Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

RKN 08 sep 2016 14:29

Quarantanove schreef:
mont aigoual schreef:Het is gewoon te druk op de wegen in NL.
Klopt en daar zit hem juist het probleem.
Misschien moeten wielrennend en vooral pseudo- wielrennend Nederland eens nadenken dat sport beoefening niet (meer) op de openbare weg thuis hoort.
Toen Cruijff opgroeide voetbalde de jeugd gewoon op straat. Dat kan allang niet meer en wordt ook niet meer geacepteerd. Misschien zijn we met het wielrennen cq. wielrennertje spelen ook al een tijdje in dat stadium gekomen. Trainen/ hardrijden met de racefiets alleen nog op de afgesloten clubparkoersen van wielerclubs?
Te druk in bepaalde delen van NL misschien ; ik kan hier mijn rondjes zo maken dat ik niemand tot last ben of überhaupt geen mens tegen kom...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16767
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2016 14:33

Als individu of met een klein groepje gaat prima maar die grote pelotons geven echt veel overlast. Als ik op zondagochtend ga fietsen heb ik daar meer last van dan van de bejaarden op de e-bike.
Campagnolo Ultra Dork

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 08 sep 2016 15:32

RKN schreef:
Quarantanove schreef:
mont aigoual schreef:Het is gewoon te druk op de wegen in NL.
Klopt en daar zit hem juist het probleem.
Misschien moeten wielrennend en vooral pseudo- wielrennend Nederland eens nadenken dat sport beoefening niet (meer) op de openbare weg thuis hoort.
Toen Cruijff opgroeide voetbalde de jeugd gewoon op straat. Dat kan allang niet meer en wordt ook niet meer geacepteerd. Misschien zijn we met het wielrennen cq. wielrennertje spelen ook al een tijdje in dat stadium gekomen. Trainen/ hardrijden met de racefiets alleen nog op de afgesloten clubparkoersen van wielerclubs?
Te druk in bepaalde delen van NL misschien ; ik kan hier mijn rondjes zo maken dat ik niemand tot last ben of überhaupt geen mens tegen kom...
Ik ook , maar daar , waar de discussie hier en in de media over gaat , is dat blijkbaar niet zo.

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 08 sep 2016 15:44

Quarantanove schreef: Klopt en daar zit hem juist het probleem.
Misschien moeten wielrennend en vooral pseudo- wielrennend Nederland eens nadenken dat sport beoefening niet (meer) op de openbare weg thuis hoort.
Toen Cruijff opgroeide voetbalde de jeugd gewoon op straat. Dat kan allang niet meer en wordt ook niet meer geacepteerd. Misschien zijn we met het wielrennen cq. wielrennertje spelen ook al een tijdje in dat stadium gekomen. Trainen/ hardrijden met de racefiets alleen nog op de afgesloten clubparkoersen van wielerclubs?
Dit is ook een vergelijking die niet opgaat. De wegen zijn voornamelijk aangelegd voor transport van A naar B. Op een (wielren)fiets ga je in principe ook van A naar B en gebruik je de weg waar deze voor bedoeld is. Om van A naar B te gaan.
Voetballen is niet bedoeld als vervoer. Er zijn toch weinig mensen die van A naar B voetballend gaan.

Want als je niet meer op de weg mag komen om te wielrennen, dan kunnen we ook wel het toeren met de motor of het rondje rijden met de oldtimer verbieden, want dat kan dan ook niet meer, want daar is het dan ook te druk voor.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 sep 2016 15:49

Quarantanove schreef:Misschien moeten wielrennend en vooral pseudo- wielrennend Nederland eens nadenken dat sport beoefening niet (meer) op de openbare weg thuis hoort.
Waarom?

Als we sporten uit het openbare leven gaan verbannen laten we ons dan maar meteen collectief volvreten bij de McD of KFC.

Er is niks mis met wielrijders op de openbare weg.
Er is wel iets mis met de groepjes losgeslagen randdebielen die zich in de tour wanen.

Die mensen heb je soms ook achter het stuur zitten.
Niemand zal op het idee komen om dat als reden aan te voeren om automobiliteit dan maar te verbieden.


