij snel of dart voor jou gaat werken.
Ik zou kijken of je de order niet om kunt zetten naar een L. Mocht hij te groot aanvoelen dan merk je dat direct en kun je hem terugsturen en een M nemen. Het duurt dan wel 1 jaar voordat je een nieuwe fiets hebt met het huidige werktempo van Canyon.. .
En als je in het vervolg een fiets gaat bestellen met een lagere stack kun je beter eerst de spacers onder je stuurpen uithalen en erboven zetten. Dan weet je al vrij snel of dart voor jou gaat werken.
Campagnolo Ultra Dork
@monsieurpinot, ik heb dezelfde lengte en binnenbeenlengte en ook van plan om een M te bestellen. Met wat voor drop rij jij ? Soms een foto van de fiets ?monsieurpinot schreef: (ter info: ik ga er vanuit dat je het over de CF SL heb, ik heb een 2015 model SLX (zelfde geo) maat M met 177 lengte, 86 binnenbeenlengte, 10cm stuurpen)
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
dank voor de verbetering/aanvulling! sluit me bij deze conclusie aan (tunnelvisie op de M die al besteld was).MarkVeenstra schreef:Is het advies hier nu een maat M nemen, met een 20mm langere pen, en een zooi spacers gebruiken om op de goede houding te komen?
de L is 12mm langer (reach) + standaard 10mm langere stuurpen. --> de M wil je van 100 naar 120mm stuurpen.., dus dan zit je nagenoeg op hetzelfde, met 2mm verschil.
De L is 19mm hoger (stack), en je wilt de M met I lock systeem en met 20 of 25mm spacers gaan rijden.
Klinkt mij alsof je een L nodig hebt. en dan zonder spacers en met de standaard 110mm stuurpen nagenoeg gelijk komt te zitten met je huidige fiets.
edit: Of je bent meer op zoek naar een comfort racer, en zou eens de Endurace modellen moeten bekijken.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ik fiets met i lock + max aantal spacers (geen L genomen vanwege reach)BennD schreef:@monsieurpinot, ik heb dezelfde lengte en binnenbeenlengte en ook van plan om een M te bestellen. Met wat voor drop rij jij ? Soms een foto van de fiets ?monsieurpinot schreef: (ter info: ik ga er vanuit dat je het over de CF SL heb, ik heb een 2015 model SLX (zelfde geo) maat M met 177 lengte, 86 binnenbeenlengte, 10cm stuurpen)
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Mooie fiets(kleur) en wielset
Dank voor jullie adviezen!
Ik heb inmiddels contact opgenomen met Canyon en mijn order omgezet naar L. Top service, via de online chat.
Kijken hoe die bevalt en als de fiets te groot blijkt te zijn dan ga ik alsnog voor de M
nogmaals dank!
Ik heb inmiddels contact opgenomen met Canyon en mijn order omgezet naar L. Top service, via de online chat.
Kijken hoe die bevalt en als de fiets te groot blijkt te zijn dan ga ik alsnog voor de M
nogmaals dank!
Dat waren precies mijn overwegingen voor de Endurace en ik moet zeggen dat hij daar 100% aan voldoet - echt aanrader dus wat mij betreft. Ik vind hem (met andere wielset) snel en hij presteert super op kasseien en klimwerk met de orginele lichte wielset. En zonder spacers zit je gewoon op Ultimate geometrie met paar spacers..Pedaleur_de_Charme schreef:De keuze voor Endurace en niet voor een Ultimate/Aeroad is een beetje gebaseerd op hoe en wat ik rijd: Lange solotochten van 100-150km in het weekend (geometrie), klimwerk tijdens vakanties (licht frame en 11-32 cassette), Vlaamse wegen en de kasseien (carbon en comfortaspecten van 25mm banden en VCLS zadelpen). Daarenboven hoop ik dat hij ook nog eens snel kan zijn voor de kortere afterworkritjes tijdens de week en hij mag ook de perfecte partner zijn om volgend jaar enkele Granfondo's uit te rijden. Kortom ik hoop dat de Endurace een mooie allrounder kan zijn voor mij. Het enige wat ik (nog) niet doe is wedstrijden rijden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
@Marsel, maakt de wielset dus het verschil tussen snel fietsen en traag fietsen in het geval van de Endurace? (of in jouw geval onafhankelijk van welke fiets). En pak je voor de kasseien dan de originele lichte wielen? Ik zou daar juist eerder voor de degelijkheid (en dus tikje zwaardere) wielen gaan.
De vergelijking met de Ultimate is volgens mij wel wat kort door de bocht. Er zit verschil in chainstay lengte, in wielbasis en in reach. De Endurace is gemaakt voor wat jij en Pedaleur de Charme schrijven. Hoger balhoofd, kortere bovenbuis, zit tikje meer rechtop. De Ultimate is in de basis sportiever. Tikje lager balhoofd, grotere reach, dus diepere en gestrektere zit, stijvere constructie rond balhoofd, kortere chainstaylengte en tikje langere wielbasis.
