Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 sep 2011 15:03

@ dooku

Als je door-tot-door navigatie wil dan valt OSM (inclusief varianten) al meteen af, want je kunt geen adressen opzoeken. Je komt dus al snel uit bij CityNavigator.

5. Meest praktisch en simpel is courses tekenen met Bikeroutetoaster of GPsies (oefen er maar eens mee) en vervolgens versturen naar je Garmin in het TCX formaat. Mapsource heb je dan niet nodig, het kan wel handig zijn op vakantie als je geen internet hebt.

@ roos1

Vreemde manier van routes uitstippelen houd jij erop na.... Enorm omslachtig, terwijl het zoveel makkelijker kan als je gewoon Gpsies of BRT gebruikt. Ook daarin kun je gebruikmaken van Google Maps.

Afijn het antwoord op je vragen

1. kleur van de lijn wijzigen lukt bij sommige firmwareversies inderdaad niet. Dit is dus een bug. Is eerder ook al door iemand anders opgemerkt in dit topic (niet heel lang geleden)
2. de Garmin noemt jouw creatie een 'course' maar feitelijk is het een route. De Edge800 maakt geen onderscheid meer tussen routes en courses, hij gooit alles onder één noemer (courses). De rit die jij gemaakt hebt wordt door de Edge geïnterpreteerd als route, doordat je GPX hebt gebruikt. Bijgevolg wordt er een route berekend die zoveel mogelijk recht doet aan de rit zoals jij die zelf had bedacht. Echter, daar slaagt de Edge niet altijd even goed in (onder meer door instellingen zoals of je van hoofdwegen houdt en verschillen in kaartmateriaal) en daarom zie je twee lijnen; één lijn is jouw creatie en één lijn is de route zoals de Edge die berekent.

Als je een 'zuivere' course wil (dus één lijn zonder aanwijzingen) dan moet je TCX (of CRS) gebruiken als formaat. Vanuit Mapsource kan dat helaas niet, wil je toch Mapsource gebruiken dan moet je opslaan als GPX en vervolgens converteren naar TCX via de online converttool van GPsies of met een add-on als WinGDB3. Maar nogmaals, ik raad iedereen aan om Mapsource vooral niet te gebruiken en over te stappen op online tools zoals Gpsies en BRT. Deze hebben vele voordelen.

roos1
Forum-lid

roos1 11 sep 2011 16:00

@Havana

Thanks voor de uitleg. Ik gebruik met name google maps omdat die de mogelijkheid heeft om je route te verslepen. En dat ben ik bij de andere programma's nog niet tegen gekomen.
Ik wil juist wel aanwijzingen krijgen tijdens het fietsen. Ik zal is met wingdb gaan spelen. Want er was dacht ik een optie die wel aanwijzigen gaf. Maar wat eigenlijk stiekum toch
een course was
Gr Roos

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 11 sep 2011 16:09

roos1 schreef:Ik gebruik met name google maps omdat die de mogelijkheid heeft om je route te verslepen.
Geniaal, nooit geweten dat je google maps hiervoor kon gebruiken.
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 sep 2011 16:15

Roos, er zijn nogal wat verschillende aanwijzingen (zie FAQ hieronder). Je kunt inderdaad ook bij een echte course (dus TCX) aanwijzingen geven, je kunt deze laten bedenken door de Edge zelf of zelf inbakken met bijv. WinGDB3.

Als je "uitgebreide" aanwijzingen wil hebben (dus met witte pijl) dan MOET je routes tekenen met Mapsource. Ook belangrijk: in Mapsource moet dezelfde kaart geïnstalleerd zijn als op je Garmin en de instellingen (of je van hoofdwegen houdt etc) moeten ook gelijk zijn (zowel in Mapsource als op je Edge). ZELFS als je dit allemaal netjes doet ontkom je er niet aan dat de Edge af en toe een aanwijzing vergeet of een onzinnige aanwijzing geeft.

Alle vormen van aanwijzingen zijn overigens storingsgevoelig en vandaar dat vrijwel alle Garmin-gebruikers die ik ken alleen maar courses rijden zonder aanwijzingen. Werkt IMHO gewoon het prettigst, je kunt echt prima zelf beoordelen of je links of rechts moet.

Het verslepen van een route is inderdaad niet handig omdat je al snel een groot aantal punten moet verslepen. De makkelijkste methode is IMHO dan ook om de route na te tekenen. Dat lijkt heel tijdrovend en onhandig, maar in de praktijk is dat heel snel gedaan, zeker als je twee browservensters naast elkaar zet.

