Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 22 apr 2023 10:08

Wie zegt dat dit niet gebeurd is met een bracketsleutel?
Ik heb ook weleens deze er scheef op gezet en daardoor de vertanding beschadigd.
Gelukkig was er nog genoeg 'vlees' over om hem nog los te krijgen.

Baria
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 sep 2020 15:07

Baria 23 apr 2023 15:46

Vandaag een van de covers van de pulley wheels van m’n achterderailleur iets gebogen. Heb het idee dat het nu niet meer mooi loopt, dus ben op zoek naar een oplossing. Wieltjes en lagers zelf zijn nog helemaal top, dus koop het liefste niet een volledig nieuwe set wieltjes. Gaat om een R9100 set.

Voor de duidelijkheid, gaat om de zwarte covers rechts op de foto hieronder. Zijn deze ergens los te krijgen?

Afbeelding

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 23 apr 2023 18:00

Die dingen gaan eigenlijk nooit stuk toch. Koop een nieuw setje en gebruik alleen de covers. En herbruik die weer als de wieltjes op zijn.
Gr Roos

Baria
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 sep 2020 15:07

Baria 23 apr 2023 19:26

Past een R7000 of andere 11 speed derailleur set qua covers? Als ik toch alleen de covers ga gebruiken hoeft het geen DA te zijn, mits het wel past natuurlijk. Had al even thuis wat geprobeerd met een andere DA R9100 derailleur , maar die covers waren een andere maat (wellicht geen origineel meer, derailleur heb ik gebruikt aangeschaft). Had verwacht dat alle 11 speed zou passen qua covers maar niet dus.

0475
Forum-lid
Berichten: 895
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 24 apr 2023 18:01

niet zo zeer verpruts maar wel even onhandig geweest. Was met de trekkingfiets bezig, had ik vorig jaar spatborden, bagagedrager etc van gedemonteerd om er een soort van gravelfiets van te maken. Vanmiddag weer opbouwen zoals hij bedoelt is, doe nog wat onderhoud en hang de riem schuin door het frame omdat hij even in de weg zat. Uiteindelijke dan het spatbord en bagagedrager gemonteerd en met het achterwiel in de hand wil ik de riem.........f@ck!.....daar zat een poot van de bagagedrager nu doorheen, dus weer alles los, riem goed leggen, alles weer monteren.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 26 apr 2023 14:22

nielsve schreef: 31 mar 2023 10:13 Gisteren wou ik linker crankarm loshalen maar één bout zat muurvast. Geprobeerd om met de inbus en hamer de bout los te schrikken/kloppen maar niet gelukt en de inbuskop is nu beschadigd waardoor de inbus 5 niet meer pakt en doordraait. Er zijn hier al topics waar ik de linkse tap tegenkom als oplossing.

M’n vraag is nu, wat als de linkse tap niet lukt? Het is een linkszijdige powermeter dus zou graag de schroefdraad van de powermeter intact laten..
Ik heb nog een bijkomend vraagje. De bout is nog steeds niet los. Stel dat met uitboren de schroefdraad van de powermeter beschadigd geraakt kan er dan nieuwe schroefdraad getapt worden of is ie dan rijp voor de vuilbak?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2023 14:34

Gisteren tijdens fietskoffer inpakken. Remhendel ingedrukt met wiel eruit, en vergeten een blokje tussen de blokken te zetten....

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 apr 2023 19:54

nielsve schreef: 26 apr 2023 14:22
nielsve schreef: 31 mar 2023 10:13 Gisteren wou ik linker crankarm loshalen maar één bout zat muurvast. Geprobeerd om met de inbus en hamer de bout los te schrikken/kloppen maar niet gelukt en de inbuskop is nu beschadigd waardoor de inbus 5 niet meer pakt en doordraait. Er zijn hier al topics waar ik de linkse tap tegenkom als oplossing.

M’n vraag is nu, wat als de linkse tap niet lukt? Het is een linkszijdige powermeter dus zou graag de schroefdraad van de powermeter intact laten..
Ik heb nog een bijkomend vraagje. De bout is nog steeds niet los. Stel dat met uitboren de schroefdraad van de powermeter beschadigd geraakt kan er dan nieuwe schroefdraad getapt worden of is ie dan rijp voor de vuilbak?
Het is de bedoeling dat je met een ijzerboortje van 4,2 mm de M5 (inbus)bout eruit boort (daar waar de bout in het draadgat zit) en dan met een M5 tap er opnieuw draad in tapt. Als je de schroefdraad vernagelt bij het boren zou je er altijd nog een gat van <5,5 mm van kunnen maken en er dan een M5 inbusbout helemaal door heen steken met een moer aan de buitenkant, alleen is dat geen gezicht natuurlijk. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4107
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 26 apr 2023 20:11

Orlok schreef: 26 apr 2023 19:54
nielsve schreef: 26 apr 2023 14:22
nielsve schreef: 31 mar 2023 10:13 Gisteren wou ik linker crankarm loshalen maar één bout zat muurvast. Geprobeerd om met de inbus en hamer de bout los te schrikken/kloppen maar niet gelukt en de inbuskop is nu beschadigd waardoor de inbus 5 niet meer pakt en doordraait. Er zijn hier al topics waar ik de linkse tap tegenkom als oplossing.

M’n vraag is nu, wat als de linkse tap niet lukt? Het is een linkszijdige powermeter dus zou graag de schroefdraad van de powermeter intact laten..
Ik heb nog een bijkomend vraagje. De bout is nog steeds niet los. Stel dat met uitboren de schroefdraad van de powermeter beschadigd geraakt kan er dan nieuwe schroefdraad getapt worden of is ie dan rijp voor de vuilbak?
Het is de bedoeling dat je met een ijzerboortje van 4,2 mm de M5 (inbus)bout eruit boort (daar waar de bout in het draadgat zit) en dan met een M5 tap er opnieuw draad in tapt. Als je de schroefdraad vernagelt bij het boren zou je er altijd nog een gat van <5,5 mm van kunnen maken en er dan een M5 inbusbout helemaal door heen steken met een moer aan de buitenkant, alleen is dat geen gezicht natuurlijk. ;)
Kun je de bouten niet doorzagen/dremelen? Gaat de spanning eraf en komen ze mogelijk los.
Niet zijken maar reiden !

abdr
Forum-lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 26 apr 2023 20:18

Je kan die bout wel doorzagen maar good luck om die er dan nog uit te krijgen...

@nielsve: voor je begint te boren kan je eerst proberen een Torx-bit in de kop van de bout te slaan en dan proberen de bout los te maken. Warmte zal zeker ook helpen, giet er eens wat kokend water over. Als je een TIG-lasser onder de kennissenkring hebt, kan die ook een andere bout aan de bout lassen om het zo te proberen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2357
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 apr 2023 08:35

havana schreef: 26 apr 2023 14:34 Gisteren tijdens fietskoffer inpakken. Remhendel ingedrukt met wiel eruit, en vergeten een blokje tussen de blokken te zetten....
Daarom heb ik een hele voorraad van die blokjes. Altijd 2 bij de hand.

https://amzn.eu/d/e04qKRj
Dogma F

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 27 apr 2023 13:22

havana schreef: 26 apr 2023 14:34 Gisteren tijdens fietskoffer inpakken. Remhendel ingedrukt met wiel eruit, en vergeten een blokje tussen de blokken te zetten....
Maar dan heb je toch eigenlijk niets "verprutst", of heb je de "pistons" niet meer kunnen terugduwen?

Plaats reactie