Uiteraard kun je een Endurace model in maat X, met Y-spacers en met Z-mm stuurpenlengte ombouwen om op dezelfde manier te zitten als op een Ultimate in maat P, met Q-spacers en een R-mm stuurpenlengte. Maar daarmee is het nog lang niet dezelfde fiets.
Dat is net als een maat M nemen, spacers eronder gooien, stuurpen verlengen en dan goed zitten, terwijl je in dat geval dus eigenlijk die maat L had moeten bestellen.
De vergelijking met de Ultimate is volgens mij wel wat kort door de bocht. Er zit verschil in chainstay lengte, in wielbasis en in reach. De Endurace is gemaakt voor wat jij en Pedaleur de Charme schrijven. Hoger balhoofd, kortere bovenbuis, zit tikje meer rechtop. De Ultimate is in de basis sportiever. Tikje lager balhoofd, grotere reach, dus diepere en gestrektere zit, stijvere constructie rond balhoofd, kortere chainstaylengte en tikje langere wielbasis.
Uiteraard kun je een Endurace model in maat X, met Y-spacers en met Z-mm stuurpenlengte ombouwen om op dezelfde manier te zitten als op een Ultimate in maat P, met Q-spacers en een R-mm stuurpenlengte. Maar daarmee is het nog lang niet dezelfde fiets.
Dat is net als een maat M nemen, spacers eronder gooien, stuurpen verlengen en dan goed zitten, terwijl je in dat geval dus eigenlijk die maat L had moeten bestellen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
dacht nog even na over m'n tunnelvisie, kwam ook door de lichaamsverhouding: 183/86monsieurpinot schreef:dank voor de verbetering/aanvulling! sluit me bij deze conclusie aan (tunnelvisie op de M die al besteld was).MarkVeenstra schreef:Is het advies hier nu een maat M nemen, met een 20mm langere pen, en een zooi spacers gebruiken om op de goede houding te komen?
de L is 12mm langer (reach) + standaard 10mm langere stuurpen. --> de M wil je van 100 naar 120mm stuurpen.., dus dan zit je nagenoeg op hetzelfde, met 2mm verschil.
De L is 19mm hoger (stack), en je wilt de M met I lock systeem en met 20 of 25mm spacers gaan rijden.
Klinkt mij alsof je een L nodig hebt. en dan zonder spacers en met de standaard 110mm stuurpen nagenoeg gelijk komt te zitten met je huidige fiets.
edit: Of je bent meer op zoek naar een comfort racer, en zou eens de Endurace modellen moeten bekijken.
- Pedaleur_de_Charme
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 22 okt 2015 10:58
@MarkVeenstraMarkVeenstra schreef:@Marsel, maakt de wielset dus het verschil tussen snel fietsen en traag fietsen in het geval van de Endurace? (of in jouw geval onafhankelijk van welke fiets). En pak je voor de kasseien dan de originele lichte wielen? Ik zou daar juist eerder voor de degelijkheid (en dus tikje zwaardere) wielen gaan.
De vergelijking met de Ultimate is volgens mij wel wat kort door de bocht. Er zit verschil in chainstay lengte, in wielbasis en in reach. De Endurace is gemaakt voor wat jij en Pedaleur de Charme schrijven. Hoger balhoofd, kortere bovenbuis, zit tikje meer rechtop. De Ultimate is in de basis sportiever. Tikje lager balhoofd, grotere reach, dus diepere en gestrektere zit, stijvere constructie rond balhoofd, kortere chainstaylengte en tikje langere wielbasis.
Uiteraard kun je een Endurace model in maat X, met Y-spacers en met Z-mm stuurpenlengte ombouwen om op dezelfde manier te zitten als op een Ultimate in maat P, met Q-spacers en een R-mm stuurpenlengte. Maar daarmee is het nog lang niet dezelfde fiets.
Dat is net als een maat M nemen, spacers eronder gooien, stuurpen verlengen en dan goed zitten, terwijl je in dat geval dus eigenlijk die maat L had moeten bestellen.
Met dit laatste relaas doe je me nu toch twijfelen om mijn eerder bestelde Canyon Endurace met maat M te wisselen naar een maat L.
Maar moest ik me inderdaad gaan toeleggen op agressiever rijden in de toekomst voor wedstrijden en/of tijden neer te zetten in Granfondo's dan zou mijn keuze ook neigen naar de Ultimate. Nu wil ik echter een snelle, lichte en comfortabele allrounder.
@Marsel
Mij lijken de DT Swiss RR21 Dicut wielen toch ook wel snelle wielen (en allrounders)?
Knappe fiets !monsieurpinot schreef:ik fiets met i lock + max aantal spacers (geen L genomen vanwege reach)BennD schreef:@monsieurpinot, ik heb dezelfde lengte en binnenbeenlengte en ook van plan om een M te bestellen. Met wat voor drop rij jij ? Soms een foto van de fiets ?monsieurpinot schreef: (ter info: ik ga er vanuit dat je het over de CF SL heb, ik heb een 2015 model SLX (zelfde geo) maat M met 177 lengte, 86 binnenbeenlengte, 10cm stuurpen)
En heb je een idee wat in deze configuratie het hoogetverschil is tussen je zadel en je stuur ?