[edit]

Stukje over aanwijzingen even gekopieerd uit de FAQ
Er zijn feitelijk drie soorten afslagbegeleiding

1. Afslagbegeleiding bij een route

Worden door de Edge zelf gegenereerd en zitten dus niet in een bestand ingebakken. Route dient in Mapsource gemaakt te zijn (rechtstreeks versturen naar Garmin of handmatig als GPX). Je krijgt gedetailleerde aanwijzingen zoals bij TomTom: over 200m links, een piepje, over 100 m links + een grote witte pijl met een overzicht van de verkeerssituatie.

In theorie ideaal, in de praktijk werkt 't niet altijd ideaal. Soms worden aanwijzingen vergeten. Wanneer jouw kaart bovendien een weg niet kent, krijg je geen aanwijzing. In onbekend terrein zul je dus altijd je ogen op het kaartje moeten houden en dan hebben de aanwijzingen volgens velen meerwaarde meer.

2. Afslagbegeleiding bij een course, door de Edge zelf gegenereerd

Aanzetten: course inladen > steeksleutel > guidance ON

Simpele aanwijzingen ("Left", "Right"). Edge probeert zo goed mogelijk aanwijzingen te verzinnen, maar zal in de war raken wanneer je over een weg rijdt die jouw kaart niet kent. Net als bij routes moet je dus in onbekend terrein het kaartje erop houden. De vraag is (net als bij routes) of deze aanwijzingen dan nog meerwaarde hebben.

3. Afslagbegeleiding bij een course, ingebakken in bestand m.b.v. course points

Aanzetten > course inladen > steeksleutel > map display > course points ON

Worden niet door de Edge zelf bedacht, maar ingebakken in het bestand. Kunnen aanwijzingen zijn, maar ook andere teksten zoals "La Redoute, 10%, 18% max" (max. 10 tekens helaas).

Automatisch:

- via WinGBD3 (optie 11)
- via Bikeroutetoaster.com (tabblad map > auto routing > add course points at junctions)

Handmatig:

- Garmin Training Center
- Bikeroutetoaster.com (onder map > controls > course point)

Let op: maximaal 200 aanwijzingen (Edge 705: max 100).

Een combinatie van 2 en 3 is overigens ook mogelijk, al zal het dan onrustig worden op je Garmin...

Type 3 werkt ook op de Edge 500 en 705.

dooku
Forum-lid

dooku 11 sep 2011 19:26

havana schreef:@ dooku

Als je door-tot-door navigatie wil dan valt OSM (inclusief varianten) al meteen af, want je kunt geen adressen opzoeken. Je komt dus al snel uit bij CityNavigator.

5. Meest praktisch en simpel is courses tekenen met Bikeroutetoaster of GPsies (oefen er maar eens mee) en vervolgens versturen naar je Garmin in het TCX formaat. Mapsource heb je dan niet nodig, het kan wel handig zijn op vakantie als je geen internet hebt.

@ roos1

Vreemde manier van routes uitstippelen houd jij erop na.... Enorm omslachtig, terwijl het zoveel makkelijker kan als je gewoon Gpsies of BRT gebruikt. Ook daarin kun je gebruikmaken van Google Maps.

Afijn het antwoord op je vragen

1. kleur van de lijn wijzigen lukt bij sommige firmwareversies inderdaad niet. Dit is dus een bug. Is eerder ook al door iemand anders opgemerkt in dit topic (niet heel lang geleden)
2. de Garmin noemt jouw creatie een 'course' maar feitelijk is het een route. De Edge800 maakt geen onderscheid meer tussen routes en courses, hij gooit alles onder één noemer (courses). De rit die jij gemaakt hebt wordt door de Edge geïnterpreteerd als route, doordat je GPX hebt gebruikt. Bijgevolg wordt er een route berekend die zoveel mogelijk recht doet aan de rit zoals jij die zelf had bedacht. Echter, daar slaagt de Edge niet altijd even goed in (onder meer door instellingen zoals of je van hoofdwegen houdt en verschillen in kaartmateriaal) en daarom zie je twee lijnen; één lijn is jouw creatie en één lijn is de route zoals de Edge die berekent.

