Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 11 dec 2013 18:48

zijn ook spike banden voor te krijgen in de vorm van Schwalbe marathon winter spikes of schwalbe snow stud.

Op de MTB wielen heb ik Schwalbe ice spiker liggen en het is geweldig om ermee door de sneeuw te vliegen alleen hebben we zo weinig sneeuw hier in het land.

Ik ga trouwens wel bewust over op een crosser en verkoop hierdoor een bijna nieuwe MTB.
Reden ervan is dat ik wat langere afstanden moet maken en de fiets gestald moet worden.
Voor de afstanden lijkt me een crosser toch wat fijner en voor de stalling vind ik de mtb te duur ivm beschadegingen van slot en eventuele vandalen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 11 dec 2013 18:54

peter1981 schreef:zijn ook spike banden voor te krijgen in de vorm van Schwalbe marathon winter spikes of schwalbe snow stud.

Op de MTB wielen heb ik Schwalbe ice spiker liggen en het is geweldig om ermee door de sneeuw te vliegen alleen hebben we zo weinig sneeuw hier in het land.

Ik ga trouwens wel bewust over op een crosser en verkoop hierdoor een bijna nieuwe MTB.
Reden ervan is dat ik wat langere afstanden moet maken en de fiets gestald moet worden.
Voor de afstanden lijkt me een crosser toch wat fijner en voor de stalling vind ik de mtb te duur ivm beschadegingen van slot en eventuele vandalen
We hebben idd niet veel sneeuw. De fiets wil ik ook gebruiken voor naar het werk en richting huis om gelijk te trainen. Welke allroundbanden kan ik dan het beste gebruiken?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 11 dec 2013 19:10

ik ga waarschijnlijk voor de conti topcontact 2 winter.
Lees er vrij veel goede verhalen over en profiel is niet al te grof.

Wellicht dat er andere een hele andere mening over hebben maar ik heb eerlijk gezegt nog nooit een crosser gehad dus ken ook de verschillen niet en ga ik op m`n gevoel af icm wat ik lees.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 11 dec 2013 19:17

peter1981 schreef:ik ga waarschijnlijk voor de conti topcontact 2 winter.
Lees er vrij veel goede verhalen over en profiel is niet al te grof.

Wellicht dat er andere een hele andere mening over hebben maar ik heb eerlijk gezegt nog nooit een crosser gehad dus ken ook de verschillen niet en ga ik op m`n gevoel af icm wat ik lees.

OKay, ik blijf nog even doorvragen. Weet jij toevallig naar welke merken ik moet zoeken die met Campa zijn afgemonteerd zijn? Ik kan namelijk weinig vinden op het net.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2013 20:42

Wat moet je met spikes in de sneeuw? Dan moet het 1e in ijs veranderen voordat die dingen nut hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 11 dec 2013 21:13

@Body,
Ik heb altijd op een mtb gereden in de winter. Maar sinds ik in januari een crosser heb gekocht, heb ik de mtb niet meer aangeraakt. Ik vind de crosser de ideale winterfiets: je kunt er mee het bos in, de onverharde paden op en als je daar zin in hebt, kun je ook gewoon op de weg je kilometers maken (kwestie van andere bandjes monteren).
Voor echte technische mtb-parcoursen met veel hoogteverschil en flinke keien op de route (hier in Zuid-Limburg bijvoorbeeld) is de crosser niet echt geschikt, al ben ik tot nu toe overal zonder al te veel kleerscheuren boven (en beneden) gekomen. Op den duur gaat het gebrek aan vering gewoon pijn doen aan je armen en rug. Maar alle vaste mtb-routes boven Sittard, zijn makkelijke te verorberen om een crosser.
Zoek je een perfecte winterfiets om door het bos te knallen, over onverharde weggetjes te scheuren en mee naar je werk te fietsen, dan is een cyclecrosser in mijn ogen een betere keuze dan een mtb.
Michiel

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 11 dec 2013 21:21

fietsvriend schreef:@Body,
Zoek je een perfecte winterfiets om door het bos te knallen, over onverharde weggetjes te scheuren en mee naar je werk te fietsen, dan is een cyclecrosser in mijn ogen een betere keuze dan een mtb.
Bedankt,
Welke allround band zou je mij hiervoor aanraden?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 11 dec 2013 21:24

klopt wat je zeg Am alleen op de wegen ligt meestal als ondergrond een laagje ijs door het rijden van de auto`s en dan heeft het wel nut idd.
Maar als je ziet wat die dingen kosten en hoeveel plezier je ervan hebt kan je het denk ik net zo goed laten , maargoed ik heb ze toen inkoop gekregen.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 11 dec 2013 21:27

fietsvriend schreef:Maar alle vaste mtb-routes boven Sittard, zijn makkelijke te verorberen om een crosser.
Zoek je een perfecte winterfiets om door het bos te knallen, over onverharde weggetjes te scheuren en mee naar je werk te fietsen, dan is een cyclecrosser in mijn ogen een betere keuze dan een mtb.
+1

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 11 dec 2013 21:30

Voor een goede allround band (er vanuit gaande dat je er ook mee op de weg gaat rijden) kun je het beste kijken naar banden met een dikke rij noppen in het midden, bijvoorbeeld de Schwalbe Smart Sam Cross. Als je deze banden hard genoeg oppompt hebben ze nauwelijks meer weerstand dan een wegband. De Challenge Grifo rijdt ook prima op de weg. Banden die goed zijn in de modder (lees veel noppen) hebben aanzienlijk meer weerstand op de weg.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16767
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 dec 2013 21:36

Ik rij met Conti Speed crossbanden en dat gaat prima is winterse omstandigheden zolang het geen ijs/ijzel betreft.
Ook op de verharde weg is de rolweerstand prima en kan ik op een nat wegdek sneller door de bochten dan met op de 4000s op mijn racer. Lekrijden heb ik er in één jaar tijd nog niet mee gedaan. In de modder en los zand is het wel een drama natuurlijk maar dat maakt mij niet zoveel uit omdat ik mijn crosser als winterfiets op de weg gebruik en om af en toe een route met wat bospaden en onverharde wegen mee te pikken (ook als het mooi weer is).
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 11 dec 2013 21:44

Rey953 schreef:Voor een goede allround band (er vanuit gaande dat je er ook mee op de weg gaat rijden) kun je het beste kijken naar banden met een dikke rij noppen in het midden, bijvoorbeeld de Schwalbe Smart Sam Cross. Als je deze banden hard genoeg oppompt hebben ze nauwelijks meer weerstand dan een wegband. De Challenge Grifo rijdt ook prima op de weg. Banden die goed zijn in de modder (lees veel noppen) hebben aanzienlijk meer weerstand op de weg.
OK, bedankt. Bij welke zaak maak ik kans om een fiets met Campa onderdelen te scoren in Zuid Holland?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie