Pagina 93 van 125
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 16 sep 2016 18:59
door rbr
Betekent dat je als triple rijder "veroordeeld" bent tot Tiagra of Athena.
Kan Di2 geherprogrammeerd worden naar triple? Crankstellen zijn er nog wel van FSA van behoorlijk niveau
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 16 sep 2016 21:06
door Vieux chnoque
Lang leve de triple, ik houd nog even vast aan mijn hoogwaardige Record en Dura Ace triples, al is het beperkt tot 10-speed!
Veelfietser, 66 jaar, 75kg, Limburg, Eifel en Ardennen.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 17 sep 2016 07:13
door havana
Di2 kun je niet naar triple configureren. Wat wel kan is Super Record ergopowers, remmen met Athena derailleurs en een deftig crankstel.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 17 sep 2016 08:24
door rbr
Thx Havana!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 17 sep 2016 09:31
door senior
Havana, lees je post nog eens terug
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 17 sep 2016 23:48
door Sha Kokken
Als je karton wieltjes hebt kan je prima met je derailleurs remmen
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 30 sep 2016 18:35
door Berto1960
Op mijn vorige fiets (nu als winterfiets in gebruik) heb ik een triple. Maar in nederland heb ik daarvan de 50 nooit gebruikt, op de vlakke wegen deed ik alles op de 39. Dus met de aanschaf van een nieuwe fiets heb ik ook flink zitten puzzelen. Af en toe fiets ik in frankrijk of de eiffel, dus een 34 met 29 of 30 heb ik wel nodig (zeker met mijn 99kg en ben ook de jongste niet meer). Aan de andere kant, een 11 of 12 als kleinste kransje heb ik absoluut niet nodig. Voor het vlakke reed ik mijn rondjes met 28 a 29 km/h op 39x16 en 15.
Na lang puzzelen en met hulp van de meedenkende fietsenmaker heb ik gekozen voor de compact die op de fiets zat (shimano 105 11sp) maar de cassette is vervangen door een shimano compatibele cassette van Miche met als kleinste een 16. Als ouwe lul rijd ik dus op een jeugdverzet. Dus voor 34,50 en achter 16-23 (oplopend), 25,27,29.
Dit bevalt mij uitstekend, op het vlakke rij ik nu 50x20 of 19,18 (of met matige wind tegen de 21). En de klimmen in het buitenland zijn goed te doen op 34x25,27. De 29 heb ik nog niet nodig gehad. En de echt hele steile en lange klimmen, ach, die laat ik maar gewoon links liggen.
Mis ik de 15,14,13,12 en 11 ? Nee, echt niet. Bijtrappen in de afdaling hoef ik toch al niet echt te doen.
Disclaimer: deze setup werkt dus voor mij. Maar ik snap best dat jongere en lichtere fietsers en wedstrijdrijders iets heel anders zoeken. Maar misschien is het toch een idee voor diegene die denken moeilijk afstand te kunnen nemen van de triple.
-----------------------------------
Bert
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 01 okt 2016 21:37
door William235
Berto1960 schreef:Op mijn vorige fiets (nu als winterfiets in gebruik) heb ik een triple. Maar in nederland heb ik daarvan de 50 nooit gebruikt, op de vlakke wegen deed ik alles op de 39. Dus met de aanschaf van een nieuwe fiets heb ik ook flink zitten puzzelen. Af en toe fiets ik in frankrijk of de eiffel, dus een 34 met 29 of 30 heb ik wel nodig (zeker met mijn 99kg en ben ook de jongste niet meer). Aan de andere kant, een 11 of 12 als kleinste kransje heb ik absoluut niet nodig. Voor het vlakke reed ik mijn rondjes met 28 a 29 km/h op 39x16 en 15.
Na lang puzzelen en met hulp van de meedenkende fietsenmaker heb ik gekozen voor de compact die op de fiets zat (shimano 105 11sp) maar de cassette is vervangen door een shimano compatibele cassette van Miche met als kleinste een 16. Als ouwe lul rijd ik dus op een jeugdverzet. Dus voor 34,50 en achter 16-23 (oplopend), 25,27,29.
Dit bevalt mij uitstekend, op het vlakke rij ik nu 50x20 of 19,18 (of met matige wind tegen de 21). En de klimmen in het buitenland zijn goed te doen op 34x25,27. De 29 heb ik nog niet nodig gehad. En de echt hele steile en lange klimmen, ach, die laat ik maar gewoon links liggen.
Mis ik de 15,14,13,12 en 11 ? Nee, echt niet. Bijtrappen in de afdaling hoef ik toch al niet echt te doen.
Disclaimer: deze setup werkt dus voor mij. Maar ik snap best dat jongere en lichtere fietsers en wedstrijdrijders iets heel anders zoeken. Maar misschien is het toch een idee voor diegene die denken moeilijk afstand te kunnen nemen van de triple.
-----------------------------------
Bert
Na het lezen van dit bericht moest ik even bijkomen... De triple omgeruild voor een compact... Dus van makkelijk naar moeilijk, terwijl ....
Kan er met mijn pet niet bij... En dan ook nog een 11 speed kiezen, terwijl...
Nog minder mogelijkheden... terwijl ...
Een zeer goede medewerker... KASSA
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 01 okt 2016 22:37
door MarkVeenstra
Wat een zure reactie.... schrijft iemand zijn verhaal, met nadruk dat het per persoon verschilt. Wordt t zo afgevakkeld:(.
Stel je koopt nu een nieuwe fiets, hoeveel gaan er nog met een tripple? Stel je wilt een fatsoenlijke groepset, niks bijzonders maar kwaliteit 105, of vergelijkbaar of beter, kan je dan nog ergens een tripple kiezen? En is 11 speed moeilijker dan 10 speed? Je krijgt een krans extra, dat is toch nooit verkeerd?
Gegeven dit alles, en je dus eigenlijk veroordeelt bent tot een compact of een dubbel. Is de oplossing bij bertus toch juist zeer passend? Juist bij die compact die voor velen vaak net niet uit wil komen.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 01 okt 2016 22:56
door Fietsen?altijd
+1 Mark dit past goed bij bert. En hoevaak gebruikt men hier de 11?
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 01 okt 2016 23:26
door Karl66
Triple kan natuurlijk nog prima, maar dan moet je wel voor een echt merk als Campagnolo gaan
Met de Athena groep kan je een 11 speed triple groepset krijgen, maar dat zal volgens onze nieuwe forumtrol William wel helemaal een drama zijn. Maar zoals Berto het heeft opgelost lijkt het mij voor zijn situatie een perfecte oplossing. Dus dan heb je het volgens mij goed gedaan.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 03 okt 2016 13:27
door john21wall
De verhouding is afhankelijk van welke cassette u gemonteerd heeft. Het aantal tanden van de kettingbladen in combinatie met de cassette verhouding bepalen hoe licht of zwaar u trapt in de lichtste versnelling.