Als je een 'zuivere' course wil (dus één lijn zonder aanwijzingen) dan moet je TCX (of CRS) gebruiken als formaat. Vanuit Mapsource kan dat helaas niet, wil je toch Mapsource gebruiken dan moet je opslaan als GPX en vervolgens converteren naar TCX via de online converttool van GPsies of met een add-on als WinGDB3. Maar nogmaals, ik raad iedereen aan om Mapsource vooral niet te gebruiken en over te stappen op online tools zoals Gpsies en BRT. Deze hebben vele voordelen.
@Havana,
Dat is duidelijk, maar voor het rijden van (fiets)routes die van te voren zijn gemaakt(in welk programa of website dan ook) zijn de OSM kaarten toch wel beter geschikt als City Navigator, toch? Mijn voorstel was alleen om CN er alleen als "extra" bij te kopen voor de eventuele "door to door" navigatie en de gebruikelijke andere functies van CN.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 sep 2011 20:06

Voor het rijden van vooraf uitgestippelde fietsroutes maakt het niet veel verschil of je OSM of CN hebt, sterker nog, je hebt niet eens een kaart nodig (al is het wel makkelijk om er één te hebben).

Het ontbreken van fietspaden bij CN is met name irritant als de Garmin zelf een route laat berekenen (zoals bij TomTom). In de praktijk gebruikt lang niet iedereen deze functie, maar het kan natuurlijk nog best eens handig zijn.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 12 sep 2011 01:34

roos1 schreef:
Ik gebruik met name google maps omdat die de mogelijkheid heeft om je route te verslepen. En dat ben ik bij de andere programma's nog niet tegen gekomen.
Bikeroutetoaster werkt op basis van Google maps en daar kun je dus ook de route verslepen en je kunt van hieruit rechtstreeks een course maken met als extra voordeel dat je dat in een handeling kunt doen en dat je ook hoogte informatie in je course hebt. Dit werkt zelfs als je alleen maar basemap in je garmin hebt staan.

Ik gberuik BRT als sinds 2007 vlak nadat de EDGE 305 op de markt kwam, in het begin zat er nog geen autorouting in maar sinds dat erin zit zijn alle andere programma's functioneel inferieur aan BRT naar mijn mening.
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 sep 2011 14:12

Verslepen met BRT vind ik vaak maar heel omslachtig, omdat je punt voor punt moet verslepen. Aangezien je toch al snel meerdere wijzigingen wil aanbrengen, kies ik meestal voor natekenen. Dat ljikt heel omslachtig, maar in de praktijk werkt het heel goed en snel, zeker als je twee browservensters naast elkaar zet. Een ritje van pak 'm beet 100 km heb je in ca. 5 minuten perfect nagetekend.

roos1
Forum-lid

roos1 12 sep 2011 17:07

Ik heb dat BRT (Bike Route Toaster even voor de zekerheid dat ik de goede pagina pak) wel is geprobeerd. Maar ik krijg best vaak cant retrieve route data ofzo iets.
Ook het verslepen werkt niet echt handig. Maar goed het is gewoon net wat je gewend bent denk ik. En ik moet eerlijk zeggen dat ik de Edge waarschijnlijk niet gebruik
waarvoor hij gemaakt is. En ik hem meer gebruik als fiets GPS dan als trainingsapparaat
Gr Roos

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 sep 2011 14:02

"Retrieve route data" hangt samen met je of OSM of Google (car/bike) hebt aanstaan bij routing. Als je tekent o.b.v. Google en je hebt de OSM-routing aanstaan dan geeft dat wel eens problemen (andersom ook). Zelfde gebeurt als je ergens klikt waar je niet mag fietsen en je de instellingen op bike hebt staan.

Persoonlijk gebruik ik autorouting lang niet altijd. Ik zet het vaak zat uit en dan teken ik zelf. Vooral bij rechte stukken vele malen sneller. Het mooie is dat je autorouting heel simpel aan/uit kunt zetten, iets wat bij Basecamp niet kan bij Mapsource extreem omslachtig is.

Het mooie van de Edge is dat het een trainingsapparaat, een gewone fietscomputer, een logger én een GPS in één is.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 14 sep 2011 00:34

havana schreef: Persoonlijk gebruik ik autorouting lang niet altijd. Ik zet het vaak zat uit en dan teken ik zelf. Vooral bij rechte stukken vele malen sneller.....
dan moet jij wel een snelle clicker zijn, ik kan het me bijna niet voorstellen dat het met de hand sneller kan als met Autorouting.
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 sep 2011 07:48

Hangt er vanaf hoe "netjes" je tekent natuurlijk ;) Vaak teken ik vrij grof en snel, zeker op stukken die ik toch wel ken.

Gesloten