Recent is er in een topic nog over verkeersdoden gesproken.
De meest kwetsbare groep, de wielrijders zijn degene die het minst vaak dodelijk verongelukken als je kijkt naar de grote van de groep tov alle wielrijders.

Lijkt mij toch een sterke aanwijzing dat wielrenners verbannen symptoom bestrijding is van een veel groter probleem.
Dat grote probleem is volgens mij dat er hele generaties verkeersdeelnemers zijn die de verkeersregels aan hun laars lappen dan wel nooit opgevoed zijn met verkeersregels.

Verban die mensen van de weg, dan pak je de oorzaak van veel verkeersproblematiek bij de wortel aan.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 08 sep 2016 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39701
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 sep 2016 15:53

Wielrennen of toeren? Dáár zit de problematiek in verstopt.
Een pelotonnetje Wedrenners die na afloop wil pochen over het gemiddelde of met een paar man lekker fietsen, ff inhouden als je anderen passeert en je hand opsteken.
Less is bore

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 08 sep 2016 16:20

daniel1975 schreef:Wielrennen of toeren? Dáár zit de problematiek in verstopt.
Een pelotonnetje Wedrenners die na afloop wil pochen over het gemiddelde of met een paar man lekker fietsen, ff inhouden als je anderen passeert en je hand opsteken.
Eens , daarom gebruikte ik ook de termen wielrennen en pseudo-wielrennen en niet het toeren in mijn vraag om dat misschien van de openbare weg te verbannen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39701
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 sep 2016 16:31

Ik snapte je al hoor ;-)
Less is bore

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 08 sep 2016 16:39

Ik vraag me wel af. Is dit een probleem dat meer in de randstad speelt en Limburg? Ik woon vlakbij Zwolle en de enigste wegen waar het te druk is om te racefietsen is een fietspaadje over de dijk, moet dan wel op een zaterdag of zondag zijn met heel mooi weer.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 08 sep 2016 16:49

Mijn woon werk langs de planken wambuis en over de Hessenweg, rijd je moederziel alleen door de bossen en over de heide. Vooral langs de N224 kun je een kanon afschieten (voor auto's wel heel druk).
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 sep 2016 19:11

Fietsen?altijd schreef:Ik vraag me wel af. Is dit een probleem dat meer in de randstad speelt en Limburg? Ik woon vlakbij Zwolle en de enigste wegen waar het te druk is om te racefietsen is een fietspaadje over de dijk, moet dan wel op een zaterdag of zondag zijn met heel mooi weer.
In Friesland en Groningen ook nooit geen problemen. Drenthe is -zeker in de zomermaanden- een stuk drukker met dagjes mensen, vakantiegangers en gepensioneerden en is daarom niet altijd het meest geschikte podium voor wielrenners (het kan wel, zo lang je maar niet voor je gemiddelde rijdt).

De enige keren dat ik 'agressie' tegen gekomen ben is wanneer ik op de openbare weg rijd omdat ik het optionele fietspad negeer. Veel weggebruikers weten het verschil niet en vinden dat ik maar op het niet verplichte fietspad moet. Is dit jaar nu 2x gebeurd, 1x een schreeuw en 1x een middelvinger door een dakraam. Daar kan ik wel mee leven.

Overigens moet ik ook wel bekennen dat ik in sommige gevallen de (60km) weg verkies boven het verplichte fietspad. Eerder was een topic met 'gevaarlijke fietspaden' die ik bewust vermijd (te druk, te smal, boomwortels en vreemd geplaatste hekken). Dit is voor zowel mijn eigen veiligheid als de oudjes die bij het horen van een bel vaak al schrikken en bijna omvallen.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 08 sep 2016 21:25

De toon van reacties is al jaren harder aan het woorden, niet alleen over wielrenners. Wat agenten, leraren, ambtenaren al wel niet toegewenst wordt in anonieme reacties is niet mooi meer. Het lijkt steeds normaler te worden om je anoniem erg ferm uit te spreken over groepen andere mensen.
Je kan het beter gewoon niet meer lezen.

Plaats reactie